بهزی

جست و جو در بهزی...

آشنایی با کابل کواکسیال

زمان مطالعه 1 دقیقه

آشنایی با کابل کواکسیال
کابل کواکسیال، نوعی کابل مسی است که شامل یک رسانای داخلی، یک عایق و یک رسانای نازک است. اجزایی که در این کابل به کار رفته است؛ از تداخل سیگنال‌ها جلوگیری می‌کند. مغزی مسی این کابل کمک می‌کند تا داده‌ها با سرعت بیشتری منتقل شوند. انتقال داده‌ها نیز به گونه‌ای انجام می‌شود که عوامل محیطی مخرب بر روی آن اثر نگذارد. همین مورد باعث شده است که این کابل بسیار پر طرفدار شود. به‌طوری‌که افراد معمولاً کابل‌های قدیمی را با این کابل تعویض می‌کنند.

کاربرد کابل کواکسیال

از این کابل در ابتدا برای اترنت استفاده می‌شد. اما هم‌اکنون؛ مهم‌ترین کاربرد کابل کواکسیال در تلویزیون، دوربین‌های مدار بسته، در اتصال ریسیورها و پس از آن در دستگاه ویدیو و سایر گیرنده‌هایی از این دست دیده می‌شود. علاوه‌بر این؛ از آن برای کابل‌کشی باند گسترده اینترنت نیز استفاده می‌شود.

انواع کابل کواکسیال

کابل کواکسیال را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد. تمامی انواع کابل کواکسیال موجود در بازار در یکی از این دو دسته قرار می‌گیرند. این دو دسته تحت عنوان Thick net و Thin net شناخته می‌شوند. در زیر مشخصات و ویژگی‌های هر دسته را بررسی می‌کنیم:

کابل کواکسیال نوع Thick net

کابل کواکسیال Thick net قطری در حدود 5.0 اینچ دارد. مهم‌ترین مشخصه آن انعطاف‌پذیری بالای آن است. هسته مسی آن ضخیم است و به همین دلیل آن را Thick net نام‌گذاری کردند. این کابل، سیگنال‌ها را در فواصل طولانی‌تری منتقل می‌کند. بنابراین برای مسیرهای طولانی مناسب‌تر است.

کابل کواکسیال نوع Thin net

کابل کواکسیال نوع Thin net قطری در حدود 25.0 اینچ دارد. انعاطاف‌پذیری آن نسبت به مدل قبلی بیشتری است و به‌راحتی می‌توان با آن کار کرد. توانایی انتقال سیگنال تا مسافت 185 متری را دارد. در شبکه‌های با اتصال مستقیم به کارت شبکه استفاده می‌گردد. هسته مرکزی آن معمولاً به شکل یک مفتول است.

انواع کابل کواکسیال موجود در بازار

RG8 میزان امپدانس این نوع کابل، 50 اهم است. هسته ضخیم‌تری در حدود 2.17 میلی‌متر دارد و برای محیط‌های بیرون مناسب است. RG58 این نوع کابل امپدانسی به میزان 50 تا 52 اهم دارد. برای انتقال سیگنال‌های ضعیف می‌تواند مؤثر واثع شود. برای ارتباطات رادیویی بسیار کاربردی است. RG142 مغزی این کابل به شکل مفتول و امپدانس آن در حدود 50 اهم است. RG174 فرکانس این کابل 1 گیگاهرتز، امپدانس آن 50 اهم است. در سیستم‌های مایکرویو و مدارات مخابراتی بیشترین کاربرد را دارد. RG178 این کابل همانند موارد قبلی برای تلویزیون، کامپیوتر و دستگاه‌های الکترونیکی کاربرد دارد. امپدانس آن 50 اهم و 1.80 میلی‌متر ضخامت مغزی آن است. RG179 این کابل دارای امپدانس 75 اهم است. قطر آن در حدود 2.5 میلی‌متر بوده و برای گیرنده‌های ارتباطی استفاده می‌شود. RG213 کابل RG213 در سیستم‌های مخابراتی تا فرکانس 1 گیگاهرتز کاربرد فراوانی دارد و امپدانس آن 50 اهم است.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.