بهزی

جست و جو در بهزی...

نکات لازم در مورد نگهداری تابلو فرش

زمان مطالعه 1 دقیقه

نکات لازم در مورد نگهداری تابلو فرش

نکات مهم عبارتند از: ▪️ برای استفاده از شامپو فرش توجه داشته باشید که حتما از برس یا اسفنج که بافت نرمی دارند استفاده کنید چرا که استفاده از برش های زبر می تواند منجر به آسیب دیدگی تابلو فرش شما شود. ▪️ در انتخاب شامپو فرش خود دقت داشته باشید و حتما از شامپو فرش هایی که غیر اسیدی و فاقد جوهر نمک هستند استفاده کنید. ▪️ به هیچ عنوان در تمیز کردن تابلو فرش از آب گرم استفاده نکنید چرا که آب گرم می تواند منجر به ترکیب شدن رنگ های تابلو فرش شود. ▪️ برای گردگیری تابلو فرش از برس های گردگیری استفاده کنید. ▪️ به هیچ عنوان تابلو فرش را برروی طناب پهن نکنید چرا که ممکن است ظاهر اولیه خود را از دست بدهد از همه مهم تر قرارگیری تابلو فرش در معرض آفتاب نیز می تواند منجر به خراب شدن آن شود. ▪️ به هیچ عنوان نباید تابلو فرش خود را در معرض روطوبت، آفتاب یا گرد و غبار قرار دهید. ▪️ سعی کنی به هیچ عنوان تابلو فرش خیس نشود چرا که خیش شدن تابلو فرش هایی که رنگ آن ها مواد شیمایی هست می تواند منجر به خراب شدن و آسیب دیدگی آن شود.

توجه داشته باشید که انجام تمامی نکات گفته شده می بایست کاملا با دقت انجام داده شود پس اگر هیچ نوع تجربه ای در این زمینه ندارید به هیچ عنوان این کار را انجام ندهید.

✴️ اهمیت نگه داری از تابلو فرش ✴️

تابلو فرش اگر از نوع دستبافت باشد جز هنر‌های دستی محسوب می‌شوند که جز لوازم ارزشمند هستند و تابلو فرش هم به عنوان هدیه ای ارزشمند به افراد خاص داده می‌شود و این هدیه تا سال‌ها می‌تواند بر روی دیوار خود نمایی کند و جلوه ی زیبای خود را به محیط القا کند که البته این جلوه ی زیبا بستگی به نوع نگه داری و تمیز و مرتب نگه داشتن تابلو فرش هم‌ دارد. تابلو فرش‌ها امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است و در اکثر دیزاین‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و در جنس‌های مختلفی هم هستند که نوع دستبافت و ابریشمی در دسته ی تابلو فرش‌های قیمتی و ارزشی قرار می‌گیرد. اگر در منزل تابلو فرش دارید لازم است که در حفظ و نگه داری آن کوشا باشید و روزانه به گردگیری آن بپردازید. هم چنین تابلو فرش‌های دستبافتی و ابریشمی دارای فرش‌های حساسی هستند که بهتر است همیشه در قاب و تابلو باشند تا هم دیر تر آلوده شوند و هم دیرتر کهنه شوند. تابلو فرش‌ها اگر به عنوان هدیه باشند نگه داری آن‌ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا سال‌ها بدون ذره ای آسیب باقی بمانند و همان زیبایی اولیه خود را نیز داشته باشد به همین دلیل لازم است که نکاتی که در خصوص نگه داری وجود دارد حدالامکان رعایت شود.

🔻روش‌های تمیز نگه داشتن تابلو فرش 🔻

روش‌های متعددی برای تمیز نگه داشتن تابلو فرش‌ها وجود دارد که این روش‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

1- روش اول که یکی از ساده ترین و ابتدایی ترین روش‌ها محسوب می‌شود همان گردگیری روزانه است که به وسیله ی دستمالی تمیز که کمی هم نمدار باشد انجام می‌شود و یا از دسته‌هایی که دارای پر هستند هم می‌توان برای گرفتن گرد و خاک تابلو فرش‌ها استفاده کرد. 2- روش بعدی استفاده از جارو برقی می‌باشد که اگر دو بار در هفته انجام شود کاملا گرد و خاک تابلو گرفته می‌شود و همیشه به حالت تمیز باقی می‌ماند. 3- شست و شوی کامل تابلو فرش است که این در مواقعی پیش می‌آید که تابلو فرش کاملا الودگی را به خود گرفته و نیاز دارد که به طور کامل شسته شود که البته در این قسمت نکته ای وجود دارد، برخی تابلو فرش‌ها از رنگ‌های شیمیایی تهیه شده اند که اگر شست و شو شوند این رنگ‌ها پس می‌دهند و تداخل رنگی ایجاد می‌شود که در این صورت تابلو فرش به طور کامل از بین می‌رود و دیگر قابل استفاده نخواهد بود پس این موضوع را به یاد داشته باشید که تابلو فرش شما چه جنسی دارد تا اختلالی در شست و شو ایجاد نشود.

✴️ اهمیت شست و شوی تابلو فرش در بحث نگه داری از آن ✴️

تابلو فرش‌ها از هر جنس و طرحی که باشند پس از گذر زمان نیاز دارند که در جایی معتبر شست و شو شوند به همین دلیل بهتر است هرزگاهی به مراکز مخصوص شست و شو که معمولا قالیشویی‌ها هستند سپرده شوند تا در بالا ترین کیفیت تمیز و عاری از هر گونه آلودگی شوند. حال در این قسمت به اهمیت شست و شو می‌پردازیم که تابلو فرش‌ها به علت این که در محیط ثابت قرار دارند در معرض گرد و خاک قرار می‌گیرند به خصوص این که پنجره یا درب در کنار تابلو فرش قرار داشته باشد، وقتی آلودگی و گرد و غبار بر روی تابلو فرش قرار بگیرد اگر گردگیری نشود به مرور زمان این گرد و خاک به عمق فرش نفوذ می‌کند و به تار و پود فرش می‌تواند آسیب‌هایی وارد کند به خصوص این که اگر جنس تابلو فرش دستبافت و یا ابریشمی باشد این موضوع به تبع شدید تر است چرا که جنس دستبافت و ابریشمی و جنس تار و پود آن‌ها بسیار حساس بوده و به راحتی توسط آلودگی‌های کهنه آسیب دیده می‌شوند. لازم است تابلو فرش‌ها در مراکزی مخصوص از جمله قالیشویی معتبر مانند قالیشویی ولنجک توسط تجهیزات مدرن و مواد شوینده‌های مخصوص تابلو فرش‌ها شسته و خشک شود. البته لازم به ذکر است که برخی افراد شست و شوی تابلو فرش را در منازل به صورت دستی انجام می‌دهند غافل از این که آسیب‌های زیادی ممکن است به فرش وارد شود چرا که روش دستی به وسیله ی فرچه است و همین فرچه به علت بافت محکم و سختی که دارد به راحتی تار و پود فرش را دچار آسیب می‌کند و حتی علاوه بر آن مواد شوینده‌های مصرفی هم ممکن است از برند‌های متفرقه باشد و یا نحوه ی خشک کردن به گونه ای باشد که فرش دچار زردی و یا کثیفی مجدد شود. نکته حائز اهمیت در خصوص شستشوی تابلو فرش‌ها ترکیب رنگ شدن آن‌ها می‌باشد که در غالب آن‌ها این اتفاق می‌افتد. پس بهتر است زیر نظر افراد متخصص قبل از شستشو تثبیت رنگ صورت گیرد.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.