بهزی

طراحی فروش نصب تعمیر و سرویس آسانسور

زمان مطالعه 1 دقیقه

طراحی فروش نصب تعمیر و سرویس آسانسور

آسانسور چیست؟

آسانسور یک ماشین الکترومکانیکی است، که به صورت عمودی در حول یک محور عمودی حرکت می کند تا شخص یا باری را بین سطوح یک ساختمان جابجا کند. اکثر آسانسورهای مدرن توسط موتورهای الکتریکی و با کمک وزنه تعادل از طریق سیستم کابل ها و شیارها به حرکت در می آیند.

" انواع آسانسورها "

* آسانسورهای کششی * آسانسورهای هیدرولیک * آسانسورهای پنوماتیک
آسانسورهای کششی متداول ترین نوع آسانسور، آسانسورهای کششی می باشند. انواع مختلف آسانسورهای کششی در ساختمان های مختلف بسته به نوع شرایط مکانی، نصب و راه اندازی می گردند. اکثر آسانسورهای مسافربری که در سطح دنیا نصب و اجرا شده اند، از سیستم کششی بهره گرفته اند. آسانسورهای کششی نیز خود به انواع مختلفی تقسیم بندی می گردد که در ذیل به آنها اشاره شده است: آسانسورهای کششی با موتور گیربکس آسانسورهای کششی با موتور گیرلس آسانسورهای کششی روملس MRL آسانسورهای کششی با عملکرد VVVF
" آسانسور کششی با موتور گیربکس " همواره موتور در وسیله های الکتریکی و مکانیکی جزو تجهیزات اصلی و با اهمیت بوده است. در آسانسورهای کششی می توان از انواع مختلف موتورهای آسانسوری استفاده کرد. موتورهای گیربکس دار آسانسور از نسل های اولیه و قدیمی در صنعت آسانسور هستند. در موتور آسانسور گیربکس از چرخ دنده و دنده ماردون یا حلزونی استفاده شده است به این صورت که هنگام حرکت دنده ماردون توسط سیم پیچ موتور دنده و فلکه موتور می چرخد. و به همین دلیل این گونه موتورها دارای حجم بیشتری هستند و حتما به روغن نیاز دارند. سرعت حرکت کابین در این نوع موتورهای آسانسور معمولا 1 میلی ثانیه می باشد البته موتورهای گیربکس در سرعت های بالاتر تولید می شوند اما به دلیل عدم توجیه اقتصادی و وجود موتورهای گیرلس استفاده نمی شوند. موتورهای گیربکس بالای چاه آسانسور و در موتورخانه روی دال بتنی نصب می گردند و نیروی محرکه تولید شده موجب چرخش گیربکس شده و آسانسور را در بین طبقات مختلف ساختمان جابجا می کند. " آسانسور کششی با موتور گیرلس " امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی، بهره گیری از موتورهای گیرلسی بسیار مرسوم شده است. موتور آسانسور گیرلس همانطور که از نام آنها پیدا می باشد، فاقد گیربکس هستند. موتورهای گیرلس آسانسور از مزیت های بسیار بالاتری نسبت به انواع گیربکس دار آن برخوردار است. در موتورهای گیرلس بدلیل عدم وجود گیربکس، به روغن نیاز نبوده و در نتبجه نسبت به موتورهای گیربکسی وزن و صدای کمتری دارند و همچنین راندمان و طول عمر، ابعاد و اندازه کوچکتر و سرعت حرکت کابین در موتورهای گیرلس از 1m/s تا 4m/s با توجه نوع موتور موجود می باشد. " آسانسور کششی بدون موتورخانه MRL " آسانسورهای روملس یا همان آسانسورهای MRL نسل جدیدی از آسانسورها محسوب می گردند. این آسانسورها با طراحی بسیار پیشرفته ای که دارند به موتورخانه نیازی ندارند. در آسانسورهای MRL یا بدون موتورخانه، موتور داخل چاه آسانسور و بالاترین قسمت چاه نصب می شود و تابلو فرمان آسانسور کنار درب بالاترین طبقه نصب می شود طراحی و محاسبات این گونه آسانسورها بایستی بسیار دقیق و مناسب باشد تا قطعات و تجهیزات به طور صحیح و استاندارد جانمایی و نصب شوند. آسانسورهای کششی با عملکرد VVVF آسانسور های کششی با سیستم کنترل 3VF مدت ها می باشد که وارد بازار این صنعت شده است. در این نوع سیستم ها از موتورهای آسانسور تک سرعته استفاده می شود. و در صورت استفاده از موتورهای دو سرعته، از سرعته دور بالای موتور استفاده می شود. تابلو فرمان این آسانسورها مجهز به اینورتر (درایو) می باشد که اینورتر از طریق کنترل فرکانس ورودی موتور، سرعت حرکت آسانسور را مدیریت می کند. به این صورت که سرعت موتور در زمان استارت توسط اینورتر به آرامی بالا میرود و هنگام ایست کامل از سرعت موتور به آرامی کاسته می شود که این امر بدلیل افزایش کیفیت حرکت آسانسور موجب رفاه و آسایش کاربر می گردد و نفرات داخل کابین در طول مسیر آسانسور هیچ گونه تکانه یا لرزشی را احساس نمی کنند. در واقع در تابلوهای مجهز به اینورتر کاربر هنگام استارت و استپ آسانسور شوکی حس نمی کند. همچنین در این گونه سیستم ها مصرف برق، اصطحلاک آسانسور، دمای کاری موتور و صدای آسانسور بسیار پایین تر خواهد بود. بنابراین حرکت این گونه آسانسورها یکنواخت و بسیار مطلوب خواهد بود.
" آسانسور هیدرولیکی " آسانسورهای هیدرولیکی یک سیستم بسیار امن، از مجموعه آسانسورها می باشند. معمولا کمتر از این نوع آسانسورها کمتر در ساختمان های اداری و مسکونی استفاده می کنند. آسانسورهای هیدرولیکی به دلیل طراحی خاص، طول عمر مفید بالایی دارند. مکانیزم عملکرد آسانسورهای هیدرولیکی بدین گونه است که، موتورخانه در چاه آسانسور قرار دارد و با استفاده از پمپاژ روغن، به جک، کابین آسانسور بین طبقات جابجا می شود. آسانسورهای هیدرولیکی با توجه به شرایط جانمایی به دو صورت جک مستقیم و یا جک غیر مستقیم نصب و اجرا می شوند. سرعت حرکت کابین در این نوع آسانسورها معمولا 0,5 m/s می باشد. یکی از مزایای آسانسورهای هیدرولیکی حذف ریل وزنه و کادر وزنه تعادل می باشد که در نتیجه به فضای کمتری نیاز است. آسانسورهای هیدرولیکی را معمولا در کارخانه ها، آسانسورهای مخصوص حمل باربر، آسانسورهای جابجایی خودروبر و غیره که ظرفیت بین 300 تا 3000 کیلوگرم دارند استفاده می گردند.
" آسانسور پنوماتیک " آسانسورهای پنوماتیک یا خلاء در ساختمان های با طبقات کم استفاده می شوند مثلا در ویلاها یا ساختمان های دو تا چهار طبقه در مدت زمان کوتاه قابلیت نصب و جانمایی دارند. حرکت این نوع آسانسورها به صورت مکش و دهش هوا می باشد هوای در داخل پیستون آسانسورهای پنوماتیک کاملا وکیوم است و مشابه پیستون عمل می کند به این طریق که با دهش یا فشار هوا، کابین آسانسور به سمت بالا رفته و با مکیدن یا مکش هوا کابین به سمت پایین حرکت می کند. این نوع آسانسورها را می توان با برق تک فاز راه اندازی نمود و در فضاهای کوچک بدون حفر چاهک یا موتورخانه جانمایی کرد. از دیگر مزیت های این نوع از آسانسورها عدم استفاده از روغن و جابجایی آسان آن است به این صورت که بدون هیج گونه تخریب می توان آن را دمونتاژ کرد و به مکان دیگری منتقل نمود و در محل دیگری مجددا به سهولت نصب کرد.
" آسانسور بیمارستانی " آسانسورهای بیمارستانی مجموعه آسانسورهایی هستند که در بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرند و دارای انواع مختلفی می باشند: * آسانسور تخت بر آسانسورهای تخت بر یا حمل تخت بیمار در بیمارستان برای بیمارانی نصب و راه اندازی می گردد که قادر به نشستن بر روی ویلچر نمی باشند. از دیگر ویژگی های این آسانسور می توان به، داشتن درب در دو طرف کابین آسانسور و سیستم حرکت بسیار نرم و بدون تکان اشاره کرد. این آسانسورها بدلیل حجم و ابعاد بزرگ کابین باید دارای ظرفیت و قدرت بالایی باشند تا در صورت نیاز تخت و تجهیزات درمانی بیمار و کادر پزشکی را به سهولت بتوانند جابجا کنند. آسانسورهای تخت بر باید دارای الزامات زیر باشند: حداقل ابعاد کابین 1400*2400 میلیمتر باشد. حداقل عرض بازشو درب کابین 1300 میلیمتر و ارتفاع بازشو درب کابین 2100 میلیمتر باشد. مجهز به سیستم 3VF، دکمه باز ماندن درب کابین، سیستم نجات اضطراری، سیستم تراز مجدد طبقه و کلید مخصوصی که آسانسور را در اختیار افراد آموزش دیده و مجاز قرار دهد. *آسانسور برانکاردبر آسانسورهای برانکارد بر یا حمل بیمار همان گونه که از نام آنها پیداست در مراکز درمانی و بیمارستان ها نصب می گردند، تا از طریق این آسانسورها بتوانند بیمارانی که نمی توان آنها را از روی برانکارد تکان داد در بین طبقات جابجا کرد. این آسانسورها دارای ظرفیت و تحمل وزن بالایی باشند تا در مواقعی که بیمار به همراه کادر پزشکی و همراه هانش در کابین آسانسور قرار می گیرند، دچار مشکل نشوند. آسانسورهای برانکادر بر باید دارای الزامات زیر باشند: حداقل ابعاد کابین 1100*2100 میلیمتر باشد. حداقل عرض بازشو درب کابین 900 میلیمتر و ارتفاع بازشو درب کابین 2000 میلیمتر باشد. مجهز به سیستم 3VF، دکمه باز ماندن درب کابین، سیستم نجات اضطراری، سیستم تراز مجدد طبقه و کلید مخصوصی که آسانسور را در اختیار افراد آموزش دیده و مجاز قرار دهد. * آسانسور ویلچربر آسانسورهایی هستند که قابلیت حمل صندلی چرخ دار یا ویلچر را دارند این نوع آسانسورها به دلیل ابعاد کوچک تر رایج ترین نوع آسانسورها هستند. آسانسورهای ویلچر بر باید دارای الزامات زیر باشند: حداقل ابعاد کابین 1100*1400 میلیمتر باشد. حداقل عرض بازشو درب کابین 800 میلیمتر و ارتفاع بازشو درب کابین 1800 میلیمتر باشد. مجهز به سیستم 3VF، دکمه باز ماندن درب کابین، سیستم نجات اضطراری، سیستم تراز مجدد طبقه * آسانسورهای خودروبر در دنیای امروز و با این حجم از خودرو که در سطح هر شهر وجود دارد، رفته رفته جای پارک ماشین ها نیز تبدیل به یک معضل در جهان خواهد شد. به همین علت این نیاز برای صاحبان املاک و پیمانکاران ساخت احساس می شود تا از پارکینگ های چند طبقه به کمک آسانسورهای خودرو بر بهره بگیرند. آسانسورهای خودرو بر با توجه به شرایط مکانی و ظرفیت بار در دو نوع کششی و هیدرولیک نصب می شوند.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.