ماشین های حمل بار از نظر ظرفیت انواع مختلفی دارند. به طور کلی می توان ماشین های باربری را به چهار دسته ی سبک، نیمه سنگین، سنگین و فوق سنگین تقسیم بندی کرد. (شکل زیر)
ماشین باربری سبک: ماشین های باربری سبک در دو نوع وانت های سبک و سنگین موجود هستند. وانت سبک شامل پراید، پیکان، مزدا و آریسان و وانت سنگین شامل نیسان است.
ماشین باربری نیمه سنگین: شامل کامیونت در انواع خاور، هیوندا و ایسوزو. خاور روباز، خاور مسقف، کامیونت، ماشین باربری ایسوزو مسقف، ماشین باربری ایسوزو روباز، ماشین باربری هیوندا همه از ماشینهای نیمه سنگینی هستند که هریک ویژگیها و مزیتهای منحصر به فرد خود را دارند. شاید بزرگترین ایراد یا مشکل برای بسیاری از ما در شباهت بیش از حد (از لحاظ ظاهر و اندازه و حتی کارایی) بین بعضی از این ماشینها با یگدیگر میباشد. تنها دارندگان و یا رانندگان این ماشینها میتوانند متوجه تفاوتها و خصوصیات درست و دقیق آنها شوند و تا زمانی که بطور جدی و حرفهای پا در این دنیای پیچیده نگذاریم، نخواهیم فهمید که فرقشان چیست.
ماشین باربری سنگین: در دو نوع کامیون و تریلی که کامیون شامل ۹۱۱، تک و جفت (۱۰ چرخ) است و تریلی شامل کفی، لبه دار و ترانزیت چادری می باشد. از گروه ماشین های باربری، ماشین های سنگین هستند که این گروه را میتوان به عنوان غول خطاب نمود! تصور بفرمایید که در تاریکی شب همانطور که پشت فرمون نشستهاید و منتظر هستید که چراغ راهنمایی- رانندگی سبز شود و غرق در تفکرات خاص خود میباشید، متوجه سایه سنگین و خشن و بسیار بزرگ جسمی پر سروصدا در کنار اتومبیل خود میشوید و زمانی که روی برمیگردانید تا سر از کارش دربیاورید با یک عدد لاستیک به اندازه کل ماشینتان (حتی بزرگتر) روبرو میشوید.
ماشین باربری فوق سنگین: این گروه از ماشین ها شامل بوژی می باشد. برای دیدن تصویر بزرگتر روی آن کلیک کنید.

انواع خودرو/ ماشین باربری
خودرو باری یا ماشین باری به دسته از خودروها گفته میشود که بار جابجا میکنند. در مقابل ماشین باری، خودرو/ ماشین مسافری قرار دارد که مسافر جابجا میکند. خودرو/ ماشین باری به انواع خودرو/ ماشین اسباب کشی یا خودرو/ ماشین/ کامیون حمل اثاثیه، ماشین بار یا باری یا بارکش، ماشین کمپرسی، ماشین یخچالی، ماشین تانکری، ماشین بونکری، ماشین جرثقیلدار و … تقسیم میشود.
در یک تقسیم بندی انواع ماشین به ۴ دسته خودرو/ ماشین باری، خودرو/ ماشین تجاری، خودرو/ ماشین ساختمانی، خودرو/ ماشین راه سازی تقسیم میشوند. در اینجا ماشین های باری هم ماشین کمپرسی (حمل فله) و هم ماشین اتاق دار (حمل بسته) را شامل میشود. ماشین تجاری به تریلی های ترانزیت گفته میشود که به صورت مسقف و چادری هستند و کالای تجاری جابجا میکنند. ماشین های ساختمانی مثل بتونیر و ماشین های راه سازی مثل گریدر و لودر هستند.
خودرو/ ماشین باری خود به دو نوع خودرو/ ماشین سبک باری و خودرو/ ماشین باری سنگین جدا میشود. به ماشین باری که زیر ۳ تن جابجا میکند ماشین باری سبک گفته میشود. از ماشین های باری سبک میتوان به وانت، نیسان، مینی خاور (مینی بار) و کامیونت اشاره کرد. به ماشین هایی که بیشتر از ۳ تن را جابجا میکند ماشین باربری سنگین گفته میشود مثل انوع خاور، کامیون ۹۱۱، بادسان، کامیون ۱۰ تن، ۱۵ تن و تریلی. ماشین های سبک و ماشین های سنگین هر دو دارای اتحادیه مخصوص خودشان هستند.
انواع وانت
وانت (اتاق دار و بدون اتاق) – وانت پراید – وانت پیکان – نیسان (که اغلب این وسایل نقلیه برای حمل خرده بار و یا بار خاصی نظیر مبل، کمد، میز … استفاده میگردد) این گروه از ماشینها، جزء ماشین های سبک باربری محسوب شده و معمولا میتوانید با یک نفر بارچین و یا کارگر حمل بار، بهترین حمل اثاثیه را با این ماشینها تجربه نمایید. معمولا در جابجایی بارهای سنگین صنعتی یا فلزی – شیمیایی – آهنی و … (مانند میلگرد)، گزینه نیسان مناسبترین گزینهای است که صاحبان این مشاغل میتوانند انتخاب و جهت انتقال بار خود استفاده نمایند. سایر ماشین های باربری همانند وانت، وانت پراید، وانت پیکان نیز کامل معرف حضورتون هستند بنابراین از این موارد با ذکر جملهای گذر خواهیم نمود: (آرزوی وانت: بزرگ بشم نیسان میشم!) در ایران انواع مختلف وانت وجود دارد ولی برای باربری بیشتر ۵ نوع وانت پراید، پیکان، آریسان، مزدا و نیسان استفاده میشود. ظرفیت بار نیسان ۲ تن هست. ظرفیت حمل بار وانت پیکان بین ۵۰۰ کیلوگرم تا ۱۱۰۰ کیلوگرم و ظرفیت پراید وانت ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلو است.

وانت پراید
وانت پراید که به آن اختصاصی ۱۵۱ هم گفته میشود، ارزانترین خودرو صفر کیلومتر بوده و برای استفادههای سبک شهری تولید و به بازار ایران عرضهشده است. میزان تحمل محفظه بار این وسیله در حالت استاندارد در حدود ۴۲۰ الی ۴۵۰ کیلوگرم بوده که این میزان برای استفادههای متوسط اصلاً کافی نبوده و این خودرو فقط برای یک استفاده بسیار سبک مناسب است. همچنین، ابعاد محفظه بار این خودرو به صورتی بوده که حتی اجسامی با طولی بیش از ۱۶۰ سانتیمتر، در آن جای نمیگیرند. وانت پراید در مقایسه با وانتبار و نیسان بار با محدودیتهایی همراه است که همه افراد آن را بهعنوان یک ماشین باربری مناسب و ایمن برای حمل بار در نظر نمیگیرند چون هم محفظه بار آن بسیار کم بوده و هم ایمنی و امنیت آن نسبت به دیگر ماشینهای باربری کمتر است. برخی از رانندگان وانت پراید برای باربری از اتاق فایبرگلاس که بسیار سبک، بادوام در برابر آب، آفتاب و ضربه هستند، استفاده میکنند که علاوه بر زیبایی و مقاوم بودن آن بهتدریج جایگزین پلاستیک آهن و چوب میشود.
وانت نیسان
وانت نیسان بهترین وسیله باربری جهت حمل وسایل با حجم کم و وزن زیاد تا ۲ تن مانند گاوصندوق، میوه و تره بار، مصالح ساختمانی، فلزات تا وزن ۲ تن، حمل لوازم و اسباب اثاثیه خانه (در صورتی که مقدار لوازم کم باشد)، حمل یخچال ساید بای ساید، حمل و جابجایی پیانو، حمل مبلمان (فضای وانت نیسان معمولا حداکثر گنجایش ۱ دست مبلمان را دارد) و اسباب کشی در مناطقی از شهرها که به جهت باریک بود خیابان و کوچه امکان تردد کامیون و یا کامیونت وجود نداشته باشد.
انواع خاور
از انواع خاور میتوان به خاور ۶۰۸، خاور ۸۰۸ و خاور ۸۱۳ اشاره نمود. اولین خاور در قرن ۲۰ توسط شرکت مرسدس بنز رونمایی شد که بعدها ادامه مونتاژ و فروش این خاور توسط “گروه صنعتی خاور” (بعدها با نام ایران خودرو دیزل فعالیت نمود) در ایران انجام گرفت. یکی دیگر از انواع خاور که به مدل خاور ۶۰۸ اختصاص دارد، خاور بنز ۶۰۸ است. این خاور طرفداران بسیاری در بین سایر خاورها دارد. این خاور ۶ تنی قابلیت جایجایی ۴ تن بار را دارد. ریشه خاور در تولید کامیون مرسدس بنز در سال ۱۹۶۵ میلادی است که با نام ال پی ۶۰۸ (عامیانه آن کامیون مکعبی بوده است) وارد بازار شد و پس از ورود به ایران آن را با نام خاور ۶۰۸ شناخته و خطاب کردند و ماشین اصلی در حمل بار به حساب میآمد. به طور کلی در ایران چند نوع خاور وجود دارد مثل ۶۰۸، خاور ۸۰۸ و خاور ۸۰۳ وجود دارد بیشتر خاور ۶۰۸ استفاده میشوند. خاور از نظر اتاق به انواع روباز، روبسته، یخچالدار، کمپرسی، تانکری و غیره تقسیم میشود.
وانت پراید
وانت پراید که به آن اختصاصی ۱۵۱ هم گفته میشود، ارزانترین خودرو صفر کیلومتر بوده و برای استفادههای سبک شهری تولید و به بازار ایران عرضهشده است. میزان تحمل محفظه بار این وسیله در حالت استاندارد در حدود ۴۲۰ الی ۴۵۰ کیلوگرم بوده که این میزان برای استفادههای متوسط اصلاً کافی نبوده و این خودرو فقط برای یک استفاده بسیار سبک مناسب است. همچنین، ابعاد محفظه بار این خودرو به صورتی بوده که حتی اجسامی با طولی بیش از ۱۶۰ سانتیمتر، در آن جای نمیگیرند. وانت پراید در مقایسه با وانتبار و نیسان بار با محدودیتهایی همراه است که همه افراد آن را بهعنوان یک ماشین باربری مناسب و ایمن برای حمل بار در نظر نمیگیرند چون هم محفظه بار آن بسیار کم بوده و هم ایمنی و امنیت آن نسبت به دیگر ماشینهای باربری کمتر است. برخی از رانندگان وانت پراید برای باربری از اتاق فایبرگلاس که بسیار سبک، بادوام در برابر آب، آفتاب و ضربه هستند، استفاده میکنند که علاوه بر زیبایی و مقاوم بودن آن بهتدریج جایگزین پلاستیک آهن و چوب میشود.
وانت نیسان
وانت نیسان بهترین وسیله باربری جهت حمل وسایل با حجم کم و وزن زیاد تا ۲ تن مانند گاوصندوق، میوه و تره بار، مصالح ساختمانی، فلزات تا وزن ۲ تن، حمل لوازم و اسباب اثاثیه خانه (در صورتی که مقدار لوازم کم باشد)، حمل یخچال ساید بای ساید، حمل و جابجایی پیانو، حمل مبلمان (فضای وانت نیسان معمولا حداکثر گنجایش ۱ دست مبلمان را دارد) و اسباب کشی در مناطقی از شهرها که به جهت باریک بود خیابان و کوچه امکان تردد کامیون و یا کامیونت وجود نداشته باشد.
انواع خاور
از انواع خاور میتوان به خاور ۶۰۸، خاور ۸۰۸ و خاور ۸۱۳ اشاره نمود. اولین خاور در قرن ۲۰ توسط شرکت مرسدس بنز رونمایی شد که بعدها ادامه مونتاژ و فروش این خاور توسط “گروه صنعتی خاور” (بعدها با نام ایران خودرو دیزل فعالیت نمود) در ایران انجام گرفت. یکی دیگر از انواع خاور که به مدل خاور ۶۰۸ اختصاص دارد، خاور بنز ۶۰۸ است. این خاور طرفداران بسیاری در بین سایر خاورها دارد. این خاور ۶ تنی قابلیت جایجایی ۴ تن بار را دارد. ریشه خاور در تولید کامیون مرسدس بنز در سال ۱۹۶۵ میلادی است که با نام ال پی ۶۰۸ (عامیانه آن کامیون مکعبی بوده است) وارد بازار شد و پس از ورود به ایران آن را با نام خاور ۶۰۸ شناخته و خطاب کردند و ماشین اصلی در حمل بار به حساب میآمد. به طور کلی در ایران چند نوع خاور وجود دارد مثل ۶۰۸، خاور ۸۰۸ و خاور ۸۰۳ وجود دارد بیشتر خاور ۶۰۸ استفاده میشوند. خاور از نظر اتاق به انواع روباز، روبسته، یخچالدار، کمپرسی، تانکری و غیره تقسیم میشود.
خودرو/ ماشین/ کامیون اسباب کشی
از انواع ماشین های اسباب کشی در همه جای دنیا برای اثاث کشی استفاده میشود. در ایران معمولاً از خاور مسقف و نیسان روباز برای اسباب کشی بهره میبرند. ماشین اسباب کشی عبارت است از وانت پیکان، وانت نیسان و خاور مسقف. خاور مسقف اسباب کشی در مدلهای بنز ۶۰۸، هیوندا و ایسوزو وجود دارد. به خاطر ممنوعیت ورود کامیون و تریلی در روز به داخل شهر معمولاً از ماشین سنگین برای اسباب کشی استفاده نمیشود.
خاور مسقف اصلی ترین وسیله برای اسباب کشی در شهرها است.

انواع کامیونت
ماشین باربری ایسوزو (ایسوز)
مجموعه ایسوزو، یکی از معتبرترین برندهای ارائه دهنده انواع ماشینهای ایسوزو باری و غیرباری و موتورهای دیزلی است و موفقیتهای چشمگیری در فعالیتهای مرتبط به باربری اکتساب نموده است. این شرکت موفق ژاپنی یکی از بهترین و ظریفترین طراحیها را در زمینه تولید ماشینهای باری خود داشته است و علیرغم ظاهر فریبنده و کوچکشان، بسیار جادار هستند و به دلیل عملکرد بالای آنها، همچنین قدرت موتور بی رقیبشان در اروپا، به راحتی توانایی حمل بارهای سنگین را نیز دارند. ناگفته نماند که قطعات این سری ماشینهای نیمه سنگین به راحتی قابل دسترسی است. از مهمترین ماشینهای باربری ایسوزو میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
کامیونت ایسوزو ۵ تن
کامیونت ایسوزو ۶ تن (ایسوزو باری ۶ تن)
کامیونت ایسوزو ۸ تن (ایسوزو باری ۸ تن)
کامیون باری ۱۸ تن

