بهزی

جست و جو در بهزی...

نحوه شستشوی فرش دستباف

زمان مطالعه 1 دقیقه

نحوه شستشوی فرش دستباف

فرش‌های دستباف ازنظر جنس الیاف، نحوه بافت، قیمت، چله‌کشی، رنگ‌بندی و … تفاوت‌های زیاد و حساسیت‌های بسیار بیشتری نسبت به فرش‌های ماشینی دارند به همین دلیل شستشوی آنها نیز نیاز به‌دقت و حساسیت بالاتری دارد و توصیه می‌شود که حتماً توسط افراد متخصص و حرفه‌ای شسته شوند. به‌صورت کلی برای شستن فرش‌ها می‌توان از دو روش سنتی و قالیشویی استفاده کرد اما نحوه شستن فرش‌های دستباف با شستشوی فرش ماشینی تفاوت‌هایی داشته و از حساسیت‌های ویژه‌ای برخوردار است. افرادی که تخصص و مهارتی در شستن فرش ندارند برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی فرش حتماً باید از خدمات شرکت‌های قالیشویی استفاده کنند.

✳️ اهمیت نحوه شستن فرش دستباف ✳️

همان‌طور که گفته شد فرش‌های دستباف تفاوت‌های زیادی با فرش‌های ماشینی دارند و هنرمندان و بافندگان ماه‌ها زمان برای بافت آنها صرف می‌کنند به همین دلیل در مقایسه با شستشوی فرش‌های ماشینی حساسیت‌های ویژه‌ای نیز خواهند داشت. به‌صورت کلی برای بافت فرش‌های دستباف از الیاف و مواد منحصربه‌فردی استفاده می‌شود به همین دلیل طرز شستن فرش دستباف و مواد شوینده به‌کاررفته در آن اهمیت بالایی دارد. با توجه به آنکه از رنگ‌های طبیعی و گیاهی برای الیاف فرش‌های دستباف استفاده می‌شود ممکن است واکنش‌های متفاوتی در برابر انواع مواد شوینده داشته باشند و برای شستن این فرش‌ها نباید از شوینده‌های قوی و نامناسب استفاده کرد چراکه ممکن است باعث تغییر رنگ و آسیب‌های جبران‌ناپذیر شود.
اگر افراد از تخصص، مهارت و دانش کافی برخوردار باشند می‌توانند اقدام به شستن فرش دستباف در خانه نمایند اما چنانچه افراد دانش و مهارت این کار را نداشتند بهترین کار استفاده از خدمات شرکت‌های قالیشویی است. این شرکت‌ها از نیروهای متخصص برخوردار بوده و برای هر فرش متناسب با نوع و میزان آلودگی، رنگ و بافت فرش و شرایط کلی آن از مواد شوینده و روش‌های شستشو استفاده می‌کنند و در نهایت هیچ‌گونه آسیبی به آن وارد نمی‌شود.

✳️ روش شستن فرش دستباف در قالیشویی ✳️

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که شرکت‌های قالیشویی نمی‌توانند به‌خوبی آلودگی‌های فرش را از بین ببرند و سعی می‌کنند که شخصاً فرش‌ها شستشو بدهند اما این کار علاوه بر نیاز به مکان، آب، انرژی و هزینه‌های زیاد احتمال آسیب رساندن به فرش را بالا می‌برد. در حقیقت شرکت‌های قالیشویی امروزه از تجهیزات مدرن و اتوماتیک استفاده می‌کنند و به بهترین شکل ممکن فرش‌ها را تمیز می‌کنند. تمامی مراحل اصلی شستن فرش دستباف شامل گردگیری، شستشو با مواد شوینده، آبکشی، آبگیری، خشک‌کردن، بسته‌بندی و … توسط دستگاه‌ها انجام‌شده و هیچ‌گونه آسیب و خسارتی به فرش وارد نخواهد شد. این شرکت‌ها همچنین می‌توانند خدماتی همچون، شستشوی تشک خوشخواب، خشک‌شویی در محل، تعمیر و ترمیم فرش و … را به مشتریان ارائه کنند و در هزینه‌های آنها صرفه‌جویی نمایند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.