بهزی

جست و جو در بهزی...

چرخه بازیافت لاستیک تایر چگونه است

زمان مطالعه 1 دقیقه

چرخه بازیافت لاستیک تایر چگونه است

تعریف بازیافت

بازیافت فرآیندی است که در آن مواد دور ریختنی، خراب و استفاده شده به طوری که قابلیت استفاده‌ مجدد داشته باشند به همان ماده یا مواد دیگر تبدیل می‌شوند. بسیاری از مواد در طبیعت امکان دوباره به عمل آوری دارند. به این ترتیب که بعد از تولید و سپس خرابی، امکان برگشت به چرخه بازتولید را دارند. آهن آلات، پلاستیک، شیشه و کاغذ جزو موادی هستند که امکان بازیافت دارند.
در تعریفی دیگر می‌توان گفت عملیات بازیافت شامل فرایند پردازش مواد مصرف شده به محصولات و مواد تازه است که مزیت هایی همچون: کاهش مصرف مواد خام، کمتر شدن مصرف انرژی،کاهش آلودگی هوا و کاهش تولید زباله را در پی دارد.

فواید بازیافت


موجب حفاظت از محیط‌ زیست می‏ شود. بسیاری از محصولات مانند کاغذ از درختان تولید می شود که با بازیافت
تعداد قابل توجهی درخت مخافظت می شود.
فرایند بازیافت کردن باعث به وجود آمدن تعداد زیادی شغل می شود.
از هدر رفتن انرژی و منابع طبیعی چون آب، چوب و مواد معدنی جلوگیری می کند
گرمایش جهانی را کاهش می شود.
مقرون به صرفه است و مانع از هدر رفت منابع مالی کشور می شود.
میزان زباله های تولیدی کم تر می شود بنابراین به حفظ منابع طبیعی و حیات وحش و زیست بوم ها کمک می کند.

چرخه بازیافت لاستیک تایر

لاستیک یا تایر خودرو از جمله محصولاتی است که بعد از اتمام طول عمر دیگر قابل استفاده در ماشین نیست. تایرها جزو مواد تجدید پذیر نیستند، به همین دلیل میبایست از آن ها مجدد استفاده نمود.

از بازیافت تایر ماشین محصولاتی نظیر پودر لاستیک، گرانول لاستیکی، آسفالت، قیر پلیمری، باتری خودرو تهیه می شود. با سوزاندن لاستیک تایر می تواند سوخت هایی نظیر گازوئیل و روغن به دست آورد.

روش بازیافت لاستیک تایر فرسوده

مکانیکی: در روش مکانیکی تایرها با ماشین آلاتی نظیر خردکن و آسیاب به قطعات کوچکتر تبدیل می شوند. به کمک این ماشین ها می توان گرانول و پودر لاستیک تهیه نمود.
شیمیایی: در روش شیمیایی تایرها سوزانده شده و از زغال و سیم‌ های فلزی باقی مانده‌ استفاده می‌شود. در این روش امکان پیرولیز نیز وجود دارد که تایر در خلاء سوزانده شده که گازوئیل و روغن نیز از آن استخراج می گردد.

تهیه کفپوش از گرانول لاستیک

پروسه تولید بدین صورت است که همه گرانول ها به چسب آغشته و ترکیب می شوند. گرانول های درشت تر در زیر قالب زیخته شده و دانه بندی های ریز تر در لایه بالایی آن قرار می گیرد. دانه های رنگی نیز با توجه به سلیقه با لایه رویی ترکیب می شوند. گرانول های لاستیکی درون قالب قرار گرفته شده و داخل دستگاه پرس حرارتی-فشاری به مدت 10 دقیقه پخته می شود. محصول نهایی یک کفپوش گرانولی لاستیکی است که ابعاد 1در1 متر آن وزنی در حدود 25 کیلوگرم دارد. این نوع کفپوش بهترین جایگزین روکش آسفالت، شن و ماسه و حتی مواردی چون چمن مصنوعی است.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.