با نزدیک شدن به فصل سرما، افراد به فکر این می افتند که تمام شرایط مناسب برای سپری کردن این فصل را فراهم کنند. یکی از مواردی که در ابتدای کار به ذهن هر کسی می رسد، چک کردن بخاری ها و شوفاژ هاست. گاهی اوقات این دستگاه ها عیب هایی دارند که مانع گرم شدن رادیاتور و بخاری و دیگر تجهیزات گرمایشی می گردند.
خرابی های رایج رادیاتور

سرد بودن کامل رادیاتور
اولین مشکلی که ممکن است در ابتدای فصل سرما و روشن کردن رادیاتورها با آن روبرو شوید، این است که متوجه شوید رادیاتور پکیج کاملا سرد است، در حالی که آب مصرفی کاملا گرم و داغ است. عیب یابی این مشکل در پکیج های تک مبدل، معمولا سوختن و یا گیرپاژ بودن پمپ سیرکولاسیون را نتیجه می دهد و معمولا نیز خرابی این قطعه، باعث بروز چنین مشکلی در رادیاتور می گردد.
در پکیج دو مبدل نیز، سوختن شیر موتوری و یا معیوب بودن فنر سوپاپ بای پس، باعث سرد شدن رادیاتور می شود. اما لازم است بدانید، قبل از اینکه به دنبال مشکلات فنی در پکیج باشید، ممکن است دلیل سرد بودن رادیاتورها، قبل از هر چیزی بسته بودن شیرهای رفت و برگشت شوفاژ در زیر پکیج باشد. بعد از آن، بهتر است از باز بودن شیرهای بالا و پایین رادیاتورها نیز مطمئن شوید.
گرم نشدن کامل رادیاتور پکیج
یکی از مشکلات رایج دیگر در خصوص شوفاژها، این است که علی رغم روشن شدن و گرم شدن رادیاتور، گرمای دلخواه و مطلوب از آن دریافت نمی شود. برای حل این مسئله و عیب یابی آن، باید به نکاتی توجه کرد:
▪️ شیرهای رفت و برگشت شوفاژ که در زیر پکیج قرار دارند، باید کاملا باز باشند. ممکن است به خاطر نیمه باز بودن، گرما به صورت صد در صد تولید نشود.
▪️ یکی از قطعات مهم در پکیج، مبدل ثانویه است. در برخی اوقات، علت گرم نشدن کامل رادیاتور رسوب گرفتگی مبدل ثانویه است. برای کارکرد صحیح رادیاتور شوفاژ، این قطعه باید کاملا تمیز و بدون رسوب باشد.
▪️ مسیر لوله کشی و رادیاتورها باید عاری از هر گونه انسداد و رسوب گرفتگی باشد. چرا که دراین صورت، شما با گرمای خروجی کمی از رادیاتورها مواجه خواهید شد. برای حل این مسئله، نیاز است با تکنیک های خاص، به رسوب زدایی این قسمت ها، اقدام گردد.
▪️ از موارد دیگری که مانع گرم شدن کامل رادیاتور شوفاژ می شود، کثیف بودن توری صافی برگشت است.
▪️ بررسی های انجام شده بر روی دستگاه های مختلف با مشکلی مشابه، نشان داده است که کوتاه بودن شعله پکیج و یا کم بودن فشار گاز، باعث می شود عمل گرم شدن آب، به صورت ناقص انجام شده و در نهایت آبی ولرم و نه چندان داغ، راهی ردیاتورها و شوفاژها گردد. به همین خاطر وقتی به رادیاتور دست می زنید، گرمایی که انتظار می رود را حس نمی کنید.
▪️ مدار گرمایش سنسوری دارد که اگر این قطعه با عیب و نقص مواجه شده و خراب شود، باعث بروز مشکل عدم وجود گرمای مطلوب ، می گردد.
▪️ فنر بای پس نیز، از دیگر اجزای تشکیل دهنده مهم در پکیج است که باید مراقب تمیزی و سلامت آن باشیم. وجود رسوب بر روی این قطعه ، کاملا عملکرد آن را دچار اختلال می کند.
▪️ قبل از اینکه به دنبال راه حل پیچیده ای در این زمینه باشید، می توانید با بررسی ساده، مشکلی جزئی را تشخیص داده و مشکل را رفع کنید. بررسی کردن آب ساختمان ، کاری است که می توانید در این موقعیت انجام دهید. گاهی اوقات با افت فشار آب ساختمان ، پکیج قدرت کافی برای خوب گرم کردن شوفاژ را ندارد.
علت نشتی رادیاتور
از دیگر مشکلاتی که اغلب مصرف کنندگان پکیج با آن روبرو هستند، نشتی رادیاتور می باشد. جهت رفع نشتی دقت کنید، اگر نشتی از وسط بدنه رادیاتور باشد، کار خاصی از دست شما بر نمی آید. در این حالت باید از یک تعمیرکار حرفه ای بخواهید این مشکل را برای شما حل کند. اگر مغزی مابین پره ها نشتی وجود دارد، باید آب بندی شود و اگر پره پوسیده ای هست، تعویض گردد.
اما تجربه نشان می دهد بیشتر نشتی از قسمت شیر ورودی رادیاتور، یا به عبارتی ، شیر بالای رادیاتور، می باشد. رفع این نشتی کار سختی نیست و شخص خود می تواند این مشکل را رفع کند.
برای برطرف کردن نشتی، با استفاده از پیچ گوشتی چهارسو، پیچ درپوش پلاستیکی شیر رادیاتور و یا اصطلاحا گپ رادیاتور را باز کرده و آن را بیرون بکشید. بعد از خارج کردن درپوش پلاستیکی شیر رادیاتور، یک مهر برنجی را مشاهده خواهید کرد. کاری که باید انجام دهید این است که با یک آچار این مهره را سفت کنید تا مطمئن شوید دیگر نشتی نخواهید داشت. هر چند اگر رادیاتور قدیمی باشد، حتی با سفت کردن این مهره نیز، گاهی باز هم نشتی ادامه دارد. در این صورت، باید مهره را بیرون بکشید و با نوار تفلون، دو دور روی نافی شیر ببندید. سپس مهره را در سر جایش قرار داده و سفت کنید. به همین راحتی مشکل شما حل می شود.
سرد بودن رادیاتور بعد از هواگیری
همانطور که پیش تر گفته شد، بسته بودن شیرهای رادیاتور می تواند دلیل بروز این مشکل باشد. بعد از هواگیری از رادیاتور، حتما فشار بار پکیج را چک کنید. در صورت نیاز، از طریق شیر پر کن، فشار بار را روی عدد 1.5 تنظیم کنید. اگر یک یا چند رادیاتور گرم شده و باقی سرد هستند، ممکن است مبدل ثانویه رسوب گرفته باشد. در مواردی نیز خود رادیاتورها رسوب دارند و یا اینکه صافی برگشت مشکل را به وجود آورده است. البته، خرابی سنسور شوفاژ نیز گاهی می تواند باعث بروز چنین مشکلی شود.
در صورتی که اولین زمستان است که از رادیاتور استفاده می کنید، و یا به خاطر نقاشی ساختمان، رادیاتورها را به تازگی بسته اید، از باز بودن شیر برگشت رادیاتور، یعنی شیر پایین رادیاتور اطمینان حاصل کنید. به این طریق که با باز کردن درپوش پلاستیکی و آچار آلن مغزی، نافی شیر را کاملا باز کنید.
گرم نشدن پایین رادیاتور
هوا داشتن رادیاتور، می تواند به عنوان اولین علت در خصوص بروز این مشکل باشد. نیمه باز بودن شیرهای رفت و برگشت شوفاژ زیر پکیج، همانند مواردی که قبلا گفته شد، می تواند از گرم شدن پایین رادیاتور، جلوگیری کند. اگر شیلنگ های رفت و برگشت زیر پکیج برعکس بسته شده باشند، قسمت های پایین رادیاتور، به خوبی گرم نمی شوند.
جمع شدن رسوبات روی فنر بای پس و مبدل ثانویه، بر وجود و بروز این مشکل دلالت دارد. رسوب گرفتگی خود رادیاتورها، مسیرهای لوله کشی و سرشیرها نیز ، مانع گرم شدن رادیاتور می گردد. سختی آب می تواند باعث گرفتگی لوله ها شود. به همین خاطر دمای آب تعادل نخواهد داشت و گاهی گرم و گاهی سرد می شود.
صدای آب رادیاتور
معمولا در سال های اولیه استفاده از پکیج و رادیاتور، صدای چرخش آب را از آن می شنوید که به ویژه شب ها، کمی مشکل ساز است و شاید تحمل این صدا سخت باشد. البته بعد از چند سال استفاده، این مشکل به طور کامل رفع خواهد شد.
اما اگر صدای آب در رادیاتور خیلی برای تان اذیت کننده است، می توانید از یک تکنسین تعمیرات پکیج دیواری و رادیاتور بخواهید، که با تزریق مایع مخصوص فرکانس داخل سیستم شوفاژها، این مشکل را برای همیشه برطرف کند.
هوا گرفتن رادیاتور
اگر رادیاتور شما زیاد هوا می گیرد، توصیه می شود که از یک تعمیرکار بخواهید که محلول مخصوص فرکانس ، و در صورت موجود نبودن، می توانید مقداری ضد یخ اتومبیل، به سیستم رادیاتوها تزریق کنید. نکته قابل ذکر این است که این کار را نباید به صورت سر خود و بدون آموزش انجام دهید. ترجیح اولیه این است که حتما شخصی متخصص این کار را انجام دهد.