
برای راه اندازی موتور خودرو به دستگاه راه انداز یا استارت نیاز است. اگر در فیلم های قدیمی دیده باشید توسط هندل زدن اتومبیل راه اندازی می شد. امروزه از موتورهای الکتریکی جریان مستقیم (DC) (بعنوان استارتر موتور احتراقی خودرو ) توسط انرژی ذخیره شده در باطری برای استارت موتور خوردرو استفاده می شود.
در خودروهای سنگین به خاطر بکار گیری موتورهای پرقدرت از استارت های 24 ولت استفاده می شود در حالیکه موتور استارتر خودروهای سواری 12 ولت می باشد. اگر در اینگونه وسایل نقلیه از باطری 12 ولت استفاده شود جوابگوی استارت نخواهد بود.
با صرف نظر از مباحث مکانیکی بصورت خلاصه عمل استارتینگ موتور را بحث می کنیم:
سیستم استارت با استفاده از یک موتور الکتریکی انرژی مکانیکی از نوع دورانی را برای ایجاد حداقل دور در موتور احتراقی را برای روشن شدن آن بوجود می آورد.

سوئیچ استارت که می تواند بصورت سوئیچ کلیدی باشد یا ترکیبی از آن با کلید شستی فشاری باشد( مثل تصویر بالا ) .
رله استارت ( کلید مغناطیسی ) Magnetic switch سلونوید ( اتومات استارت ) Solenoid موتور جریان مستقیم ( موتور استارتر ) DC motor با روشن کردن سوئیچ و فشرن کلید شستی جریان ضعیفی از بوبین رله عبور میکند که باعث میشود تا جریان بالایی به اتومات استارت و از آن به موتور اعمال شود تا آن را بکار اندازد. بدین ترتیب جریان بالای سلونوئید از سویچ عبور نمی کند.
در کامیون هایی که دینام شارژر آنها 24 ولت است نیازی به کلید موازی و سری کردن ( رله تبدیل ) نیست اما در بعضی از کامیون ها با دینام 12 ولت نیاز به یک کلید برای سری کردن دو باطری جهت ایجاد 24 ولت در موقع استارت می باشد و بعد از استارت دوباره باطری ها را موازی کند تا دینام و سایر مصرف کننده های دیگر که 12 ولت هستند آسیب نبینند.