بهزی

جست و جو در بهزی...

انواع تجهیزات هیدرولیک

زمان مطالعه 1 دقیقه

انواع تجهیزات هیدرولیک

تجهیزات هیدرولیک امروزه در بسیاری از صنایع از کشاورزی و راه‌سازی گرفته تا کشتی‌سازی و تاسیسات سنگین کاربرد و اهمیت دارند. بسیاری از صاحبان صنایع مختلف برای آن که بتوانند تجهیزات مناسب هیدرولیکی برای فعالیت خود انتخاب نمایند در ابتدا باید بتوانند تا با ساز و کار و انواع این تجهیزات آشنا شوند. البته غیر از صنایع در بخش‌های زیادی از زندگی روزانه از هیدرولیک و تجهیزات ساخته‌شده بر مبنای آن استفاده می‌شود. آتش نشان‌ها دارای تجهیزات زیادی هستند که به پنوماتیک و یا هیدرولیک هستند.

این تجهیزات از ابزارهای بسیار پر کاربرد در آتش نشانی محسوب می‌شود. به‌بیان ساده باید گفت که هیدرولیک در حقیقت مربوط به انتقال قدرت و نیرو است. این انتقال نیرو به سه روش مکانیکی و الکتریکی و یا هیدرولیکی می‌تواند صورت گیرد. زمانی که از انرژی موجود در سیالات در زمانی که تحت فشار قرار دارند. برای این انتقال نیرو بهره‌گرفته شود در واقع با هیدرولیک و تجهیزات آن سر و کار داریم.

سیستم هیدرولیک چیست؟

زمانی که پاسکال در سال 1650 قوانین فشار را کشف کرد در واقع علم هیدرولیک را بنیان گذاری نمود. مدتی بعد از آن بود که کاربردهای هیدرولیک افزوده شد و استفاده از تجهیزات هیدرولیک در صنایع رونق پیدا کرد. در واقع این فناوری موجب می‌شود تا به وسیله‌ی سیاللات تحت فشار قدرت ایجاد و کنترل و انتقال پیدا کند. سیستم هیدرولیک باید 4 اقدام مهم را انجام دهد:

1- تبدیل کردن انرژی مکانیک به قدرت سیالی که تحت فشار است. این کار معمولا توسط پمپ صورت می‌گیرد. 2- انتقال دادن سیال مورد نظر تا نقطه‌ی هدف که اغلب به‌کمک شلنگ‌ها و لوله‌ها انجام می‌شود. 3- کنترل کردن جریان و جهت و همچنین فشار سیال که این کار نیز به کمک شیرها صورت می‌پذیرد. 4- انجام دادن کار که به وسیله‌ی عملگرها صورت می‌گیرد.

چرا از تجهیزات هیدرولیک استفاده می‌کنیم؟

دو دلیل اصلی که موجب استفاده فراوان از تجهیزات ساخته‌شده با سیستم هیدرولیک شده است یکی سادگی ساختاری و کار با آن‌ها است و دیگری نیز دارا بودن میزان چگالی بالای انرژی در این تجهیزات است. ایمنی در این تجهیزات نیز بسیار بالا است و این مورد نیز دلیلی دیگری در تمایل به استفاده از سیستم‌های هیدرولیک است. البته برای اینکه همراه شاهد بهترین کارایی و عملکرد در این تجهیزات باشیم باید مایعی که در آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد با کاربری مورد نظر تناسب بالایی داشته باشد. یکی از شروط انتخاب مایع مناسب این است که شرایط و البته الزامات مربوط به سیستم خود را به خوبی بدانیم. نکته مهم بعدی قوانین و مقررات محیط زیست درباره‌ی استفاده کردن از برخی از انواع روغن‌ها در تجهیزات هیدرولیک است.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.