بهزی

مهم ترین تفاوت های بلبرینگ لغزشی و غلتشی چیست؟

زمان مطالعه 1 دقیقه

مهم ترین تفاوت های بلبرینگ لغزشی و غلتشی چیست؟

معرفی بلبرینگ غلتشی

بلبرینگ­‌های غلتشی یکی از انواع بلبرینگ­‌ها هستند. وظیفه اصلی این قطعات این است که فشار ناشی از حرکت را، از لایه خارجی به گوی‌های داخلی منتقل کند. گوی­های غلتشی، کروی شکل هستند و سطح تماس کمتری با لایه­‌های داخلی و خارجی دارند. همین موضوع باعث شده تا ابزار شما به راحتی و روان­تر حرکت کند. بلبرینگ غلتشی از نظر تحمل فشار، مقاوم‌تر هستند. این قطعات از دو کنسل تشکیل شده‌­اند که ساچمه و غلتش­ها در بین آن‌­ها می­غلتند.

موارد استفاده از یاتاقان های غلتشی

کاربرد بلبرینگ غلتشی چیست و در چه مواردی به کار می­‌رود؟ بلبرینگ­های نوع غلتشی معمولاً برای کنترل بار سیلندرها به کار می­‌روند. این قطعات توانایی زیادی در برابر توزیع بار، در سطح مقطع بسیار وسیع دارند؛ به همین دلیل می­‌توانند وزن بسیار سنگینی را تحمل نمایند. در مقابل این نوع بلبرینگ­‌ها دارای سرعت کمتری نیز هستند. به طور کلی از بلبرینگ لغزشی و غلتشی در تجهیزات مختلفی از قبیل:

- نوار توفال ایشن و ماسه
- پنل‌­های خورشیدی

استفاده می­‌شود. ایجاد اصطکاک یکی از مهم‌­ترین کاربردهای این نوع بلبرینگ است، که عوامل مختلفی از جمله بار، سرعت و ویسکوزیته روغن می­‌تواند روی آن­‌ها تاثیر بگذارد.

ویژگی های بلبرینگ های غلتشی

بلبرینگ لغزشی و غلتشی ویژگی­‌های مختلفی دارند که از مهم‌­ترین آن­ها می­‌توان به حساسیت و دقت بالا، هنگام جابجایی اشاره کرد. با توجه به اینکه این قطعات از مقاومت اصطکاکی کمی برخوردار هستند، طراحی دستگاه‌ها در سایزهای کوچک و وزن کمتر نیز امکان پذیر شده است. همه این موارد می‌تواند در صرفه جویی برق نیز موثر باشد. نکته حائز اهمیتی که در مورد بلبرینگ‌­های غلتشی وجود دارد این است که حتی پس از کارکردهای طولانی مدت هم، دقت خود را از دست نمی­‌دهد.

این قطعه از طراحی بسیار مطلوبی برخوردار است؛ به همین دلیل افراد می­‌توانند روغن‌کاری آن را به راحتی انجام دهند. در مجموع می­‌توان نتیجه گرفت که وجود بلبرینگ‌های غلتشی کمک می‌کند تا مکانیسم هدایت، بدون لقی و با استحکام بالایی به وجود بیاید.

بلبرینگ های لغزشی

یکی دیگر از انواع بلبرینگ­‌ها، یاتاقان­‌های لغزشی هستند که برای حرکت در یک بعد استفاده می‌­شوند. برای اینکه این قطعات بتوانند در برابر فشارهای وارد شده مقاومت کنند، در آن­ها از سیال یا گاز نیز استفاده می‌­کنند؛ به همین دلیل است که به آن­‌ها یاتاقان سیال گفته می­‌شود. این قطعات با استفاده از سطح نرمی پوشانده شده‌­اند؛ از این­رو می­تواند از شفت در برابر ضربات احتمالی هنگام ناهماهنگی در حرکت محافظت نماید. یاتاقان لغزشی دارای انواع مختلفی است که عبارتند از:

یاتاقان چشمی
یاتاقان دو تکه
یاتاقان قابل تنظیم

عوامل تاثیرگذار در خرابی بلبرینگ لغزشی و غلتشی شامل موارد زیر می­‌شوند:

روغنکاری نامناسب
خنک‌کاری نامناسب روان ساز
عدم هم‌محوری
پیچ­‌های شل

از بلبرینگ غلتشی در کجا استفاده می شود؟

از ویژگی‌­های مهم بلبرینگ­‌های غلتشی می­‌توان به قیمت بسیار پایین، حجم کم، بی­صدا بودن و استحکام بسیار بالا اشاره کرد؛ از این رو معمولا از این قطعات در مبدل­‌های حرارتی و تجهیزات پردازشی استفاده می­‌شوند. این نوع از بلبرینگ­‌ها دقت بسیار بالایی دارند؛ به همین دلیل اغلب صنایع بزرگ کشور مانند نیروگاه‌ها، شرکت­‌های نفتی و پالایشگاه‌­ها از نوع لغزشی استفاده می­‌کنند.

شباهت های بلبرینگ لغزشی و غلتشی چیست؟

ممکن است برایتان سوال شود که بین بلبرینگ لغزشی و غلتشی چه شباهت­‌هایی وجود دارد؟ مهم‌ترین وجه اشتراک این دو قطعه، دقت و حساسیت بسیار بالای آن‌­ها است. این قطعات با گذشت زمان و حتی پس از کارکردهای طولانی هم، دقت خود را از دست نمی­‌دهند و مانند روز اول کار می­‌کنند. شباهت دیگری که بین یاتاقان‌­های لغزشی و غلتشی وجود دارد، استحکام بالا و عدم لقی در ساختار آن‌­ها است.

تفاوت بلبرینگ لغزشی و غلتشی به این موارد محدود نمی‌­شود. بلبرینگ‌­های لغزشی از اصطکاک بیشتری برخوردار هستند؛ به همین دلیل هنگام کار به یک سیستم خنک کننده نیاز دارند. ساختار قطعات لغزشی از مواد خاصی تشکیل شده است؛ از این رو نیاز است که همیشه روغن‌کاری شوند. با توجه به اینکه بلبرینگ‌­های غلتشی اصطکاک کمتری ایجاد می­‌کنند روانکاری کمتری نیز نیاز دارند.

بلبرینگ های لغزشی چه مزیت هایی نسبت به نوع غلتشی دارند؟

همانطور که اشاره شد به دلیل ساختار خاص بلبرینگ­‌های لغزشی، نیاز است که دائماً روغن‌کاری شوند. اگر این کار به درستی رعایت شود در این صورت می­‌تواند بار بیشتری را در مقایسه با نوع غلتشی تحمل کند.

همچنین اگر بلبرینگ­‌های لغزشی از مواد مناسبی ساخته شوند، می‌توانند در بین مایع قابل پمپاژ فعالیت کنند و خنک شوند. زمانی که بار مداوم و ثابتی وارد محور می­‌شود، برخی از بخش‌های تحت بار یاتاقان تحت تنش ثابت قرار می­‌گیرند و در نتیجه احتمال خطرات ناشی از خستگی نیز کاهش می‌­یابد.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.