بهزی

کاربرد آجر در ساخت و ساز

زمان مطالعه 1 دقیقه

کاربرد آجر در ساخت و ساز

مصرف آجر در ساختمان سازی قدمتی دیرینه دارد، این مصالح ساختمانی کاربردی یکی از محبوب‌ترین مصالح در مراکز فروش عمده مصالح ساختمانی به شمار می‌آید. طبقه‌بندی آجر می‌تواند کاربردهای متفاوتی از لحاظ رنگ، جنس، مقاومت، کیفیت، شکل، نوع مصرف و ابعاد آجر‌ها داشته باشند. به طور کلی آجرها به 2 دسته تقسیم‌بندی می‌شوند که در ادامه در مورد کاربرد آجر توضیح خواهیم داد.

دسته بندی آجر

آجرها به دو دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از:

1: آجرهای فشاری
2: آجرهای ماشینی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. آجرهای فشاری

همان‌گونه که از نام اجر‌ها پیداست این آجرها با فشار دست کارگر در قالب ریخته شده و فشار داده می‌شود. ابعاد این آجرها 5*10*20 یا 5.5*11*22 سانتیمتر است.

2. آجرهای ماشینی

این نوع آجرهای ماشینی به دسته‌هایی گفته می‌شوند که بر روی سطح آن‌ها 8 تا 10 حفره وجود دارد و هر کدام قطره حدود یک و نیم تا 2 سانتی‌متر دارند. در راستای استاندارد شماره هفت موسسه استانداردها در ساخت آجر ماشینی تمامی سوراخ‌هایی که روی آجرها وجود دارد باید ضخامتی کاملاً یکسان داشته باشند.

انواع آجر از نظر خشک کردن

درجه یک: این نوع آجر‌ها بعد از تولید شدن در خشک‌کن قرار می‌گیرند تا رطوبت آن‌ها به صورت کامل گرفته شود و بعد از خشک شدن در کوره قرار می‌گیرند و پخته می‌شوند.
درجه دو: این نوع از آجرها بعد از تولید به وسیله حرارت آفتاب به صورت طبیعی خشک می‌شوند و به این صورت هستند که آن‌ها را در فضای باز روی زمین چیده می‌شوند و بعد از اینکه به صورت کامل خشک شدند در کوره قرار می‌گیرند و پخته می‌شوند.

انواع آجرها از نظر رنگ

انواع آجرها از نظر رنگ عبارتند از:

آجرنمای گلبهی
آجرنمای زرد
آجرنمای قرمز
آجر سفید
آجر قهوه‌ای

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. آجرنمای گلبهی

این نوع آجر‌ها از ترکیب خاک رس و خاک شیل تولید می‌شوند. شیل در واقع همان سنگی است که در اثر آسیاب شده است و رنگ تقریباً شبیه به سیمان دارد. با ترکیب این دو نوع خاک و در اثر حرارت دیدن آجری با استحکام بسیار بالایی تولید می‌شود و رنگی بین رنگ گلبهی و زرد پیدا می‌کند. هر چه درصد میزان خاک شیل در آن بیشتر باشد پس در نتیجه رنگ آجر تمایل به رنگ گلبهی دارد و هر چقدر میزان درصد خاک رس بیشتر باشد یا آجر به رنگ زرد متمایل‌تر می‌شود.

2. آجرنمای زرد

آجرنمای زرد متناسب به مواد مورد استفاده‌ای که برای تولید آن استفاده می‌شود، می‌تواند رنگ روشن‌تر یا تیره‌تری داشته باشد. برای مثال هرچه ماسه مورد استفاده بیشتر باشد، در نتیجه آجر رنگ تیره‌تری پیدا می‌کند. هر چقدر میزان رسی که در خاک وجود دارد بیشتر باشد، آجر رنگ روشن‌تر و زردتری پیدا می‌کند. رنگ این نوع آجر به میزان عمق خاک‌برداری نیز بستگی دارد و هر چه عمق خاک‌برداری بیشتر باشد و بیشتر از 6 یا 7 متر باشد. در نتیجه آجر رنگ تیره‌تری دارد. اگر در عمق 4 یا 5 متری باشد آجر رنگ روشن‌تری پیدا می‌کند.

3. آجرنمای قرمز

اگر در حین تولید آجر از خاک شیل و یا خاک ساوه به همراه رنگ اخروی استفاده کنید، آجر شما رنگ قرمزی خواهد داشت.
البته نوع خاک مصرفی کارخانه‌ها به خاک معدنی که از آن استفاده می‌کنند نیز بستگی دارد. معادن خاک رنگ قرمزتر و یا رنگ متمایل به سیاه دارند. بعضی از معادن خاکی دارند که دارای خاصیت‌هایی هستند که آجری که از آن خاک‌ها به دست می‌آید رنگ متمایل به رنگ پرتقالی تیره دارند. هر چقدر خاک مورد استفاده در آجرهای قرمز بیشتر آسیاب شود و ذرات موجود در خاک بیشتر و به صورت یکدست‌تر باشد در نتیجه آجر بسیار باکیفیت و زیباتری تولید می‌شود. حتی این نوع آجر‌ها آب کمتری را نیز جذب می‌کنند.

4. آجر سفید

آجر سفید به دلیل اینکه بسیار مقاوم است پس می‌تواند به مقاومت هرچه بیشتر ساختمان شما کمک کند.

آجر نسوز

آجر نسوز از خاک چینی ساخته می‌شود که این نوع خاک ساختاری ریزدانه و ظریف و بسیار متراکم دارد. حرارت دادن آجرهای نسوز در دمای 1500 درجه سانتی‌گراد است و باعث می‌شود که این نوع آجر‌ها مقاومت بسیار بالایی داشته باشند و همچنین پایداری بسیار بالاتری نسبت به آجرهای معمولی نیز داشته باشند. کلمه اجرا از یک واژه کردی به نام آتش گرفته شده است علت نام‌گذاری آن هم به دلیل حرارت بالای آجر در آتش است.
در کشور چین تمدن باستانی که مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد وجود داشته است سازه‌های ساخته شده است که در آن از آجرهای نسوز استفاده شده است. همچنین انواع خشت و آجر در ساختمان‌های باستانی یونانیان و رومیان و البته ایرانیان هم دیده می‌شود. اصلی‌ترین بناهای آجری مربوط به ایرانیان باستان می‌توان به طاق کسرا یا همان ایوان مدائن در شهر تیسفون اشاره کرد. قدمت آن به دوره ساسانیان یعنی 1800 سال پیش برمی‌گردد. از دیگر بناهای آجری ایران چغازنبیل شوش می‌باشد که آن نیز در حدود 1300 سال پیش بنا شده است.

نصب انواع آجرنما به چه صورت انجام می‌شود؟

نصب انواع آجرنما هم با چسب امکان‌پذیر است و هم اینکه شما می‌توانید با ملات و بندکشی آن را نصب کنید.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.