بهزی

جست و جو در بهزی...

بازیافت لاستیک چگونه است و روش های آن

زمان مطالعه 1 دقیقه

بازیافت لاستیک چگونه است و روش های آن

اهمیت بازیافت

با زندگی شهری و افزایش جمعیت میزان استفاده از منابع تجدید ناپذیر بسیار زیاد شده است ، این منابع همانگونه که از اسمشان برداشت می شود ، جزو منابعی هستند که دیگر بوجود نمی آیند و یا برای تشکیل مواد اولیه آن به زمان بسیار زیادی نیاز می باشد . یکی از آن دسته از مواد ، مواد پلاستیکی می باشد که این گونه مواد در صورت رها سازی در طبیعت چند صد سال طول خواهد کشید تا به فرآیند چرخه بازیافت در طبیعت برگردند . از این رو بسیاری از شرکتها در تلاش برای بازیافت مواد مصرف شده می باشد که روزانه به دور انداخته می شوند و دیگر قابل استفاده نمی باشد . بیش از چند صد میلیون ماشین بر روی کره زمین وجود دارد که همه آنها دارای لاستیک می باشند . لاستیک آنها به مرور زمان و استهلاک از بین می روند و پس از مدتی دگر قابل استفاده نمی باشد . از این رو می توان با بازیافت این زباله بسیار ارزرشمند هم به چرخه بازیافت کمک نمود و هم کالای بسیاری را تولید نمود .

بازیافت لاستیک

هر ماشینی از هزاران قطعه بوجود آمده است که هر کدام را می توان پس از مصرف و اتمام کارآیی مفید آن به روش های مختلفی بازیافت نمود ، قطعاتی مانند باتری ، روغن ، شیشه ، پیچ ها ، قطعات پلاستیکی داخلی ماشین ، بدنه های آهنی و تمام موارد دیگری که در ماشین وجود دارد . یکی از مهمترین آنها بازیافت لاستیک های ماشین می باشد که با پیشرفت تکنولوژی بسیار کارآمدتر شده است . لاستکیهای ماشین به دلیل حجیم بو.دن فضای بسیار زیادی را اشغال میکنند ، و به دلیل دود بسیار زیاد هنگام سوزاندن آن نمی توان آنها را سوزاند ، به این دلیل ، بازیافت لاستیک یک روش علمی و بسیار سودآوری می باشد که می توان از آن استفاده نمود .

روش بازیافت لاستیک

برای بازیافت لاستیک روشهای بسیاری وجود دارد که دو نوع از روش پر کاربرد آن را به بررسی می پردازیم :
– روش اول روش مکانیکی می باشد که در این سیستم بازیافت ابتدا تمام سیم های لاستیک از لاستیک خارج می شود و لاستیک بدون طوقه وارد دستگاه می شود ، در این مرحله تمام اضافات لاستیک خارج شده و لاستیک خرد شده سپس به دستگاه خرد کن دومی هدایت می شود در این خرد کن ، لاستیک به قطعات ریز یک سانتی خرد می شوند ، در این مرحله قطعات خرد شده از یک آهنربای قوی رد می شود تا تمام قطعات فلزی جدا شوند . پس از آن الیاف توسط سرند و سایکلون جداسازی می شوند ، و در نهایت مواد به آسیاب نهایی وارد می شوند ، که در این مرحله به صورت گرانول و پودر لاستیک در می آیند . گرانول های لاستیکی با چسب و رنگ در مخلوط کن با فرمول و زمانی خاص با یکدیگر ترکیب می شوند و این مخلوط بدست آمده بنابر نیاز در قالبهای موجود ریخته و در دمای مشخص پخته و آماده می شوند . از پودر لاستیک می توان برای چمن مصنوعی ، قیرهای پلیمری ،خودروسازی ، ساختمان سازی ، صنعت کفش سازی ، آسفالت ، گرانولهای لاستیکی برای کف و بسیار موارد دیگر استفاده نمود .

– روش دوم بازیافت لاستیک روش شیمیایی می باشد که به روش پیرولیز معروف می باشد . در این روش لاستیک را به دور از اکسیژن و. در دمای بسیار بالا ، در یک بازه زمان مشخص قرار می دهیم ، لاستیک تبدیل به بخار و گازهایی می شود که اشتعال پذیری بسیار بالایی دارد ، با تقطیر این گازها می توان مواد نفتی و روغنی را تولید کرد که با پالایش آنها می توان بنزین و گازوییل تولید نمود ، این روش در ابتدای کار می باشد و تا به مرحله پایدار و نهایی راه بسیار زیادی دارد .

محصولات به دست آمده از بازیافت لاستیک

با بازیافت لاستیک میتوان محصولات بسیاری را بدست آورد که از جمله آن محصولات می توان به تولید گرانول های لاستیکی ، کفپوش گرانولی ، پودر لاستیک ، آسفالت و قیر ، کفپوش باشگاهی نظیر زمین های هاکی ، فوتبال ، بسکتبال ، دو میدانی، استفاده در فونداسیون در صنعت ساختمان سازی و کف استخرها ، صنعت خودرو سازی برای تولید باتری خودرو ، لاستیک های مجدد تولید شده ، سپرها ، ضربه گیرهای خودرو و بسیار موارد دیگر ، می توان حتی در صنعت دریایی برای ضربه‌گیرهای اسکله و شناورهای دریایی مورد استفاده هستند. همچنین از این محصول میتوان در صنعت کشاورزی و دام و طیور برای تولید شلنگ ، ظرف غذای دام ، گلدان و محصولات بسیار زیاد دیگری استفاده نمود .
استفاده از بازیافت لاستیک روز به روز بیشتر شده و محصولای جانبی از این فرآیند نیز بسیار متنوع شدن اند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.