بهزی

آشنایی با دستگاه قیچی گیوتین و مکانیزم آن

زمان مطالعه 1 دقیقه

آشنایی با دستگاه قیچی گیوتین و مکانیزم آن

مکانیزم قیچی گیوتین

در رابطه با مکانیزم قیچی گیوتین باید گفت که معمولا تیغه پایینی آن به لبه میز، سوار شده و ثابت است. تیغه بالایی دستگاه قابلیت حرکت به صورت عمودی را دارد. زاویه این تیغه با تیغه پایینی، بین یک تا شش درجه بوده و در واقع با حرکت از کنار تیغه ثابت عملیات برشکاری ورق ها انجام می شود.‌ در برخی از قیچی های گیوتین برای اینکه حرکت تیغه متحرک تامین شود و همچنین به منظور تسهیل در حرکت آن از مکانیزم هیدرولیک استفاده می کنند. البته نوع هیدرولیکی و مکانیکی این دستگاه، دارای اجزای مشترک بسیاری هستند.  

نحوه کار با قیچی‌ گیوتین

برای شروع به کار با دستگاه قیچی گیوتین لازم است ابتدا آن را روشن نمود. با راه اندازی الکتروموتور، در اثر فشاری که بر پدال کلاچ وارد می شود، دستگاه شروع به کار می کند. واسطه ها، نیروی الکتروموتور را به میل‌لنگ یا بادامک انتقال می دهند و سبب تبدیل حرکت دورانی دستگاه به حرکت عمودی می شوند.‌ به این ترتیب، کشوئی گیوتین که تیغه بالایی قیچی روی آن نصب‌ گردیده است به سمت پایین کشیده می شود و به کمک تیغه پایینی، برشکاری انجام می شود. یک سری نگه‌دارنده روی کشوئی متحرک دستگاه تعبیه شده تا مانع از جابه جایی ورق فولادی در حین برش شود.‌ به عبارتی همزمان با حرکت تیغه بالایی به سمت تیغه پایینی، این نگه دارنده ها، ورق را نگه می دارند. یک پیستون جداگانه برای نگه دارنده های گیوتین در نظر گرفته می شود که به کمک هوای فشرده و یا روغن تحت فشار، عمل نگهداری ورق را در کل طول خود تقسیم می‌ کند.‌

اجزای قیچی‌ گیوتین

اجزای تشکیل دهنده هر دو نوع قیچی های گیوتین مکانیکی و هیدرولیکی تا حد زیادی مشابه یکدیگر هستند. تفاوت اصلی آنها در محرکه های آنهاست. مهمترین اجزای دستگاه قیچی گیوتین عبارت است از: بدنه تیغه نگه دارنده موتور کلاچ

بدنه قیچی گیوتین

بدنه به عنوان مهم ترین بخش در هر دستگاهی شناخته می شود.‌ برای ساخت بدنه این دستگاه می توان از ورق‌ های فولادی غلطک کاری شده استفاده کرد. این ورق ها ابتدا ماشین کاری می شوند و در انتها به کمک جوش و یا پیچ و مهره مونتاژ می گردند. همچنین می توان آنها را از قطعات ریخته شده هم ساخت. علاوه بر این، از ترکیب هر دو روش نیز می توان استفاده کرد. بدنه قیچی‌های گیوتین می بایست بسیار مستحکم باشد تا بتواند بار های وارده به قیچی که عمدتا، بار انحرافی یا متحرک هستند و سبب ایجاد تنش‌ های پیچشی می شوند را تحمل نماید.‌ همچنین میز قیچی هم باید در برابر نیروهای وارده از مقاومت کافی برخوردار باشد.‌ در لحظه برش نیز به خاطر وارد شدن ضربات سنگین بر بدنه قیچی از متعادل‌کننده‌ های فنری و پنوماتیک به ترتیب در گیوتین‌ های معمولی و بزرگ استفاده می کنند.‌

موتور قیچی گیوتین

موتور به عنوان یکی از مهم‌ترین اجرای قیچی گیوتین شناخته می شود که سبب تولید قدرت در سیستم می گردد. برای اینکه در کارهای مداوم و سرعت های بالا فشار زیادی به موتور وارد نشود باید موتور گیوتین را قوی تر از حد ظرفیت آن در نظر گرفت.

کلاچ گیوتین

کلاچ گیوتین وظیفه برقراری ارتباط و قطع حرکت های دورانی را بر عهده دارد. این بخش از دستگاه، دوران میل‌لنگ را شروع می کند و عمل برش را قطع وصل می کند. مکانیزم کلاچ در گیوتین‌ های مکانیکی و اصطکاکی یکسان است. کلاچ ها شامل دو نوع مکانیکی و دیسکی هستند.

نگه‌ دارنده‌ های ورق

نگه دارنده های ورق در قیچی گیوتین به منظور بهتر انجام شدن عملیات برش، نگه داشتن ورق ها و تنظیم دقیق آن تعبیه می شوند. به عبارتی نگه دارنده ها، کمک می کنند تا ورق در هنگام برش، ثابت بماند‌.حرکت نگه دارنده ها سبب می شود تا برش به درستی انجام نشود.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.