کمباین از اجزای زیادی تشکیل شده است: چرخ دنده ها، تیغه ها، مته مارپیچ (مارپیچ هایی که محصولات درو شده را به قسمت های دیگر ماشین منتقل می کنند)، نقاله ها، تسمه ها، اهرم ها و چرخ ها. به شکل خیلی ساده و با صرف نظر از قسمت های پیچیدهتر، نحوه کار کمباین به شرح زیر است:
▪️ خوشه های غلات توسط دماغه که در بخش جلوی کمباین قرار دارد و دارای یک جفت چنگک تیز به نام جداکننده است جمع آوری می شوند. به طور کلی هرچقدر دماغه پهنای بیشتری داشته باشد، ماشین برداشت سریعتر و با راندمان بالاتری می تواند محصولات را درو کند. برای برداشت غلات مختلف از دماغه های متفاوت استفاده میشود؛ دماغه معمولا هیدرولیکی است و قابلیت حرکت به سمت بالا و پائین با زوایای مختلف را دارد. برای عبور از مسیرهای باریک، می توان دماغه را از جلوی ماشین باز کرد و از عرض به پشت کمباین وصل کرد و یدک کشید.
▪️ یک چرخ با سرعت گردش پائین به نام چرخ و فلک (چرخ و فلک انگشتیدار یا شانه ای) محصول را به سمت تیغه های برش هل می دهد. چرخ و فلک برای محکم نگه داشتن ساقه های محصول، مجهز به میله های افقی به نام بات یا پارو و دندانه ها یا چنگال های عمودی است.
▪️ شانه برش در تمام طول دماغه زیر چرخ و فلک حرکت می کند. دندانه های آن (گاهی به آنها انگشتی های درو گفته میشود) باز و بسته میشوند و ساقه محصول را میبرند، کمی شبیه به یک شمشادزن برقی بزرگ که سطح زمین را جاروب می کند.
▪️ پشت شانه برش، با گردش مارپیچ یا هلیکس، محصول بریده شده به بخش مرکزی کمباین هدایت میشود و سپس برای پردازش به وسیله نقاله تغذیه به قلب کمباین منتقل می شوند.
▪️ یک استوانه کوبنده محصول بریده شده را می کوبد تا دانه ها از ساقه جدا شوند.
▪️ دانه ها از غربال عبور میکنند و داخل مخزن دانه که زیر غربال قرار دارد می افتند.
▪️ بخش های غیرخوراکی محصول ( ساقه و پوسته) به وسیله نقاله هایی به نام پاک کننده کاه به سمت عقب ماشین برده می شوند. دانه های باقی مانده داخل مخزن می ریزند.
▪️ وقتی مخزن دانه پر شد، یک تراکتور که یک تریلر به آن متصل است، پهلوی کمباین می ایستد. دانه ها توسط بالابر از مخزن به داخل لوله ای (گاهی به آن لوله تخلیه گفته می شد) که از کمباین به تریلر می رود ریخته می شوند.
▪️ ساقه و پوسته زائد از پشت ماشین روی زمین ریخته میشوند. بعضی کمباین ها دارای مکانیزم پخش کننده چرخشی هستند که کاه را به طور یکنواخت در محدوده وسیعی پخش می کند.
▪️ گاهی اوقات کاه توسط ماشین عدل بند، عدل بندی میشود و برای پوشاندن کف طویله مورد استفاده قرار می گیرد.
تخلیه محفظه دانه یک کمباین به تریلر متصل به تراکتور. دماغه کمباین (تیغه برش) بالا برده شده تا راننده کمباین بتواند در اطراف تریلر پارک شده حرکت کند و آن را به طور یکنواخت پر کند. اگر با دقت به دماغه نگاه کنید، می توانید چرخ و فلک (سیاه) و شانه برش (سبز) را زیر آن ببینید.
اجزای ماشین کمباین
طرح زیر، ماشین برداشت اختراع جان دیر را نشان می دهد که با عنوان “کمباین برداشت با محفظه تغذیه اصلاح شده” ثبت اختراع شده و در آن 130 قسمت مختلف ماشین کمباین نام گذاری شده است. البته ما به همه جزئیات ذکر شده در این طرح نمی پردازیم ( در صورت تمایل به مطالعه دقیق تر طرح بپردازید) و تنها به قسمت هایی که پیشتر توضیح داده شده اشاره خواهیم کرد:
▪️ 40: چرخ و فلک (نشان داده نشده اما محل آن با دایره بنفش مشخص شده است) که توسط بازوهای چرخ و فلک (48) سر جایش نگه داشته شده است.
▪️ 50: شانه برش (قسمت پائین، آبی)
▪️ 80: استوانه کوبنده (قرمز)
▪️ 30/90 تسمه نقاله ها و مارپیچ ها که وظیفه انتقال محصول بین قسمت های مختلف ماشین را به عهده دارند.
▪️ 42: اهرم های هیدرولیکی ( پائین، خاکستری) که دماغه را بالا و پائین می برند.
▪️ 28: غربال ها (بنفش) که دانه ها را تمیز میکنند
▪️ 100: پاک کننده های کاه (آبی)
▪️ 18: مخزن دانه (نارنجی)
▪️ 36: لوله تخلیه (سبز تیره)
▪️ 19: موتور (قرمز) در پشت راننده قرار دارد. شفت انتقال قدرت ( آبی، 102) که توان را به همه قسمت های ماشین می رساند.
▪️ 14: چرخ های جلو (خاکستری روشن) ثابت هستند و قابل هدایت نیستند. چرخ های عقب (15) قابل هدایت هستند و به وسیله فرمان کنترل می شوند.