چله و پرز
زیربنای فرش، چله و نخی که برای بافت فرش به کار برده میشود، پرز گفته میشود. پرز در بعضی فرشها بلند و پرپشت استفاده میشود و در بعضی فرشها بسیار کوتاه تا نقشه فرش جلوه بیشتری پیدا کند و بهتر دیده شود. چله فرش معمولاً با پشم، پنبه یا ابریشم و گاهی ترکیبی از دو جنس نخ تهیه می شود که به آن چله کشی می گویند. نخ پنبه، پشم و ابریشم برای بافت زمینه فرش به کار برده میشود. موی بز یا شتر نیز برای بافت زمینه کاربرد دارد. نخ های بافت زمینه روی چله، تشکیل شده از نخ هایی که بر روی تار و پود گره زده میشود.
تار
تار به نخهای عمودی گفته میشود که از بالا تا پایین فرش کشیده شده است. وجود تار برای حفظ ساختار فرش ضروری است، چون گرهها دور تار زده میشود. پود نیز بین رشتههای تار قرار میگیرد تا گرهها را ثابت نگه دارد. انتهای آزاد نخهای تار ریشه فرش را تشکیل میدهد.
پود
کاربرد پود ثابت نگه داشتن گرهها است. نخ پود قبل و بعد از هر رج گره از بین تارها رد میشود و قالیباف با شانه محکم روی پود میکوبد تا ردیف گرهها محکم شود و فرش بافت منسجمی پیدا کند.
انواع نخ در فرش های دستبافت و ویژگی های آنها
تمام رشته هایی که به عنوان تار، پود و یا گره در فرش استفاده میشوند فارغ از نوع آن (ابریشم، کرک، پشم و یا نخ پنبه) قبل از هر کاری ریسیده می شوند.
البته نخهایی که در صنعت فرش به کار گرفته میشوند بیشتر از این چهار نخی هستند که ما آوردهایم، مانند ویسکوز، آکریلیک، ابریشم مصنوعی و . . . که معمولا درصنعت فرش ماشینی استفاده میشوند. ریسندگی نخ نکات حائز اهمیت زیادی دارد که برای نمونه میتوان به جهت تابیدن دوک نخریسی اشاره کرد. اگر جهت حرکت دوک نخریسی موافق حرکت عقربههای ساعت باشد، رشته مورد نظر مانند حرف S انگلیسی بافته میشود که به اختصار به آن S میگویند. اگر جهت حرکت دوک نخریسی خلاف عقربههای ساعت باشد به آن Z میگویند.
رشته های ریسیده شده را بعد از ریسندگی (معمولا خلاف جهت ریسندگی) به یکدیگر میتابانند و نخ مورد نظر خود را تولید میکنند که تعداد رشتههایی که به یکدیگر تابیده میشود بسته به نوع کار متفاوت خواهند بود. هر چه تعداد رشته ها بیشتر باشد نخ مورد نظر ضخیم تر خواهد بود.
نخها به دو دسته ترکیبی و غیرترکیبی تقسیم میشوند که نخهای ترکیبی معمولا برای فرشهای ماشینی استفاده میشوند. در نخهای ترکیبی از نخهایی مانند ویسکوز، آکریلیک و پلیپروپیلن استفاده میشود که بنا به رنگ و ضخامت و چند لا بودن نخها و موارد استفاده آنها، ترکیبهای متفاوت و متنوعی به دست میآید.
نخهای ابریشمی مصنوعی یا پلی استر فیلامنت اصلا پرز دهی ندارند و آنتی باکتریال نیز میتواند باشد، به هیچ عنوان بو نمی دهد، که این گونه فرشهای ماشینی را می توان در تولیدات فرش فرهی به وضوح مشاهده نمود.
نخهای غیر ترکیبی که معمولا طبیعی هستند، برای فرشهای دستباف استفاده میگردند و انواع گوناگونی دارند که میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
ابریشم، کرک، پشم، نخ (پنبه) که به توضیح اجمالی این موارد اشاره خواهیم کرد.
ابریشم
نخ ابریشمی از پیله کرم ابریشم به دست میآید که از نظر استحکام و مقاومت چندین برابر نخهای پشمی و نخی دوام دارد و از نظر قطر بسیار نازک و لطیف است. بافت فرش به وسیله نخ ابریشمی بسیار زمانبر بوده و کاری بسیار پر مشقت است. به علت نازکی بسیار زیاد این نخها نسبت به نخهای پشمی، تعداد رجهای بافته شده در فرش ابریشمی بسیار بیشتر از فرشهای پشمی است. معمولا فرشهای تمام ابریشمی رجشماری بالای 65 دارند و به همین علت با قیمت بالایی نیز عرضه می شوند. از دیگر نکاتی که میتوان در فرشهای ابریشمی اشاره کرد، نرمی و لطافت مثال زدنی آنها است.
ابریشم نسبت به سایر نخها مانند پشم و یا نخ نرمتر است و برای برجسته نشان دادن طرح و نقش از آن استفاده میشود. پشم یا کرک بعد از بافت فرش ارتفاعی در حدود 1سانتیمتر از تار و پود فاصله میگیرند ولی نخ ابریشمی که در فرش کار میشود به علت نرمی و عدم استقامت به اصطلاح روی کار میخوابد و ظاهرا ارتفاعی کمتر از پشم و نخ از خود نشان میدهد و بعد از اتمام کار، فرش به صورت برجسته دیده میشود که به صورت گل ابریشم در فرشهایی مانند کاشان و تبریز استفاده میشود.
به غیر از نرمی و برجستگی کار، رنگ و لعابی که نخ ابریشمی به کار میدهد بسیار زیبا و چشم نواز بوده و علاوه بر برق و جلایی که به فرش میدهد، باعث میشود فرش در چشم بیننده به صورت رنگارنگ دیده شود. اگر شما از طرف خواب فرش به آن نگاه بکنید یک طیف رنگی ملاحظه میکنید که با رفتن به سمت دیگر فرش و نگاه به آن، رنگ دیگری از فرش در چشم شما پدیدار می گردد که این نکته نیز از جذابیتهای منحصر به فرد فرش تمام ابریشمی خواهد بود.
فرشهای تمام ابریشم قم، تبریز و اصفهان از نمونههای بسیار زیبا و شاهکار فرش ایرانی میباشند. البته معمولا بهترین نوع بافته های تمام ابریشم مربوط به قم میباشد.
کرک
در اصطلاح امروزی به پرز فرشهایی که با پشم خیلی خوب و مرغوب بافته میشوند کرک میگویند. این مطلب خیلی صحیح نیست. چرا که در اصل کرک به موی زیر دست شتر اتلاق میشود که به ندرت میتوان آنرا تهیه کرد. شاید برخی معتقد باشند که کرک به موهای نرمی گفته میشود که در حین شانه کردن بدن گوسفند، بز و یا شتر به دست میآید. اگر این تعریف را نیز درست بدانیم میزان کرکی که به دست میآید بسیار کم است و با آن نمیتوان این حجم از فرش کرک را در کشور تولید کرد.
به علت جنس مرغوب و کم بودن این نوع پشم نسبت به پشمهای موجود، فرشی که با پرز کرک بافته میشود از کیفیتی بهتر، ظرافتی بیشتر و قیمتی بالاتر برخوردار است.
پشم
نخ پشمی مرسومترین و رایجترین نخ در صنعت فرش بوده است که امروزه هم بسیار کاربرد دارد. از این نوع نخ که از ریسیدن پشم گوسفند به دست میآید، در بافت فرش و تابلو فرش استفاده می شود که یکی از موارد مهم در خرید تابلو فرش می باشد. امروزه بیشتر فرشهای عشایری و بختیاری از این نوع نخ تهیه میشوند. برخی از فرشهای عشایری که در کردستان و سنندج بافته میشوند ارگانیک هستند. به این معنی که رنگ پشم آنها گیاهی بوده و پشم آنها دستریس میباشند که این فرشها از لحاظ سلامت و بهداشت بسیار سالم و طبیعی و سازگار با محیط زیست هستند. پشم گوسفندان ایرانی معمولا ضخیم هستند که به همین علت، زبری و استحکام خیلی زیادی دارند و این خصوصیات برای تولید فرش بسیار مناسبند. عوامل گوناگونی در کیفیت پشم به دست آمده تاثیرگذارند، مانند: نژاد گوسفند، سن گوسفند، زمان چیدن پشم و .
پشم گوسفندانی که در بهار چیده شده باشد با کیفیتتر از پشم گوسفندانی است که در فصل پاییز چیده میشوند. البته خود فصل بهار نیز به مناطق مختلف کشور بستگی دارد. برای مثال بهار در استان فارس تقریبا از اواسط اسفند آغاز میشود ولی بهار کردستان از اردیبهشت ماه آغاز می گردد. علاوه بر این موارد نوع چرای گوسفندان نیز در کیفیت پشم آنها تاثیر دارد. پشم گوسفندانی که در کوهستان و مناطق معتدل چرا کرده باشند، کیفیت بالاتری نسبت به پشم گوسفندانی که در مناطق مرطوب و دشت چرا میکنند دارند.
پشم سفید گوسفند نسبت به سایر پشمها، از رنگپذیری بهتری برخوردار است. البته که پشم سفید خالص به جز نژاد خاصی در سیستان نداریم. بلکه رنگ اصلی پشم به رنگ زرد کمرنگ یا نخودی است. از پشم برای بافت فرش به عنوان پرز و یا گوشت فرش استفاده میشود ولی در برخی از نقاط ایران مانند عشایر و ایلیات از پشم به عنوان تار و پود فرش نیز استفاده میکنند.
پود را برای بهتر دیده شدن رنگ میکنند که برای این کار پنبه بسیار مناسب است و رنگ را به خوبی به خود جذب میکند و بعد از رنگرزی از جمعشدگی محفوظ میماند. البته خود رنگ پودها بسته به رنگ اصلی فرش ممکن است متفاوت باشد و میتوان به صورت سفارشی آنها را رنگ کرد.
در بحث نگهداری و حفاظت از فرشهایی که با نخ پنبهایی بافته میشوند این نکته لازم به ذکر است که رطوبت و قرار گرفتن فرش در فضای نمور باعث آسیبدیدگی و از بین رفتن پنبه میشود
انواع فرش از نظر جنس الیاف و پرز و چله
زمان مطالعه 1 دقیقه