بهزی

جست و جو در بهزی...

محوطه‌سازی چیست

زمان مطالعه 1 دقیقه

محوطه‌سازی چیست

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که محوطه‌سازی تنها قرار دادن چند گل و گیاه در فضای بیرون است که می‌تواند نظر هر کسی را به خود جلب کند. در حالی که محوطه‌سازی با این موضوع کاملا فرق دارد و شما باید کارهای زیادی را برای محوطه‌سازی انجام دهید. این کارها می‌توانند ایجاد حوض، آلاچیق و غیره باشند که انجام هر کدام از آن‌ها معیارهای خاصی دارد. در واقع شما باید ایمنی را در کار خود اولویت قرار دهید و بررسی کنید که اجزای مختلف محوطه شما از نظر شکل و ظاهر چگونه با یکدیگر سازگاری داشته باشند. سپس بر اساس آن‌ها چینش اصولی انجام دهید تا حس خوبی را در مخاطبان شما ایجاد کنند.

اهمیت محوطه‌سازی

شاید از خودتان سوال کنید که چرا محوطه‌سازی این قدر مهم است و به چه دلیلی شما باید یک فضای خالی برای محوطه‌سازی اختصاص دهید. در رابطه با جواب این سوال در بالا صحبت کردیم و افزودیم که افزایش زندگی شهرنشینی باعث شده است در محیط خانه‌ها فضای سبز و حیاط وجود نداشته باشد. لذا آن‌ها برای این که بتوانند ساعاتی را در آرامش سپری کنند به فضای سبز نیاز دارند که شما می‌توانید آن‌ها را با محوطه‌سازی ایجاد کنید. در واقع محوطه‌سازی فرصتی است که شما به کمک آن می‌توانید حس طبیعت سرسبز را در خانه و محیط اطراف خود ایجاد کنید. دقت کنید که محوطه‌سازی تنها به محیط خانه خلاصه نمی‌شود. بلکه شما می‌توانید در هر جایی محوطه‌سازی کنید و با استفاده از امکاناتی که در اختیار دارید، یک فضای سرسبز و زیبا ایجاد کنید. محوطه‌سازی در داخل شهر می‌تواند به زیبا شدن شهر کمک کند و در کاهش آلودگی هوا موثر باشد؛ بنابراین باید در کوچک ترین فضای ممکن در پشت‌بام‌ها و پارک‌ها محوطه‌سازی انجام دهید.

موارد مهم در محوطه‌سازی

در محوطه‌سازی شما باید به چند مورد توجه کنید که دقت به آن‌ها در ایجاد یک فضای سبز و زیبا بسیار مهم هستند. حال در ادامه به این موارد مهم در محوطه‌سازی اشاره می‌کنیم. فضای سبز محوطه در محوطه‌سازی لازم است شما فضای سبز را در نظر بگیرید؛ زیرا هدف اصلی از ایجاد یک محوطه داشتن فضای سبز با گل و گیاهان مختلف است. برای ایجاد فضای سبز در محوطه می‌توانید از ایده‌های مختلفی استفاده کنید و از افراد مختلفی کمک بگیرید. آرسس گروپ با تجربه خوبی که در طراحی و اجرای فضای سبز دارد می‌تواند شما را در این زمینه بیشتر راهنمایی کند. در انتخاب گل و گیاه‌هایی که برای فضای سبز خود انتخاب می‌کنید به نوع پوشش و آب و هوای منطقه دقت کنید و بر اساس آن‌ها گزینش کنید.

مسیرهای دسترسی به محوطه یکی از موارد مهم در محوطه‌سازی مسیرهای دسترسی به محوطه حیاط است. به طوری که شما در طراحی آن باید به این موضوع دقت کنید و محوطه‌سازی خود را به گونه ای طراحی کنید که بتوانید از مسیرهای مختلف به فضای محوطه و حیاط دسترسی داشته باشید. مسیرهای دسترسی می‌توانند به کمک سنگ فرش، ملات و موارد دیگر تزیین شوند که انتخاب آن بر عهده کارفرما است. نورپردازی در محوطه یکی از موارد مهم در محوطه‌سازی نورپردازی است. نورپردازی به شما کمک می‌کند تا در شب و روز بتوانید یک فضای ایده آل برای خانواده و مهمانان خود ایجاد کنید. نورپردازی باید به گونه ای باشد که در هر ساعات شبانه روز بتوانید در هر جای آلاچیق و نیمکت‌ها بنشینید و بدون دغدغه لحظاتی را در آرامش به سر ببرید. کف ‌سازی محوطه حیاط کف سازی محوطه، یکی از موضوعات مهمی است که شما باید به هنگام محوطه‌سازی به آن دقت کنید و مصالحی را در آن به کار ببرید که زیبایی آن را حفظ کنند. در کف سازی محوطه باید فضا را به گونه ای تقسیم کنید که دسترسی به تمام نقاط آن امکان‌پذیر باشد و بتوانید در کنار برکه، زیر سایه درختان و در داخل آلاچیق بشینید.

ساخت استخر در محوطه یکی از ایده‌هایی که شما به هنگام محوطه‌سازی باید به آن توجه کنید، ساخت استخر است؛ زیرا نشستن در کنار استخر آب می‌تواند یک حس آرامش دهنده‌ای را ایجاد کند. ابعاد این استخر می‌تواند با توجه به محیط محوطه شما متفاوت باشد. البته در صورتی که دوست داشته باشید می‌توانید به جای استخر یک برکه، نهر یا آب‌نما ایجاد کنید که در آن زلالی آب نمایان باشد. در کنار برکه خود از گیاهان مختلفی استفاده کنید تا حس زیبایی و نشستن در طبیعت را ایجاد کنند. سازه‌های موجود در فضای محوطه‌سازی شما در محوطه‌سازی باید سازه‌های مختلفی را ایجاد کنید این سازه‌ها می‌توانند میز و صندلی، آلاچیق و غیره باشند. شما باید آن‌ها را بر اساس نوع چیدمان محوطه ایجاد کنید. البته به غیر از آن‌ها می‌توانید از آب‌نماها نیز استفاده کنید تا به زیبایی محوطه شما بیفزایند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.