طراحی داخلی فروشگاه در شیراز
شکل ظاهری فروشگاه یا مغازه شما، یکی از مهم ترین عوامل در موفقیت تجاری کسب و کارتان میباشد. دکور مغازه باید برای مشتری آرامش کافی در زمان خرید ایجاد کند. دسترسی به محصولات در فروشگاه نیز باید هم برای مشتری هم برای کارکنان فروشگاه ساده باشد. طراحی دکوراسیون فروشگاه و طراحی ویترین مناسب، باعث میشود که توجه افراد بیشتری به فروشگاه شما جلب شود. همین امر باعث جذب مشتری و رونق اقتصادی فروشگاه یا مغازه شما میشود.
در این مقاله از دکوراسیون داخلی فاتح در شیراز تلاش خواهیم کرد چند نکته مهم مربوط به دکوراسیون داخلی فروشگاه را بیان کنیم. درمورد موارد زیر صحبت خواهیم کرد:
طراحی ورودی جذاب و مناسب برای دکوراسیون فروشگاه:
اولین قسمتی که مشتری با آن مواجه میشود ورودی فروشگاه است. پس باید به طراحی این قسمت توجه ویژهای داشته باشیم. شاید بتوان گفت بهترین تبلیغ برای جذب مشتری به فروشگاه ما، ظاهر آن از بیرون فروشگاه باشد. ورودی، اولین برخورد مشتری با کسب و کار ما است. باید با طراحی درست، این اولین برخورد مشتری با فروشگاه را بهینه کنیم.فضای مناسب و در دسترس برای ورود و خروج مشتریها، در این قسمت یکی از نکات بسیار مهم در دکوراسیون داخلی فروشگاه است. آیا وارد شدن به فروشگاه برای مشتری سخت است؟ اگر فروشگاهی چنین مشکلی را حل نکند، صد در صد مشتریهای ناراضی و در نهایت فروش کمتری خواهد داشت. میزان توجه ما به این مسائل نشان دهندهی میزان اهمیتی است که به مشتری میدهیم.
علاوه بر راحتی ورود و خروج، نور مناسب و انتخاب رنگ کارشناسی شده، بسیار اهمیت دارد. اهمیت آن به این دلیل است، که در بسیاری از موارد، مشتریها به ویترین و ظاهر بیرونی فروشگاه جذب می شوند ولی وارد فروشگاه نمی شوند و مستقیم به سراغ ویترین جذاب فروشگاه بعدی می روند.
طراحی ورودی متمایز و خاص در دکوراسیون داخلی فروشگاه:
یکی از کارهایی که در طراحی ورودی فروشگاهمان می توانیم انجام دهیم، متمایز و خاص طراحی کردن آن است. یعنی کاری کنیم که نظر مشتری به آن جلب شود. ناخودآگاه زمانی که نظر مشتری به ورودی فروشگاهی جلب شود و از ویترین و جنس های فروشگاه هم راضی باشد، حتماً وارد می شود.برای جلب توجه بیشتر، می توانیم نور متمرکز کافی و نه زیادی را بر روی ورودی متمرکز کنیم. توجه همه رهگذرها، به یک فضای خاص که نور متفاوت از اطراف خود داشته باشد، جلب می شود. هر چه قدر این نور در بازه استاندارد روشنایی، روشن تر باشد، حس مثبت و اعتماد بیشتری ایجاد می کند.
راه دیگر این است که از رنگهای خاص برای ورودی استفاده کنیم. رنگی که متمایز از فضای اطرافش باشد. اما باید مراقب باشیم که این رنگ باعث نشود مشتری حس عدم اعتماد کند. از رنگهای آرامش بخش و اطمینان بخش استفاده شود. مانند آبی، سبز، سفید و … . استفاده از رنگهای پرهیجان مانند قرمز، نارنجی، زرد و … ، باید با دقت و کارشناسی شده باشد.

استفاده از علائم در بخش ورودی و نمای مغازه یا فروشگاه:
همه ما انسانها بصورت ناخوداگاه نسبت به جملات دستوری محترمانه عکس العمل مطابق آن دستور را نشان می دهیم. یعنی اگر در ورودی فروشگاه یا مغازه ما، یک عبارت دستوری محترمانه مانند “بفرمایید و از محصول خاص ما دیدن فرمایید” بصورت کارشناسی و استادانه در طراحی وروردی قرار داده شود، حتماً تأثیر زیادی در ورود مشتریهایی که از مقابل مغازه یا فروشگاه ما عبور می کند، می گذارد.
به این ترتیب برخی از مشتریانی که تنها از مقابل فروشگاه ما عبور می کنند تا به ویترین بعدی برسند، با دیدن این چنین عبارتها یا علائمی، در ناخود آگاه خود تصمیم میگیرند که به آن عمل کنند.
رنگ مناسب در دکوراسیون داخلی فروشگاه
ترکیب رنگی که برای دکوراسیون داخلی فروشگاه انتخاب می کنیم، مشخص میکند که اجناس فروشگاه چقدر به چشم بیاید. رنگ در شکل گیری تصویر ذهنی مخاطب از فضا بسیار تأثیر میگذارد. می تواند باعث آرامش خاطر مشتری شود یا می تواند به او هیجان و استرس وارد نماید. این موضوع در اولین برخورد ما با فضایی که وارد آن میشویم مشخص می شود. در کنار تأثیری که هر رنگ بصورت جداگانه بر روی مشتری میگذارد، تأثیری که قرار گرفتن رنگهای مختلف در کنار هم دارند، اهمیت زیادی دارد.
در زمان انتخاب یک ترکیب رنگ مناسب برای فروشگاه باید به نوع فروشگاه، ابعاد و اندازه آن دقت کنیم. براساس خصوصیات و حسی که میخواهیم در هر فضا به مشتری بدهیم، رنگها را انتخاب می کنیم.
طراحی فضاهای خاص برای محصولات خاص در دکوراسیون مغازه یا فروشگاه
انتخاب این که در این فضای خاص چه محصولاتی باید قرار داده شود نیز براساس تجربه و اطلاعات فروشنده است. ممکن است محصولاتی که سود بیشتری برای فروشنده دارد در این بخش قرار داده شود. ممکن است محصولاتی که بصورتی فصلی استفاده می شود و باید هرچه زودتر فروخته شود و پول آن بدست بیاید در این بخش قرار داده شود. در هرصورت چیزی که مهم است، طراحی یک جایگاه ویژه برای استفاده فروشنده براساس موقعیت و نظ اوست.
طراحی ویترین مهمتر از دکوراسیون داخلی فروشگاه است
واقعاً می توانیم بگوییم، عاملی که تعیین میکند مشتری به داخل فروشگاه شما میآید یا نه، ویترین است. طراحی درست ویترین و بعد ها چیدمان اجناس در داخل ویترین باعث میشود که مشتریها از بین چندین فروشگاه، فروشگاه شما را انتخاب کنند.در طراحی دکور مناسب برای ویترین فروشگاهها، باید ترکیب رنگی انتخاب شود که، باعث جلب توجه محصولات واجناس داخل ویترین شود و نه خود اجزاء دکوراتیو ویترین. بنابراین معمولاً بخش بزرگی از فضای ویترین را رنگهای خنثی تشکیل می دهند. مگر اینکه موضوع یا محصول خاصی را بخواهیم در ویترین فروشگاه یا مغازه مورد نظرمان، بصورت برجسته و خاص نمایش دهیم. در این صورت آن بخش از ویترین را با استفاده از رنگهای خاص و پرانرژی نقاشی می کنیم.

محل استراحت همراهان مشتریان
این موضوع بسیار مهم است. حتماً در زمان طراحی باید فضایی را برای استراحت مشتریان یا همراهان آنها درنظر بگیریم.دلیل آن این است که معمولاً شاهد هستیم افرادی که برای خرید وارد فروشگاه می شوند، کسانی را با خود همراه دارند که تنها هدف آنها همراهی مشتری اصلی فروشگاه ما است. کودکان، افراد میانسال، آقایانی که همراه همسر خود به خرید آمده اند و … .این دسته از افراد معمولاً از پیاده روی زیاد و سر زدن به فروشگاه های متعدد، خسته هستند. از طرف دیگر، یکی از دلایلی که مشتریهای اصلی ما زود سعی می کنند فروشگاه را ترک کنند، خستگی همراهانشان است. به این ترتیب میخواهند سریعتر فروشگاه های مختلف را بررسی نمایند تا به نتیجه نهایی برسند.
خب ما براحتی با تعبیه و جانمایی محل مناسب برای نشستن و استراحت مراجعین، این مشکل را تا حد زیادی حل می کنیم. برخورد ما با راحتی مشتریان فروشگاه و همراهانشان، در این زمینه همانند برخورد با راحتی مشتریان در دکوراسیون کافی شاپ است. هر میزان داخل فروشگاه راحت تر باشند، بیشتر وقت می گذرانند و احتمالاً بیشتر خرید می کنند.از طرف دیگر با استراحت و از بین رفتن خستگیشان با خیال راحت به خرید خود می پردازند. به این ترتیب وقت و انرژی کافی برای بررسی تعداد بیشتری از محصولات و اجناس ما را خواهند داشت. در نهایت نیز مراجعین ما، از وقتی که در فروشگاه ما گذرانده اند بسیار راضی خواهند بود.به این ترتیب با انتخاب درست فضاها و رعایت نکات مهم در دکوراسیون داخلی فروشگاه، می توانیم مستقیماً بر افزایش فروش فروشگاه یا مغازه موردنظرمان تأثیر مثبت بگذاریم