شما به عنوان راننده تریلی حتماً تا کنون بارها اصطلاح قیچی کردن تریلی را شنیدهاید. حتی ممکن است خودتان نیز با آن روبه رو شده باشید. قیچی شدن تریلی اتفاق عجیب، ترسناک و البته خطرناکی است که اجتناب از آن گاهی غیر ممکن است. قیچی کردن زمانی اتفاق میافتد که کشندهای که یک تریلر را یدک میکشد لیز میخورد و تریلر از عقب میچرخد تا زمانی که به کشنده خودش برخورد میکند. احتمال زیادی وجود دارد که تریلی قیچی کرده از کنترل خارج شده و باعث بروز تصادفهای دیگری بشود. در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که پدیده قیچی کردن چیست، چگونه رخ میدهد و چگونه میتوان از آن جلوگیری کرد
درک درست پدیده قیچی کردن
علت اصلی قیچی کردن را درک کنید. این پدیده زمانی اتفاق میافتد که خودرو کشنده لیز میخورد. اگر راننده نتواند در زمان مناسب این لیز خوردگی را اصلاح کند، تریلر پشتی همچنان به حرکتش ادامه داده و خودرو کشنده را به جلو میراند تا زمانی که کشنده دور خودش بچرخد.
احتیاط در حمل بار های سبک برای جلوگیری از قیچی کردن تریلی
بارهای سبک را با احتیاط حمل کنید: برای خودرویی که بار سنگینی دارد احتمال قیچی کردن کمتر است. پدیده قیچی کردن معمولاً زمانی اتفاق میافتد که تریلر خالی است یا وزن بار آن به درستی در همه نقاط توزیع نشده است تا اصطکاک لازم با سطح جاده را ایجاد کند.
ترمزهای کشنده و تریلر برای بار پر و کامل طراحی شدهاند و برای یک تریلر سبک، بیش از حد قوی هستند. وقتی راننده پدال را میفشارد و این ترمزهای قوی درگیر میشوند، چرخها قفل میشوند و تریلر لیز میخورد.ترمز گیری در چند مرحله برای جلوگیری از قیچی کردن تریلی
فرایند ترمزگیری را تا آنجا که ممکن است در مسافتی طولانی انجام بدهید: به تدریج ترمز بگیرید و سرعت خودتان را آهسته آهسته کم کنید. این کار به شما کمک میکند فاصله یک طولی ایمن با خودروهای جلویی داشته باشید و بهتر بتوانید در مورد آنچه ممکن است پیش رویتان اتفاق بیفتد تصمیمگیری کنید. علاوه بر این، به خودتان فرصتی مناسب میدهید تا کنترل اوضاع را به ویژه هنگامی که روی جادههای لغزنده حرکت میکنید یا از سراشیبی تپه پایین میآیید، در دست بگیرید.
عدم ترمز در پیچ ها
هنگام عبور از پیچها ترمز نگیرید: اگر به یک پیچ نزدیک میشوید، وقتی از ترمز استفاده کنید که خودرو هنوز در خط مستقیمِ قبل از پیچ حرکت میکند. سرعتتان را کمی بیش از حد لازم کم کنید و قبل از این که وارد پیچ شوید پدال ترمز را رها کنید. هنگام عبور از پیچ خیلی کم گاز بدهید. این کار به چرخهای محرک کمک میکند اصطکاکشان با سطح جاده را از دست ندهند.
نچرخاندن فرمان هنگام ترمز
به طور همزمان ترمز نگیرید و فرمان را نپیچید: این کاری است که حتماً باید از آن اجتناب کنید. ابتدا ترمز بگیرید تا سرعت وسیله نقلیه تا بیشترین حد ممکن پایین بیاید، سپس پدال ترمز را رها کنید و بپیچید. به این ترتیب، کنترل وسیله نقلیه را از دست نخواهید داد. بعد از این که پیچیدید، در صورت لزوم میتوانید بار دیگر ترمز بگیرید.
احتیاط هنگام ترمز در سطوح لغزنده برای جلوگیری از قیچی کردن تریلی
در سطوح لغزنده، در استفاده از ترمز موتور یا ریتاردر بسیار محتاط باشید: این کار میتواند چرخهای محرک را قفل کرده و موجب قیچی کردن بشود. ترمز موتور یا ریتاردر فقط روی چرخهای محرک عمل میکند در حالی که سیستم ترمز روی همه چرخها تأثیر میگذارد. اگر برای پایین رفتن از یک جاده کوهستانی مجبور هستید از ریتاردر استفاده کنید و جاده هم لغزنده است، ابتدا به آرامی ترمز بگیرید تا سرعتتان پایین بیاید، سپس با احتیاط ریتاردر را فعال کنید.
هشدارهایی برای جلوگیری از قیچی کردن تریلی
به طور کلی میتوان گفت هرچه سطح جاده براقتر باشد، لغزندهتر است ولی شرایطی که در ادامه ذکر میشوند به شدت خطرناک هستند:
باریدن برف روی سطح جاده و حتی از آن هم بدتر، یک جاده یخ زده که با لایهای از دانههای برف نیز پوشیده شده است. در هوای سرد مراقب یخ سیاه باشید. منظور از یخ سیاه، یخ غیرقابل رویت است. لایه نازکی از یخ در اطراف ذرات موجود روی سطح جاده شکل میگیرد و دیده نمیشود. رگبار باران بعد از یک دوره خشک و بدون بارندگی. در این حالت آب باران با گرد و خاک سطح جاده ترکیب میشود، سپس کف میکند و حالت آب و صابون را به خودش میگیرد، البته به همان اندازه هم لیز است و لغزندگی ایجاد میکند. برگهای پاییزی بر روی جاده خیس نیز میتوانند باعث لیز خوردن و در نتیجه قیچی کردن بشوند.