بهزی

جست و جو در بهزی...

خرمای خاصویی

زمان مطالعه 1 دقیقه

خرمای خاصویی

خرما خاصویی یکی از مشهورترین انواع خرماهای تولیدی در کشورمان است که با کیفیت‌ترین نوع آن در استان بوشهر کشت می‌شود. این محصول به دلیل اندازه بسیار کوچک قیمت بسیار مناسبی دارد و هر خانواده‌ای با هر میزان سطح درآمدی توان خرید این نوع خرما را دارد.همچنین به دلیل شیرین بودن این رقم بهترین جایگزین برای قند و شکر است و مصرف آن به افراد دیابتی پیشنهاد می‌شود.

مشخصات خرما خاصویی Khassui Date

خرما خاصویی Khassui Date جزو ریزترین انواع خرماهایی است که در بین مردم محلی به عنوان خرمای خاصه شناخته می‌شود اما در بین دیگر مناطق خرما خیز به نام خرمای آلویی نیز معروف است. طبع خرمای خاصویی گرم است. اگر فردی سرد مزاج هستید، این خرما میتواند کام شما راشیرین کندو از خوردن آن لذت ببرید. این نوع خرما قد و قامت ریز و شکلی شبیه شیرینی بامیه دارد. اما از نظر طعم و مزه شبیه خرمای پیارم است که نسبت به سایر خرماها طعم دلنشین و مناسبی دارد. هنگام خرید خرما خاصویی دقت داشته باشید که نوع رسیده آن رنگ قهوه‌ای روشن دارد و طبع آن گرم و خشک است. از این منظر مصرف آن به افراد سودایی و دارای مزاج سرد توصیه می‌شود. همچنین پوست خرما خاصه نازک بوده و به طور کامل به گوشت خرما چسبیده است. لازم به ذکر است، خرما خاصویی جزو خرماهای تَر و مرطوب دسته‌بندی می‌شود و به همین دلیل شیره زیادی دارد. این نوع خرمای صادراتی در کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورهای اروپایی طرفداران بسیاری دارد اما در کشور خودمان به دلیل تنوع خرمای تولیدی گمنام مانده است. اخیرا با انجام تبلیغات و معرفی مناسب این محصول بسیار شیرین به عنوان خرمای قندی در بین مصرف کنندگان جایگاه مناسبی پیدا کرده است.

انواع خرما خاصویی Khassui Date

خرما آلویی به دلیل تر بودن دارای قند بیشتری است و اغلب دارای در دو نوع شهددار و نیمه شهددار (نیمه خشک) برداشت و در بازار عرضه می‌شود. از شهد خرمای خاصه برای تولید انواع خوراکی‌هایی با طعم شیرین و حتی نوشیدنی‌های انرژی‌زا استفاده می‌کنند. از آنجایی شهد و شیرینی خرمای خاصویی تاثیرات منفی قند و شکر را ندارد مصرف آن به افرادی که دارای بیماری دیابت هستند، توصیه می‌شود. همچنین به دلیل خاصیت انرژی‌زایی بالا برای مصرف ورزشکاران و افرادی که فعالیت بدنی روزانه زیادی دارند، مناسب است.

فواید مصرف و خرید خرمای خاصویی

خرما غنی از مس، منیزیم، سلنیوم و منگنز است و با مصرف روزانه آن می‌توانید سلامت استخوان‌های خود را حفظ کرده و از پیشرفت پوکی استخوان جلوگیری کنید. پتاسیم موجود در خرمای خاصویی سبب کاهش فشار خون خواهد شد. همچنین از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می‌کند.پ

این نوع خرما حاوی فیبر بسیار زیادی است و به تثبیت سطح قند خون کمک می‌کند. ویتامین K به عنوان یک انعقاد کننده خون در خرمای خاصویی به فراوانی یافت می‌شود.

خرمای خاصویی به کاهش استرس بدن و تقویت حافظه کمک می‌کند. تاثیر این میوه گرمسیری بر جوان‌سازی و زیبایی پوست به اثبات رسیده است.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.