بهزی

جست و جو در بهزی...

لوله های پلیمری

لوله و اتصالات

زمان مطالعه 1 دقیقه

لوله های پلیمری
لوله های پلیمری در دو گروه ترموپلاستیک ها( گرمانرم) و ترموست ها( گرماسخت) قرار می گیرند. این گروه بندی از نظر اثر پذیری این لوله ها در برابر حرارت و گرما می باشد. در این مقاله ساختار لوله های پلیمری ، مشخصات فنی و انواع لوله و اتصالات پلیمری شرح داده شده است.

انواع لوله و اتصالات پلیمری

لوله پلیمری از موادی ساخته شده است که دارای مقاومت زیادی در مقابل آسیب ها و خوردگی های ناشی از مواد اسیدی و بازی و گازهای خورنده، کاربرد زیادی در صنعت دنیای امروز دارند . در گذشته از لوله های فلزی برای لوله کشی منازل و ساختمان ها، همچنین در فاضلاب، استفاده می شد اما با توجه به مزایای لوله های پلیمری، امروزه این لوله ها، جایگزین لوله های فلزی شده اند.نیترات سلولز به عنوان اولین پلیمر به بازار ایران عرضه شد و در ادامه آن پلیمرهایی به نام های نایلون، پلی اتیلن، پلی پروپیلن، پلی بوتیلن و پلیمرهای کریستال مایع، متریالی بودند که ساخته و مورد استفاده قرار گرفتند.

ساختار لوله پلیمری

لوله های پلیمری در دو گروه ترموپلاستیک ها( گرمانرم) و ترموست ها( گرماسخت) قرار می گیرند. این گروه بندی از نظر اثر پذیری این لوله ها در برابر حرارت و گرما می باشد. دلیل نام گذاری لوله پلیمری ترموپلاستیک( که گرمانرم یا پلاستیک حرارتی نیز گفته می شود)، این است که لوله ها در برابر حرارت شکل پذیر هستند. همین انعطاف باعث می شود آن ها برای ذوب کردن و دوباره جامد کردن مناسب باشند. متریال مورد استفاده در لوله پلیمری پی وی دی ، پلی اتیلن و پلی پرو پیلن، ترموپلاستیک هستند. از لوله  پلیمری گرمانرم استفاده زیادی در صنایع می شود که یکی از کاربردهای مهم آن در صنایع پتروشیمی ، و برای لوله های تاسیساتی، می باشد. لوله پلیمری ترموست، نوع دیگری از روش ساخت لوله پلیمری است. در واقع ترموست به نوعی پلیمر گفته می شود که در دمای بسیار زیاد به جای ذوب شدن، به صورت برگشت پذیری تجزیه می شود. رزین پلی استر، وینیل استر و اپوکسی سه نمونه از این پلیمرها است. بارزترین ویژگی لوله پلیمری ترموست این است که شکل پذیر نیستند و نمی توان آن ها را حرارت دادن ذوب کرد.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.