بهزی

جست و جو در بهزی...

انواع قفل های ساختمانی

زمان مطالعه 1 دقیقه

انواع قفل های ساختمانی

قفل مغزی دستگیره دار

اغلب با کلیدهای ساده یا سوئیچی باز و بسته می شوند. قفل مغزی دستگیره دار در بخش داخلی بائوی در جاسازی می شود.

قفل مغزی بدون دستگیره

این قفل ها برای بخش های کم تردد ساختمان مانند درهای انبار، پشت بام و…نصب می شوند. این قفل تنها به صورت یک طرفه باز و بسته شده و زبانه کوچک ندارد. قفل مغزی بدون دستگیره زبانه دارای شب بند بوده که به صورت ساده یا میله استوانه ای است.

قفل مغزی بدون کلید

این قفل ها برای بخش هایی مانند کلاس های درس، اتاق کودک و … که قفل کردن آنها ضرورت ندارد، نصب می شوند. قفل مغزی بدون کلید فاقد زبانه شب بند بوده و تنها به وسیله دستگیره و از دو طرف باز و بسته می شود.

قفل مغزی شاخ دار

این قفل ها معمولا برای درهای کشویی خانه مانند در اتاق نهارخوری، سالن، هال و … نصب می شود. قفلهای مغزی شاخ دار اغلب به صورت کلیدی یا سوئیچی می باشد و زبانه شب بند آنها شاخ دار (شاخ یک طرفه یا دوطرفه) است.

قفل مغزی پره دار

این قفل ها بیشتر برای درهای ورودی ساختمان نصب می شود. زبانه شب بند ایمن قفل ها دارای فنرهای پره دار است. وجود این فنرهای پره دار موجب شده که این قفل ها تنها با کلیدهای مخصوصی باز شوند.

قفل مغزی مخصوص در حمام و توالت

این قفل در قسمت داخلی کلید نمی خورد و به جای آن دستگیره ای کلید مانند دارند. این درها را نمی توان از بیرون قفل کرد و قسمت بیرونی قفل فقط زبانه کوچک دارد.

قفل مغزی دارای میله قدی

این قفل ها بیشتر برای درب های دو لنگه نصب می شوند. لبه جلویی این درها به صورت نیم و نیم ساخته شده و روی هم قرار می گیرد. با استفاده از قفل مغزی میله قدی، دیگر نیازی به نصب کشوی جداگانه روی درهای دولنگه نخواهد بود. با نصب این قفل ها، دو لنگه در به آسانی باز و بسته می شوند.

قفل مغزی الکترونیکی

این قفل های مغزی مانند اغلب قفل ها یک زبانه ی شبندی و یک زبانه ی کوچک دارند. بخش سیلندر و کلید این قفلها دارای مدار الکترونیکی است و همین ویژگی مهمترین تفاوت این قفلها با دیگر قفل های مغزی است.

قفل مغزی کامپیوتری

این قفل ها در واقع همان قفل های کارتی هستند که بیشتر برای ساختمان های شلوغ و پر رفت و آمد مانند هتل ها و مهمانسراها کاربرد دارند. این قفل های با کارت کامپیوتری باز می شوند که مشخصات صاحب اتاق روی آن ها ثبت شده است. برای باز کردن قفل، کارت مربوطه را در شکاف مخصوص روی قفل وارد کرده و پس از تایید، دستگیره مربوط به زبانه شب بند را چرخانده و در باز می شود. این کارت ها برای هر مسافر به صورت اختصاصی ارائه می شد و پس از تحویل اتاق و ترک هتل فاقد اعتبار می گردد.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.