بهزی

الکتروموتور دو سرعته یا موتور دالاندر چیست؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

الکتروموتور دو سرعته یا موتور دالاندر چیست؟

سرعت در موتور

به تعداد دور موتورهای الکتریکی در واحد زمان، سرعت موتور گفته می شود. سرعت چرخش در بین الکتروموتورها متفاوت است. در واقع نیروی چرخشی موجب ایجاد گشتاور شده و هر چه سرعت موتور بیشتر باشد؛ گشتاور خروجی نیز افزایش می یابد. واحد اندازه گیری سرعت، تعداد دور در دقیقه یا همان RPM در نظر گرفته شده است و برای سنجش سرعت موتور از آن استفاده می شود.

موتور دو سرعته چیست؟

الکتروموتور دو سرعته نوعی از موتورهای الکتریکی است که به دلیل نحوه خاص سیم پیچی آن، می تواند سرعت چرخش متغیری داشته باشد. نام دیگر این نوع موتور، موتور دالاندر است. در واقع در موتور دو سرعته، یکی از سرعت ها نسبت به دیگری ۲ برابر بیشتر است. این ویژگی سبب شده تا موتورهای دو سرعته در صنعت های مختلف بسیار پرکاربرد باشند. موتور دو سرعته دالاندر از لحاظ مالی بسیار به صرفه تر هستند؛ زیرا به خرید درایوهای اینورتر مختلف و استفاده از آن ها نیازی نیست.

انواع موتور دو سرعته یا دالاندر

موتورهای الکتریکی دو سرعته یا دالاندر به دو دسته تک فاز و سه فاز تقسیم می شوند: موتور تک فاز دو سرعته

موتور دالاندر تک فاز با یک جریان متناوب تک فاز یعنی یک فاز و یک نول کار خود را آغاز می کند. این موتورهای تک فاز حجیم و گران هستند. الکتروموتورهای تک فاز از دو سیم پیچ اصلی و راه انداز تشکیل شده اند. سیم پیچ راه انداز موجب ایجاد میدان الکتریکی شده که برای راه اندازی و کار کردن الکتروموتور ضروری می باشد. زمانی که موتور دو سرعته شروع به کار کند، سیم پیچ راه انداز از مدار خارج می شود. موتور سه فاز دو سرعته

ساختار کلی موتور دو دور تک فاز و سه فاز مشابه است؛ اما این الکتروموتورها با یکدیگر تفاوت هایی نیز دارند. الکتروموتور دو سرعته سه فاز نسبت به نوع تک فاز آن، اندازه ای کوچک تر دارد اما قدرت و بازدهی آن بیشتر است. در موتور الکتریکی دوسرعته سه فاز اختلافی با نسبت دو برابری بین سرعت های کم و زیاد موتورها وجود دارد.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.