بهزی

بابونه و ترکیبات تشکیل‌دهنده‌ی آن

زمان مطالعه 1 دقیقه

بابونه و ترکیبات تشکیل‌دهنده‌ی آن

بابونه و ترکیبات تشکیل‌دهنده‌ی آن

بابونه با نام علمی Matricaria recutita l گیاهی از تیره‌ی کاسنی است که به‌صورت خود‌رو در بسیاری از مناطق آب و هوایی در کشور ما می‌روید. به‌نظر می‌رسد بیشترین خاصیت این گیاه به‌علت وجود فلانوئید‌ها در ترکیب این گیاه است. فلانوئید‌ها رنگ‌دانه‌های گیاهی هستند که با خواص آنتی‌اکسیدانی زیاد خود سبب ایجاد خواصی نظیر کاهش التهاب و درمان سرطان در بعضی از گیاهان می‌شوند. در مطالعات انجام شده بر تاثیر فلانوئید نشان می‌دهد افرادی که روزانه حدود 500 میلی‌گرم از فلانوئید‌ها را مصرف کرده‌اند با کم‌ترین میزان خطر مرگ مرتبط با سرطان و بیماری قلبی روبه‌رو شده‌اند. گل‌های بابونه سالیان درازی است که در معالجه‌ي بیماری‌های مختلف و رفع بی‌خوابی مورد استفاده قرار گرفته است. از دیر‌باز گیاهان دارویی و زندگی ساکنین کره‌ي زمین در تداخل با هم بوده‌اند و این گیاهان به‌صورت سنتی و مدرن و در طیف گسترده به جامعه‌ي بشری خدمات ارزنده‌ای را ارائه داده‌اند. از روغن بابونه برای تسکین درد‌های کمر و درد‌های مفصلی استفاده می‌شود و از اسانس بابونه برای ایجاد آرامش در بهبود خواب و حمام بابونه می‌توان استفاده کرد. علاوه بر استفاده‌ي دارویی به‌صورت طعم‌دهنده در غذا‌ها و نوشیدنی‌ها کاربرد وسیعی دارد. دمنوش و چای بابونه هم علاوه بر این‌که در درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها کاربرد دارد یک نوشیدنی مفید‌تر از چای است که به رفع خستگی کمک می‌کند.

طرز تهیه‌ي دمنوش بابونه

برای تهیه‌ی دمنوش است یک قاشق غذا‌‌خوری بابونه‌ی خشک را در یک لیوان آب جوش بریزید و سپس 5 تا 10 دقیقه روی لیوان را بپوشانید تا دم بکشد. در نهایت آن‌را صاف و مقدار کمی عسل به آن اضافه کنید. لازم به تذکر است با تغییر مقدار بابونه می‌توان دمنوش‌های مناسب جهت درمان بیماری مورد نظر خود را تهیه کنید.

طرز تهیه‌ی چای بابونه

در یک قوری محتوی آب جوش چند تکه سیب اضافه و کمی که نرم شد سیب‌ها را با قاشق له کنید (بهتر است از قاشق فلزی استفاده نکنید). به مجموعه چند گل بابونه اضافه کنید، روی قوری را بپوشانید، بگذارید 5 دقیقه به حال خود بماند و سپس چای را صاف کنید. در صورت تمایل می‌توانید از کمی آب لیمو و عسل همراه با آن استفاده کنید.

قبل از مصرف دمنوش و چای بابونه به نكات زير توجه كنيد: استفاده‌ی بیش از حد و طولانی‌مدت از چای یا دمنوش بابونه توصیه نمی‌شود. 5/2 الی 5 گرم در شبانه‌روز مقدار مصرف مجاز این گیاه دارویی است. از مصرف هم‌زمان دارو‌‌های رقیق‌کننده‌ی خون یا ضد انعقاد با دمنوش یا چای بابونه خود‌‌داری کنید. از مصرف هم‌زمان دارو‌های کنترل‌کننده‌ی دیابت مانند متفورمین با دمنوش یا چای بابونه پرهیز کنید. گر‌چه برای افزایش شیر مفید است اما برای زنان شیرده دارای حساسیت، استفاده از آن ممنوع است. مصرف بیش از حد بابونه ممکن است با علائم آلرژیک نظیر زخم دهانی، سر‌درد، ورم چشم، تهوع و تعریق زیاد همراه باشد.

چه افرادی نبايد دمنوش بابونه را مصرف كنند؟

افرادی که حساسیت شدید به بابونه و خانواده‌ی آفتاب‌گردان دارند. زنان باردار بیماران دیابتی و قلبی که از دارو‌های غیر‌گیاهی استفاده می‌کنند. کودکان بیماران کلیوی و کبدی که از دارو‌های غیر‌گیاهی استفاده می‌کنند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.