بهزی

جست و جو در بهزی...

اهمیت خاک در نگهداری گیاهان

زمان مطالعه 1 دقیقه

اهمیت خاک در نگهداری گیاهان

مهم‌ترین فاکتوری که یک گیاه به آن احتیاج دارد خاک خوب و غنی می‌باشد. گیاهان ریشه‌های خود را در خاک گسترده کرده و از طریق ریشه املاح معدنی و آب موجود در خاک را جذب می‌کنند. خاک اولین و مهم‌ترین شرط برای بقاء گیاهان می‌باشد یعنی شما اگر کامل‌ترین نور را برای گیاه تأمین کنید و بهترین کودهای دنیا را به گیاهان خود بدهید ولی خاک خوبی نداشته باشید گیاه سالمی نخواهید داشت مخصوصاً گیاهانی که در گلدان نگهداری می‌شوند، به این موضوع حساسیت بیشتری نشان خواهند داد.برای تهیه خاک همان‌طور که میدانید نیاز نوع بافت خاک در اکثر گیاهان متفاوت می‌باشد. برخی گیاهان به نوع خاک بسیار حساسیت نشان می‌دهند اما برخی از گیاهان نوع خاک برایشان اهمیتی نداشته و سالم می‌مانند ولی می‌تواند رشد آن هارا کندتر کند.

یک نکته دیگر که در نگهداری گیاهان زینتی مهم می‌باشد استفاده از خاک‌های پاکیزه و استرلیزه می‌باشد. خاکی که تهیه می‌کنید اگر پاکیزه نباشد ممکن است تخم و لارو انواع حشرات و آفت‌ها در آن وجود داشته باشد و پس از استفاده از آن این آفت‌ها متولد شده و مشکلاتی را برای گیاهان به وجود بیاورند. امروزه خاک‌های زیادی در بسته بندی‌های پاکیزه با برندهای گوناگون و ترکیب‌های آماده در بازار یافت می‌شوند که بسیاری از آن‌ها خوب و مرغوب بوده و کیفیت بالایی دارند.

عمر خاک گلدان

نکته دیگری که بسیار اهمیت دارد عمر خاک گلدان می‌باشد. خاک‌ها پس از مدتی نوع بافت و املاح معدنی خود را از دست می‌دهند و دیگر فوایدی برای گیاهان ندارند. سعی کنید هر ساله خاک گیاهان را تعویض کنید و خاکی جدید و تازه جایگزین کنید تا گیاهان به خاک تازه دسترسی داشته باشند. یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث از بین رفتن بافت خاک می‌شود آبیاری گلدان از بالا می‌باشد. اکثر افراد گیاهان خود را از بالای گلدان آبیاری می‌کنند و این باعث می‌شود مواد معدنی موجود در خاک شسته شده و از زیر گلدان خارج شود که پس از مدتی خاک فقیر می‌شود و خاصیتی برای گیاه ندارد.بهترین روش آبیاری از زیر گلدان می‌باشد آبیاری از زیر گلدان چند نوع خاصیت دارد که یکی از مهم‌ترین آنها عمر بیشتر خاک می‌باشد. علت دیگری که در طول عمر خاک تأثیر دارد استفاده از کودهای شیمیایی می‌باشد. این کودها پس از مدتی تأثیراتی بر روی خاک گذاشته و نوع بافت آن هارا تغییر می‌دهند.پس‌ حتما خاک گیاهان را هرسال یا هر دو سال تعویض کنید و سعی کنید از خاکی استفاده کنید که مناسب گیاه شما باشد و نیازهای گیاهان شمارا فراهم کند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.