کدام صیفی جات صادرات بیشتری دارند؟
در صادرات صیفی جات محدودیتی وجود ندارد؛ اما از میان انواع صیفی جات، هندوانه پرطرفدارترین محصول صادراتی ایران به شمار میرود و خربزه و بادمجان در رتبههای بعدی قرار میگیرند. جالب است بدانید که هندوانه تازه، رتبه دوم محصولات صادراتی کشاورزی ایران را پس از پسته، در اختیار دارد و خربزه تازه نیز در میان 10 محصول صادراتی کشاورزی ایران قرار گرفته است. حجم صادرات “هندوانه تازه” در 10 ماهه اول سال 1401، 4500 میلیارد تومان و “خربزه تازه”، بالغ بر 1100 میلیارد تومان بوده است. همچنین، جالب است که بدانید ایران یکی از 5 تولیدکننده برتر بادمجان در جهان است و سابقه حضور در جمع 3 تولیدکننده برتر جهان را نیز دارد.
آمار صادرات صیفی جات ایران
ایران پنجمین صادرکننده برتر صیفی جات در جهان می باشد و حجم صادرات صیفی جات ایران در 5 ماهه ابتدایی سال 1399، چیزی حدود یک میلیون و 100 هزار تن و دارای ارزشی بالغ بر 240 میلیون دلار بوده است.
مراحل و قوانین صادرات صیفی جات
آگاهی از قوانین مربوط به صادرات صیفی جات، از ضروریات ورود به این عرصه است. برخی از قوانین و نکاتی که قبل شروع صادرات باید از آنها آگاهی داشته باشید عبارتند از:
شناخت و آگاهی کامل از بازار صیفی جات در کشور مقصد
تعیین نحوه صادرات، که میتواند به صورت مستقیم یا به کمک نمایندگی فروش در کشور مقصد باشد. شناخت کامل از یک شرکت صادرات صیفی جات که بتواند در کشور مقصد نمایندگی صادرات شما را بر عهده بگیرد، امری ضروری است.
آشنایی کافی از تعرفه صادرات صیفی جات و پرداخت به موقع تعرفه ها
دریافت “تاییدیه سلامت محصول” از وزارت بهداشت، یا “گواهی بهداشت محصولات کشاورزی” از سازمان حفظ نباتات
دریافت مجوز خروج محصولات از گمرک
رفع موانع صادرات محصول و جلوگیری از طولانی شدن فرایند صادرات
بسته بندی زیبا و شکیل
تبلیغات مفید و موثر در کشور مقصد
رعایت استانداردهای جهانی صادرات(علامت استاندارد محصول، درج تاریخ تولید و انقضا با فرمت میلادی، درج توضیحات محصول به زبان کشور مقصد در بسته بندی و…)
بهترین زمان صادرات صیفی جات
اشاره کردیم که مراحل برداشت صیفی جات در فصول گرم سال اتفاق میفتد. در فهرست محصولات کشاورزی صادراتی ایران، کلمه “هندوانه تازه” به جای هندوانه درج شده است؛ این خود بدین معناست که آگاهی از زمان برداشت صیفی جات و خرید به موقع آنها اهمیت بسزایی دارد. اگر در خرید صیفی جات تعلل به خرج دهید و در زمان مناسب و بلافاصله بعد از برداشت محصول، آنها را خریداری نکنید، قطعا در فروش محصول خود در زمان مناسب و با قیمت مناسب با مشکل مواجه خواهید شد.
چگونه ریسک صادرات صیفی جات را کاهش دهیم؟
دو نکته مهم در صادرات صیفی جات وجود دارد که رعایت آن ها می تواند سود شما را افزایش داده و ریسک خرابی محصولات و ضرر کردن را به صفر برساند. این دو نکته عبارت اند از:
ارسال به موقع و سریع محصولات: با توجه به شانس خرابی و فاسد شدن صیفی جات صادراتی، لازم است زمانبندی برداشت و بسته و بندی و ارسال محصولات را به گونه ای انجام دهید که محصولات صادراتی شما در سریع ترین زمن ممکن به دست خریداران برسند. در این صورت، با توجه به تازگی صیفی جات صادر شده، شانس فروش موفق آن ها و کسب سود از طریق صادرات برای شما بسیار بیشتر خواهد بود.
انتخاب خریدار مناسب: بسیاری از خریداران تلاش می کنند پرداختی های خود را تا بعد از فروش صیفی جات در کشور خودشان به تاخیر بیندازند. این کار لزوما ایرادی ندارد اما بهتر است ابتدا 3 یا 4 بار با آن خریدار تجارت کرده و از قابل اطمینان بودنش مطمئن شوید، و سپس این کار را انجم دهید.