مقدمه:
یکی از عوامل موثر در تضمین کیفیت و کارایی بازرسی رنگ یک خط کشی، نظارت بر اجرای صحیح آن است.
عموماً نظارت و بازرسی باید در سه مرحلهٔ قبل، در حین و پس از اجرا صورت پذیرد.
نظارت منطقه ای توسط ناظر مجرب یا افراد تعلیم دیده برای تضمین کیفیت خط کشی جاده لازم است.
نظارت منطقه ای بر اجرای صحیح خط کشی را میتوان به سه بخش جداگانهٔ تقسیم کرد:
نظارت قبل از اجرا:
شامل بررسی مواد مصرفی، ماشین آلات خط کشی، وضعیت سطح جاده، دمای هوا و سطح جاده، پیش علامتگذاری و نظارت بر محوریابی است.
نظارت قبل از اجرا برای تضمین چسبندگی مناسب بین خط کشی و سطح جاده مهم و ضروری است.
نظارت در حین اجرا:
شامل نحوهٔ کنترل ترافیک، دمای مواد خط کشی، ضخامت تر و ابعاد خط کشی، کنترل سرعت ماشین اجرا و میزان مصرف دانه های شیشه ای است.
نظارت پس از اجرا:
شامل بررسی فام رنگی، ضخامت خط کشی پس از خشک شدن، میزان بازتاب نور برگشتی در شب و روز است.
خط کشی و رنگهای ترافیکی شامل دو نوع رنگ سرد و رنگ گرم می باشد که در ادامه به شرح مراحل بازرسی این دو نوع رنگ که شامل قبل، در حین و پس از اجرا صورت می گیرد، خواهیم پرداخت.

روش های بازرسی رنگ
بازرسی قبل از اجرا برای رنگ سرد
قبل از شروع عملیات خط کشی، باید موارد زیر به دقت بررسی و کنترل شود.
– مواد مصرفی باید دارای مجوز پذیرش اسناد مناقصه مربوطه باشد یا باید کیفیت آن توسط یک موسسهٔ معتبر مورد تأیید وزارت راه و ترابری تضمین شده باشد.
– رویهٔ راه در نظر گرفته شده جهت خط کشی باید از شرایط و وضعیت مناسبی برخوردار باشد تا بتوان مواد خطکشی را روی آن اعمال کرد.
تمیز و خشک بودن سطح راه بسیار حائز اهمیت است. حتماً باید میزان رطوبت سطح رویه اندازه گیری شود.
لازم به ذکر است که قبل از تکمیل بازرسی های مذکور نباید هیچ گونه عملیات خط کشی انجام گیرد.
به عبارت دیگر عملیات خط کشی حتماً باید تا حصول اطمینان کامل توسط بازرس به تأخیر افتد.
رطوبت سطح باید تعیین شود
– دمای هوا و دمای سطح روسازی باید با دماهای قید شده جهت اجرای هر نوع مادهٔ خط کشی مطابقت داشته باشد.
و در هر حال، شرایط واقعی باید با توصیه های سازندهٔ مواد مطابقت داشته باشد.
خط کشی باید در فاصلهٔ زمانی بین ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر انجام شود یا در زمانی که دمای سطح جاده حداقل ۳ درجهٔ سانتیگراد بالاتر از نقطه شبنم هوا و در محدودهٔ بین ۱۰ تا ۵۰ درجهٔ سانتیگراد قرار داشته باشد.
– میزان رطوبت نسبی محیط به گونه ای باشد که اختلاف دمای سطح روسازی با نقطهٔ شبنم هوا حداقل ۳ درجه سانتیگراد باشد.
حداکثر رطوبت نسبی جهت اجرای خط کشی ۸۵ درصد است.
توصیه می شود حداقل تفاوت بین دمای سطح روسازی و دمای هوا ۳ الی ۵ درجهٔ سانتیگراد یا بیشتر باشد.
دمای مناسب سطح و هوا برای اجرای رنگ های پایه آبی ۱۰ درجهٔ سانتیگراد می باشد.
– حداکثر سرعت باد باید کمتر از ۱۰ متر بر ثانیه باشد.
– پیش علامتگذاری باید مناسب باشد تا اپراتور ماشین باربر بتواند خط کشی را در جهت در نظر گرفته شده بطور صحیح اجرا کند.
پهنای علائم یا خطوط باید کمتر از ۷/۵ میلیمتر باشد تا به هنگام اجرای خط کشی اصلی آنها به طور کامل پوشانده شوند.
