بهزی

جست و جو در بهزی...

تفاوت لامپ‌های سفید، مهتابی و آفتابی

زمان مطالعه 1 دقیقه

تفاوت لامپ‌های سفید، مهتابی و آفتابی

انواع رنگ نور لامپ‌های ال ای دی

لامپ‌های کم مصرف ال ای دی به سه دسته لامپ سفید، مهتابی و آفتابی تقسیم بندی می‌شوند. که هر یک از آن‌ها خصوصیات و ویژگی‌های منحصر به فرد و مخصوص به خود را دارا هستند. انواع رنگ نور لامپ ال ای دی به شرح زیر عبارت‌اند از:

۱- نور لامپ ال ای دی مهتابی
به لحاظ اینکه نور این مدل از لامپ ال دی شباهت زیادی با نور ماه (مهتاب) دارد، آن را به اسم مهتابی می‌شناسند. لامپ‌های مهتابی نوری با دمای رنگ بیش از ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ کلوین دارند. به همین جهت نور زیادی تولید می‌کنند و از این رو در اکثر ادارات، فروشگاه‌ها، واحدهای تولیدی، صنعتی و آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در این زمینه هرچه دمای رنگ لامپ بیشتر باشد، به نسبت نور بیشتری نیز تولید می‌کند. در این خصوص برای پی بردن به تفاوت لامپ سفید و مهتابی می‌بایست با میزان دمای رنگ هر یک از آن‌ها آشنایی داشته باشید و براساس آن میزان روشنایی لامپ‌ها را بسنجید.
میزان روشنایی و تولید دمای هر یک از لامپ‌های سفید، مهتابی و آفتابی متفاوت است.

2- نور لامپ ال ای دی آفتابی
این مدل از لامپ ال ای دی از لحاظ رنگ نور، شباهت زیادی به نور زرد و آفتابی دارد. به همین جهت در بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان با نام لامپ آفتابی شناخته می‌شود. لامپ‌های آفتابی با دمای نور کمتر از ۳۰۰۰ کلوین، میزان روشنایی کمتری نسبت به لامپ‌های مهتابی دارند. از این رو اغلب در مکان‌های نظیر اتاق خواب، اتاق نشیمن، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجایی که لامپ آفتابی حرارت بیشتری نسبت به مدل مهتابی تولید می‌کند، اغلب جهت تناسب نوردهی و روشنایی محیط در کنار لامپ‌های مهتابی استفاده می‌شود. به طوری که در اکثر ادارات، بانک‌ها، هتل‌ها و مجتمع‌های تجاری شاهد این‌گونه نورپردازی هستیم.

۳- نور لامپ ال ای دی سفید (یخی یا صدفی)
لامپ‌های سفید (یخی) را در بازار با نام سفید سرد (Cool White) نیز می‌شناسند. دمای رنگ نور این لامپ بین 3300 تا 5000 کلوین است و به دلیل این دامنه دمایی، رنگی بین لامپ آفتابی و مهتابی دارد. از این لامپ اغلب در محیط‌هایی که نیاز به نور ملایم دارند، استفاده می‌شود. از بین این اماکن می‌توان به کارگاه‌های صنعتی و تولیدی، سالن‌های ورزشی، نمایشگاه‌ها و … اشاره کرد. لازم به ذکر است که میزان روشنایی این لامپ موجب شده تا دیگر نیازی به استفاده از لامپ‌های مهتابی و آفتابی در کنار یکدیگر نباشد و به همین دلیل تا حد زیادی در هزینه‌های روشنایی صرفه جویی می‌گردد. با این توصیف یکی از بازرترین تفاوت لامپ سفید و مهتابی، تناسب رنگ و میزان روشنایی لامپ‌های ال ای دی سفید نسبت به لامپ‌های مهتابی است. زیرا میزان روشنایی ملایم‌تری نسبت به لامپ‌های مهتابی و آفتابی دارند.

تفاوت لامپ‌های سفید، مهتابی و آفتابی

نور لامپ
به طور کلی براساس دمای رنگ، نور لامپ‌های ال ای دی را تعیین می‌کنند. در این راستا برای هر یک از نورهای مختلف لامپ ال ای دی یک دمای مشخص بر حسب درجه کلوین مشخص شده است. علاوه برای این برای تعیین نور لامپ LED رنگ آن را با رنگ اجسام سیاه مقایسه نموده و می‌سنجند. با این توصیف می‌توان گفت یکی از اصلی‌ترین تفاوت لامپ سفید و مهتابی میزان و نوع نور لامپ است. به عبارت دیگر هرچه دمای رنگ نور بیشتر باشد (بیش از 4000 کلوین)، به‌عنوان نور سرد یا نور سفید شناخته می‌شود. در مقابل اگر دمای رنگ نور کم باشد (پایین‌تر از 3000 کلوین) به‌عنوان نور گرم یا آفتابی و مهتابی می‌گردد. به همین دلیل است که لامپ‌های ال ای دی سفید، کمتر از لامپ‌های مهتابی و لامپ‌های ال ای دی مهتابی کمتر از لامپ‌های آفتابی حرارت تولید می‌کنند. یکی از دلایل استفاده از لامپ‌های مهتابی و آفتابی در کنار هم برقراری تعادل گرمایی و روشنایی متعادل در محیط است.

میزان روشنایی لامپ‌های مهتابی به نسبت بیشتر از لامپ‌های سفید و آفتابی است.
امروزه جهت نورپردازی در منازل و اماکن اداری و تجاری در کنار لامپ‌های سفید یا مهتابی از لامپ آفتابی استفاده می‌کنند. با این کار از روشنایی بیش از حد مجاز جلوگیری به عمل می‌آید و میزان نور (روشنایی) در تمامی فضای محیط به صورت استاندارد و یکنواخت برقرار می‌گردد.

دمای رنگ
از بدو ورود لامپ‌های ال ای دی و کم مصرف به بازار مردم در مورد خرید رنگ‌های مختلف آن نظیر سفید، مهتابی و آفتابی دچار تردید بودند. در این خصوص می‌توان گفت که هرچه دمای رنگ بیشتر باشد، به نسبت رنگ لامپ نیز روشن‌تر و سفیدتر می‌شود. بدین صورت که میزان دمای رنگ آفتابی کمتر از رنگ مهتابی و سفید است. در مورد رنگ مهتابی نیز به همین صورت، دمای رنگ مهتابی کمتر از رنگ سفید است. به عبارت دیگر با ورود جریان برق به درون لامپ، فرآیند نوردهی و روشنایی انجام می‌شود. در این راستا هرچه رنگ لامپ روشن‌تر و شفاف‌تر (رنگ سفید و مهتابی) باشد، به طبع لامپ واکنش و فعالیت بیشتری انجام می‌دهد و گرمای بیشتری به اطراف منتشر می‌کند. به همین در مناطق گرمسیر به‌منظور جلوگیری از افزایش دما بیشتر از لامپ‌های مهتابی و سفید استفاده می‌کنند. با این توصیف می‌توان گفت یکی دیگر از تفاوت لامپ سفید و مهتابی، میزان دمای رنگ هر یک از این لامپ‌ها است.

میزان اشعه فرابنفش
بررسی ها و آزمایش‌های انجام‌شده در زمینه میزان اشعه فرابنفش لامپ‌های ال ای دی نشان داده است که میزان اشعه فرابنفش لامپ‌های سفید و مهتابی به نسبت بیشتر از لامپ‌های مهتابی است. اشعه فرابنفش (UV) یک پرتوی مضر است و به‌عنوان یکی از عوامل اصلی سرطان پوست، بروز بیماری‌های چشمی نظیر سوختگی قرنیه چشم و … محسوب می‌گردد. بدین جهت برای حفظ سلامتی و کاهش خطرات و مضرات اشعه فرابنفش لامگ های ال ای دی می‌توانید از لامپ‌های آفتابی استفاده کنید. لازم به ذکر است که میزان اشعه فرابنفش لامپ‌های مهتابی و سفید نسبتاً در یک سطح قرار دارد. در صورتی که قصد خرید یکی از این دو مدل لامپ ال ای دی را دارید، به شما توصیه می‌کنیم از لامپ سفید استفاده کنید. زیرا میزان اشعه فرابنفش آن تقریباً در سطح پایین‌تری قرار دارد و یکی دیگر از تفاوت لامپ سفید و مهتابی به شمار می‌آید.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.