مکانیک خودرو چه کسی است؟
مکانیک خودرو به کسی میگویند که وظیفه تعمیر خودرو را برعهده دارد. فرد مکانیک میبایست به صورت تجربی و دانشی، با انواع تعمیرات خودرو آشنایی داشته و به آن مسلط باشد. در واقع میتوانیم بگوییم که یک مکانیک خودرو فردیست که وظیفه بازدید، تشخیص و رفع عیب خودرو؛ از تنظیم در و قفل گرفته تا تنظیم و تعمیر موتور را برعهده دارد. هر فردی که تعمیر خودرو بلد باشد، الزاما یک مکانیک خوب محسوب نمیشود. مکانیکی یک تخصص و حرفه است و مانند هر شغل دیگر، فردی که به دنبال این حرفه و تخصص میرود، برای موفقیت باید یک سری ویژگیها و مهارتها را کسب کند.
ویژگیهای یک مکانیک ماهر

مهارت برقراری ارتباط مؤثر
یک مکانیک باید هنر برقراری ارتباط با مشتریان را داشته باشد و به آنها احترام بگذارد. اگر تعمیرکار خودرویتان در کنار کیفیت کار، برخورد مناسبی هم داشته باشد شما برای دفعات بعدی به او مراجعه میکنید و بدون شک آن مکانیک را به اطرافیان خود نیز معرفی میکنید. اما اگر مکانیک کم حوصله باشد، با مشتری با لحن تند صحبت کند و برخورد بدی داشته باشد، در این صورت تمام مشتریهای وفادار خود را از دست خواهد داد. همچنین یک مکانیک ماهر باید بتواند توضیحات اختصاصی در مورد قطعات و عیب و ایرادهای خودرو را برای مشتریان به زبان رسا، ساده و قابل فهم توضیح دهد و از بهکاربردن کلمات یا اصطلاحات تخصصی خودداری کند.
مهارتهای فنی
یک مکانیک ماهر اجزا و ساختار انواع خودروها را میشناسد و توانایی عیب یابی درست خودروها را دارد، همچنین میتواند با ابزارهای مختلف کار کند. یک مکانیک با تجربه میداند که یک اشتباه جزئی، در هر قسمت از خودرو ممکن است منجر به حادثه شود و خسارات جبرانناپذیری به همراه داشته باشد. او میبایست با دقت بالا، تمرکز و حساسیت کار تعمیر خودرو را انجام دهد.
توانایی تشخیص سریع مشکل
امروزه بسیاری از افراد با استفاده از خودروهایشان امرار معاش میکنند و خودرو منبع درآمد آنها محسوب میشود، درنتیجه نمیتوانند مدتی طولانی خودرو خود را در تعمیرگاه قرار دهند. اینجاست که توانایی تشخیص درست و سریع مشکل اهمیت زیادی پیدا میکند و مکانیک باید بتواند در یک زمان کوتاه، خودرو را تعمیر کرده و به مشتری تحویل دهد.

آشنایی با تکنولوژی روز
صنعت خودروسازی روز به روز در حال پیشرفت است و مکانیکهای متبحر دنیا همیشه نسبت به آخرین پیشرفتها آگاه هستند و اطلاعات کافی دارند. اگر یک تعمیرکار از آخرین پیشرفتهای صنعت خودرو و تعمیرات آن آگاهی نداشته باشد نمیتواند به مشتریان خدمات با کیفیت ارائه کند. همچنین کسانی که تجربه بیشتری دارند، میدانند ممکن است هر خودرویی وارد تعمیرگاهشان شود و آنها نمیتوانند از قبل نوع خودرو را پیشبینی کنند. پس داشتن اطلاعات کافی در مورد موتور، سیستم الکترونیکی، سیستم سوخت، سیستم تهویه و … مربوط به همه خودروها امری اجتناب ناپذیر است.
توانایی مدیریت
یک مکانیک ممکن است در موقعیتهای خاص و پیشبینی نشده قرار بگیرد، پس لازم است توانایی مدیریت بحران را داشته باشد. یک مکانیک حرفهای میتواند در شرایط حاد خونسردی خود را حفظ کند، کنترل شرایط را در دست بگیرد و بهترین عملکرد را داشته باشد و گرنه در شرایط عادی هر کسی می تواند عملکرد خوب و مناسب داشته باشد.
مسئولیت پذیری بالا
یک تعمیرکار حرفهای وجدان کاری را مبنای تصمیمهای خود قرار میدهد. او با مشتریان خود صادقانه رفتار میکند و با ارائه کار با کیفیت و استفاده از بهترین قطعات خودرو، اعتمادشان را جلب میکند. مکانیکهایی هستند که به مشتری می گویند از بهترین قطعات استفاده کردهاند و هزینه قطعات خوب را از او میگیرند، اما در واقعیت از معمولیترین قطعات با کمترین هزینه استفاده کردهاند. یا کسانی که از قطعات دستدوم استفاده میکنند، اما هزینه قطعات نو را از مشتری میگیرند. دوران طلایی چنین مکانیکهایی زیاد دوام ندارد و خیلی زود مشتریهایشان را از دست میدهند.
تجربه کاری
یک مکانیک، زمانی میتواند یک متبحر باشد که به اندازه کافی تجربه داشته باشد، زیرا در هر تجربه، اطلاعاتی به او اضافه میشود که در موقعیتهای مشابه به او کمک میکند. مکانیکهای با تجربه با هر شرایطی که روبرو شوند، به شیوه خاص خود با آن برخورد میکنند.