کیفیت کمپرسور باد تحت تاثیر این موارد میباشد :
۱- واحد هواساز کمپرسور ( بلوک سیلندر)
۲- دینام یا الکتروموتور
۳- مخزن ذخیره هوا
۴- اصول مونتاژ کمپرسور
۵- خدمات پس از فروش و گارانتی
۶- شرکت تولید کننده کمپرسور
در ادامه هر یک از موارد فوق را برای شما شرح می دهیم.
۱– واحد هواساز کمپرسورپیستونی
قلب یک کمپرسور واحد هواساز ( بلوک سیلندر) می باشد. وظیفه این قسمت فشرده سازی هوا درون مخزن کمپرسور می باشد.
هواساز کمپرسور
طول عمر کمپرسور، کارکرد خوب ، صدا و لرزش کمپرسور همگی به واحد هواساز کمپرسور وابسته است.
در خصوص هواساز کمپرسور پیستونی دو انتخاب وجود دارد، هواساز ایتالیایی و هواساز چینی
طول عمر هواساز های ایتالیایی به صورت قابل توجه و محسوسی با هواساز های چینی متفاوت است.
۲- الکتروموتور کمپرسور پیستونی
نکته مهم در خصوص الکتروموتور ها میزان مس بکار رفته در سیم پیچی الکتروموتور می باشد.در الکتروموتور های بی کیفیت میزان مس، کمتر از حد استاندارد است . از این رو مقاومت در سیم پیچی ها بیشتر شده در نتیجه مصرف برق افزایش می یابد.
۳- مخزن کمپرسور
ضخامت صحیح ورق مخزن کمپرسور باد به این صورت است :
مخزن 250 لیتری : 3 میلیمتر | مخزن 350 لیتری : 4 میلیمتر | مخزن 500 لیتری : 4 میلیمتر | مخزن 1000 لیتر : 6 میلیمتر
۴- رعایت دقت و نکات ایمنی در مونتاژ کمپرسور
نکات به ظاهر ساده ای باید در مونتاژ کمپرسور رعایت شود که متاسفانه شاهد آن هستیم که رعایت نکردن همین نکات ساده باعث بروز مشکل برای خریداران می شود.
اولین نکته این است که الکتروموتور یا هواساز باید به واسته ریل روی شاسی مخزن نصب شوند. در صورتی که این قطعات بدون قرار گرفتن روی ریل، مستقیما به شاسی پیچ شوند، امکان شل یا سفت کردن تسمه وجود نخواهد داشت. و خریدار در زمانی تعویض تسمه با دشواری بسیار زیادی مواجه خواهد شد.
هم راستا بودن بودن فولی الکتروموتور و فولی هواساز ، در صورتی که این مساله بخوبی رعایت نشود ، تسمه کمپرسور به سرعت پاره می شود.
نصب شیر تخلیه آب در زیر مخزن کمپرسور : کمپرسور حتما باید دارای شیر تخلیه آب باشد. از آنجایی که به صورت طبیعی درون مخزن کمپرسور آب جمع می شود. حتما باید یک شیر تخیله در زیر مخزن نصب شود تا کاربر بتواند روزانه آن را باز کرده و آب درون مخزن را تخلیه کند.
متاسفانه برخی، برای صرفه جویی در هزینه ها ، به جای نصب شیر تخلیه، از یک درپوش یا کورکن استفاده می کنند که برای باز کردن آن حتما باید از آچار استفاده کرد. این امر سبب شده است در بسیاری از مواقع هنگام باز کردن درپوش حادثه رخ دهد. زیرا هنگامی که پیچ به آخرین دنده رسیده ناگهان با فشار باد به بیرون پرتاب شده و به صورت اپراتور برخورد کرده است.
۵- قطعات یدکی استاندارد – گارانتی
لازمه ارائه خدمات پس از فروش برای هر دستگاهی این است که آن ماشین یا دستگاه دارای قطعات یدکی استاندارد باشد.
برای حصول اطمینان از این موضوع ، در زمان خرید از فروشنده بخواهید از هر کدام از قطعات یدکی هواساز کمپرسور چندین عدد را به شما نشان دهد. در صورتی که از هر قطعه تعداد قابل توجهی موجود بود، شما می توانید از صحت گارانتی و خدمات پس از فروش اطمینان داشته باشید. و در صورت سر باز زدن یا طفره رفتن فروشنده از این کار، احتمال عدم پاسخگویی در زمان وقوع خرابی یا سرویس دستگاه وجود دارد
قطعات مصرفی و قطعاتی که درصد بروز خرابی در آنها بیشتر است به شرح زیر می باشد:
شاتون، میل لنگ ، رینگ، پیستون، صفحه سوپاپ، واشر های صفحه سوپاپ، فیلتر هوا
۶- خصوصیات اخلاقی و سازمانی شرکت فروشنده دستگاه
یکی از مواردی که باید به آن توجه کرد، ارزیابی شرکت فروشنده است. کندوکاو در این خصوص که آیا این شرکت در صورت بروز خرابی توان تحمل هزینه های گارانتی و خدمات را دارد. آیا این شرکت از پرسنل کافی برای ارائه خدمات برخوردار است.آیا پرسنل و مدیران شرکت افرادی هستند که در فکر ایجاد یک برند شناخته شده و خلق یک تصویر ذهنی مثبت در دید مشتریان باشند.

آموزش راه اندازی کمپرسور باد پیستونی
کمپرسور پیستونی را در یک محیط تمیز و سطح تزار قرار دهید. دقت کنید محلی که کمپرسور را نصب می کنید به گونه ای باشد که بازدید روزانه و سرویس آن به راختی انجام پذیر باشد. همچنین آن را در محلی نصب کنید که در صورتی که در آینده نیاز شد برای تعمیر یا سرویس های اساسی از آن محل خارج شود به راحتی میسر باشد.
بهتر است کمپرسور به محل مصرف هوای فشرده نزدیک باشد هر چقدر فاصله کمپرسور تا محل مصرف بیشتر باشد میزان افت فشار در سیستم لوله کشی بیشتر می شود.
حتما جهت به جهت چرخش فلکه کمپرسور دقت کنید ، جهت باید به سمتی باشد که باد فلکه به سیلندر بخورد تا آن را خنک کند.
برای راه اندازی کمپرسور های تکفاز کافی است .دو شاخه برق را به پریز وصل کرده و کلید اتومات را در حالت ۱ قرار داده در این حالت هر گاه عقربه درجه باد به کمتر از ۶ bar رسید کمپرسور به صورت اتوماتیک روشن شده و فشار هوای مخزن بالا می رود و هر گاه فشار به ۸ bar رسید کمپرسور به صورت اتوماتیک خاموش می شود و این پروسه همواره تکرار می گردد.
کمپرسور های پیستونی به ویژه در ظرفیت های بزرگتر از ۳۵۰ لیتر دارای الکتروموتور سه فاز هستند. الکتروموتور های سه فاز در مقابل نوسانات ولتاژ برق آسیب پذیر هستند. از این رو بهتر است برای کمپرسور پیستونی سه فاز یک تابلو برق مجهز به کنترل فاز نصب گردد.