بهزی

هنر پتینه کاری چیست؟

هنر پتینه کاری

زمان مطالعه 1 دقیقه

هنر پتینه کاری چیست؟

پتینه (Patina) ریشه در کهنه کاری دارد و به درستی اغلب آن را هنر کهنه‌کاری می‌دانند. ظروف فلزی در طول زمان دچار زنگ‌زدگی و اکسید شدن می‌شوند. گذشتگان خیلی زود متوجه زیبایی ظروف فلزی شدند که اثرات رنگی سبز روی خود داشتند و این جلوه را پتینه نامیدند. امروزه پتینه مفهوم گسترده‌تری دارد و فقط شامل کهنه‌کاری نمی‌شود. پتینه مدرن همپای معماری در حال پیشرفت و تکامل است. پس اگر کسی از شما پرسید پتینه چیست تنها کلمه کهنه کاری را به یاد بیاورید.

روش مانور روی سطوح در پتینه کاری

هنر پتینه با اضافه کردن نقوش رنگی اکثراً بدون الگو، کیفیت جدیدی به فضا، دیوار و ظروف می‌بخشد. هر پتینه کاری برای هر جز از کارش روندی مناسب و متفاوت ابداع می‌کند که تا قبل از دیدن کار پایانی، نمی‌توان تصور کاملی از آن داشت. به این روش آزاد در هنر پتینه، مانور روی سطوح می‌گویند.


سطوح مورد نیاز پتینه کاری


پتینه به دلیل روش آزاد برای مانور روی سطوح می‌تواند هر جایی استفاده شود. سطوحی که می‌توان روی آن‌ها پتینه کاری کرد محدودیتی ندارند و تقریباً روی هر چیزی که بخواهید می‌توانید پتینه کنید. مجسمه‌ها، سفال‌های برجسته دیواری، نقش برجسته‌های فلزی و گچی، دیوار، سقف و کف، کابینت‌های آشپزخانه، میز غذاخوری، درب‌های تزئینی و معمولی، کاشی‌های دیوار و کف لابی و سرامیک‌های دیواری، همگی برای پتینه، بوم‌های خوبی هستند.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.