بهزی

علائم خرابی دینام چیست؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

علائم خرابی دینام چیست؟

به یاد داشته باشید که مشکلات خودرو همیشه از ایراداتی کوچک شروع شده و به معضلاتی بزرگ بدل می‌شوند.در ژنراتور هم مانند سایر قطعات یدکی خودرو، با دیدن نشانه‌ها و علائم خرابی می‌توان به وجود مشکل در قطعه پی برد.

چراغ هشدار دینام (چراغ باطری)

چراغ دینام که معمولاً در پنل نشانگرهای اتومبیل قرار دارد چراغی است که شارژ یا عدم شارژ باطری را نشان می‌دهد به همین خاطر به آن چراغ باطری نیز می‌گویند. این چراغ شبیه یک باتری است و عبارت “ALT” یا “GEN” را نشان می‌دهد که هر دو به معنای دینام است. این چراغ به کامپیوتری متصل است که میزان ولتاژ خروجی از دینام را بررسی می‌کند.

مشکلات و خرابی‌های دینام خودرو نیز با روشن شدن یک چراغ کوچک بر روی داشبورد آغاز می‌شود. چراغی شبیه به یک باتری اغلب آن را نادیده می‌گیریم. در واقع تصور بیشتر رانندگان از روشن شدن این چراغ خرابی یا اتمام باتری خودرو است و درنتیجه تعویض آن را به زمان دیگری موکول می‌کنند. حال‌آنکه روشن شدن این چراغ می‌تواند نشان از خرابی دینام خودرو باشد. در صورت عدم توجه به چراغ، خرابی دینام خودرو با علائم دیگری ادامه می‌یابد. کم‌نور شدن چراغ‌های جلو، لرزش (کم و زیاد شدن) نور، انتشار بوی سیم سوخته و یا شنیده شدن صداهای ناهنجار همگی از نشانه‌های اشکال در دینام خودرو هستند. در انتها بی‌توجهی به این نشانه‌ها منجر به استارت نخوردن خودرو یا از کار افتادن کامل خودرو می‌شود.

در اغلب دینامها که دارای استاتور با خروجی بیشتر از دو سر می‌باشند از چند دیود برای فرمان به چراغ دینام استفاده می‌شود. قطب منفی که در اتومبیل به بدنه اتصال دارد بعد از عبور از آرمیچر وارد پل دیودی شده و بوسیله یک یا چند دیود به خروجی چراغ دینام متصل می‌شود و در حالت ثابت بودن دینام خروجی منفی دارد.
چراغ دینام از سمت دیگر به جریان مثبت خروجی سوییچ اتومبیل متصل می‌شود، به همین خاطر با باز شدن سوییچ اتومبیل چراغ دینام روشن می‌شود. پس از استارت و روشن شدن موتور اتومبیل با چرخش آرمیچر و تولید نیروی الکتریکی اختلاف پتانسیل ایجاد شده در دیودها باعث مثبت شدن خروجی چراغ باطری و در نتیجه خاموش شدن آن می‌گردد.

چراغ‌های کم نور یا کم و زیاد شدن نور چراغ

از آن جایی که دینام نیازهای برقی خودرو را تأمین می‌کند، وقتی کارایی آن پایین بیاید، دستگاه‌های برقی هم خوب کار نمی‌کنند. در این صورت ممکن است چراغ‌های جلو و چراغ‌های روی داشبورد، کم نور شده و یا به شدت پر نور شوند که این پر نوری نشان از برق رسانی بالا بوده و سبب داغ شدن چراغ خودرو می‌شود. همچنین کم و زیاد شدن نور چراغ‌ها نیز از به دلیل نوسان برق خودرو و از نشانه‌های خرابی دینام می‌باشد.

خوابیدن باتری

وقتی دینام خوب کار نکند، باتری مجبور است به جای این که به عنوان یک انباره عمل کند، جریان برق بیشتری از دینام بیرون بکشد تا ضعف دینام را جبران کند. در این صورت حتی بهترین باتری هم در نهایت از کار خواهد افتاد. صدای تلق تلق هنگام چرخاندن سوئیچ علامت خوابیدن باتری است. باتری خودروها برای آن طراحی نشده‌اند که مدتی طولانی از برق‌شان استفاده شود. باتری برای این طراحی شده است تا برق لازم برای استارت زدن را در اختیار خودرو قرار بدهد و بقیه کار را به قسمت‌های دیگر بسپارد.

اتصالات شل یا قطع شده

جریان برقی که Alternator تولید می‌کند توسط سیم‌هایی بلند و کوتاه منتقل می‌شود. هر مشکلی در رابطه با سیم‌ها یا اتصالات پیچ بیاید، می‌تواند جریان برق را کم یا به کلی قطع کند. در این صورت، دینام برق تولید می‌کند ولی برق تولید شده جایی نمی‌رود. در صورت وجود مشکل در سیم‌ها و اتصالات، گاهی اوقات چراغ‌ها پر نورتر می‌شوند چون دینام برق بیشتری تولید می‌کند تا بر مشکل غلبه کند. در این حالت، بوی سیم داغ شده هم استشمام می‌شود. مشکل دیگری که ممکن است به وجود بیاید. استشمام بوی سیم یا لاستیک سوخته که ناشی اصطکاک فولی و تسمه و درنتیجه داغ شدن تسمه است و در نظر داشته باشید که داغ شدن دینام سبب تولید ولتاژ بالاتر شده کخ منجر به آسیب به سایر قطعات خودرو می‌شود.

سایر نشانه‌های خرابی دینام

از سایر نشانه‌ها و علائم خرابی دینام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: خوردگی، پوسیدگی، شل بودن یا سفت بودن تسمه دینام شنیده شدن صدای جیرجیر که ناشی از تراز نبودن فولی دینام با تسمه یا فرسودگی بوش‌ها و یاتاقان‌‌ها است.

روشهای پیشگیری از خرابی دینام

در مورد لوازم یدکی ماشین هم پیشگیری بهتر از درمان است! گرچه هر قطعه طول عمر مفید خود را دارد اما می‌توان با رعایت برخی نکات ساده از خرابی قطعات جلوگیری کرده و طول عمر مفید آنان را افزایش داد.

برای پیشگیری از خرابی دینام خودرو رعایت نکات زیر توصیه می‌شود: از باطری‌هایی که دارای ظرفیت بیشتر (آمپرساعت حداقل ۶۵ آمپر) است استفاده گردد. در صورتی‌که مدت زمان توقف طولانی است، با فشار دادان پدال گاز، دور موتور را تا حدود ۲۰۰۰ دور در دقیقه به صورت متناوب بالا ببرید. دور فن کولر را حتی‌الامکان در پایین‌ترین درجه آن قرار دهید. وضعیت شل یا سفت بودن تسمه دینام بایستی مرتبا بازدید گردد. از روشن کردن چراغ‌ها در زمان‌های غیر ضروری خوداری نمایید.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.