آداب استفاده از آسانسور
اگر در اسانسور گیر کردید چیکار باید انجام دهید و اصلا آسانسور ها چگونه میباشند ؟
آسانسور یک وسیله اي پر محتوا هست که برای کار آسانی اختراع شده هست ، اما گاهی اوقات مسافران آسانسور باید دقت داشته باسند که برترین استفاده را از این دستگاه داشته باشند .
این دستگاه مهم در منزلها، گاهی تمامی خدمات جذابی که به مخاطبانش داده را یکجا با آنها تسویه میکند و بلایی سرشان میآورد که تا مدتها سمت هیچ آسانسوری نروند. حبس شدن در یک کابین کوچک با چراغهایي خاموش و اکسیژنی که حس میکنیم دارد تمام میشود، تجربهاي فراموش نشدنی هست.
دقت به این نکته که اگر آسانسورها نبودند، هیچ کلانشهری پدید نمیآمد و هیچ منزل بلند مرتبهاي ساخته نمیشد، علت کافی برای اثبات مفید بودن آسانسورهاست. فقط برای پیشگیری از رقم خوردن یک خاطره تلخ از آسانسور، باید روش نگه داری از آن را بدانیم و مراقبش باشیم تا به هم نریزد و ما را در خودش حبس نکند.

رایجترین نقص آسانسورها چیست؟
آسانسورها گاهی از حرکت می ایستند و اصطلاحاً گیر میکنند و این متعارفترین نقص آنهاست. اگر بدانیم که این توقفها ناشی از فعال شدن بخشی از سیستم امنیتی آسانسور هست و در واقع دارد از جان ما محافظت میکند، شاید در کابین تاریک و بیحرکت آسانسور کمتر اذیت شویم! زمانیکه سیستم محرک یک آسانسور به هر دلیلی متوقف میشود، سیستم ترمز آن فعال میشود و کابین در هر موقعیتی که هست، اثبات میماند.
اگر آسانسور شما مجهز به برق اضطراری باشد، شما را در اولین طبقه متوقف و درها را باز میکند و بعد خاموش میشود. پس سعی کنید آسانسوری انتخاب کنید که مجهز به برق اضطراری باشد.
آسانسورها به ۳ علت از حرکت می ایستند. یکی قطع شدن برق، دیگری نقص مکانیکی یا الکتریکی و سومی استفاده ناصحیح از آسانسور مانند تحمیل کردن وزن بیش از حد مجاز به آن.
در ادبیات آسانسور، وزن هر انسان ۷۵ کیلوگرم محاسبه شده هست. پس اگر آسانسوری تا ۱۰ نفر ظرفیت دارد، نباید آن را با وزنی اکثر از ۷۵۰کیلوگرم مواجه کرد که اگر هم درهایش بسته شد و راه افتاد، در میانههاي راه متوقف شود و کار بالا بگیرد.

اگر در آسانسور حبس شدید چه کنید؟
نکته اول و مهم این هست که دیوارهای کابین آسانسور در مقابل هوا ایزوله نیست و قرار نیست دچار کمبود اکسیژن شوید. پس آرام باشید و خطر خفگی را در تخیلاتتان تقویت نکنید. پیشنهاد اصلی به حبسشدگان، برقراری ارتباط با بیرون از کابین هست. پس به هیچوجه درصدد باز کردن درهای کابین با اهرم نباشید، چون گره کار را کورتر و خطر را جدیتر میکند. نگران سقوط آزاد هم نباشید، فیلم سینمایی که نیست، سیستم ترمز اضطراری آسانسور فعال شده و این سیستم مکانیکی هست و از کار نمیافتد.
ضمن این که سیم بکسلهاي آسانسور دارای ضریب ایمنی بسیار بالایی میباشند و امکان پاره شدنشان چیزی در حد صفر هست.
بعضی از کابینها، تلفن اضطراری دارند، بعضیها هم زنگ خطر دارند. اگر اینها در دسترس نبود، از تلفن همراه استفاده کنید. اگر تلفن همراه هم آنتن نداشت، خونسرد باشید و از روش سنتی فریاد زدن و کوبیدن به در استفاده کنید. وقتی هم گروه نجات از راه رسید، روی کف کابین بنشینید تا حرکت ناگهانی آسانسور، بلایی سرتان نیاورد.
حفظ خونسردی باعث می شود که تصمیمهاي بهتری بگیرید و در غیر این صورت ممکن هست کس دیگری هم توی کابین باشد که تشویش شما، وی را دچار حمله قلبی کند.

اگر آسانسور گیر کرد بیرونیها چه کنند؟
دو حالت وجود دارد: یا کابین آسانسور همردیف با یک طبقه متوقف شده هست یا بین طبقات. در حالت اول میتوانید با استفاده از کلید اضطراری یا همان سهگوش درهای آسانسور که معمولا در دست مدیر ساختمان و یکیدو همسایه دیگر هست در را باز کنید تا محبوسشدگان خارج شوند، اما اگر کابین بین طبقات گیر کرده هست، عقل حکم میکند که با مأموران آتشنشانی تماس بگیرید و از آن ها تقاضای کمک کنید.
تعداد زیادی از مأموریتهاي سازمان آتشنشانی، مربوط به همین گیر کردن کابین آسانسور بین طبقات هست. اگر در هر شرایطی دسترسی به مأموران امداد و نجات ممکن نشد خودتان میتوانید با کمی دقت دست بهکار شوید.
ابتدا باید کلید اصلی برق را قطع کنید. به اتاق موتورخانه بروید. اگر قسمتهاي رنگ خورده سیم بکسلها با قسمتهاي رنگ خورده پایه موتورگیربکس هم سطح میباشند کابین در تراز یکی از طبقات ایستاده وگرنه باید آن را با یکی از طبقات همسطح کنید. برای اینکار با یک دست اهرم ترمز روی موتورگیربکس را فشار دهید و با دست دیگر فلکه دستی زردرنگ روی موتور را در جهتی که راحتتر میچرخد بچرخانید.
درصورتی که سرعت حرکت زیاد شد با شل کردن اهرم ترمز، جلوی سرعت را بگیرید. این چرخش را ادامه دهید تا قسمتهاي رنگ خورده روی سیم بکسلها با قسمتهاي رنگ خورده پایه موتور گیربکس هم سطح شوند. دراین حالت اهرم ترمز را رها کنید تا کابین متوقف شود.
ازسوراخ سقف چاه موقعیت کابین را پیدا کرده و به آن طبقه بروید. با کلید 3 گوش در طبقه را بازکنید و با فشاردادن لته درهای کابین، در را هم باز کنید تا سرنشینان از آن خارج شوند. بلافاصله با شرکت آسانسور تماس بگیرید تا برای بررسی اوضاع و رفع اشکال به ساختمان شما بیایند.
دوربین داخل کابین لازم هست؟
مرسوم شده که طراحان داخلی، طرحهایي هم برای داخل کابین آسانسورها میدهند که بعضی از آنها واقعاً خوشگل هست. اما بهغیر از موارد اینچنینی که به سلیقه ساکنان منزل مربوط هست، بد نیست که کابین آسانسورها به دوربین مداربسته هم مجهز شود تا بعضی موارد مانند حمل بار با آسانسور که معمولاً ممنوع هست یا اعمال وزن غیرمجاز به آن، توسط نگهبان ساختمان مراقبت شود.
خصوصاً در آسانسورهایی که به سیستم هشدار وزن اضافه مجهز نیستند، از تحمیل وزن اضافه باید ممانعت شود. چون آسانسور به هر زحمتی که هست، به راه میافتد اما احتمالا در راه می ماند.
