در تراکتور قطعات مختلفی وجود دارد که هریک از آنها وظایفی را باید انجام دهند. یکی از این قطعات دیفرانسیل است. این قطعه از مهمترین قطعات تشکیل دهنده هر خودرو و تراکتور است که در این مقاله درباره نحوه کارکرد آن، علائم خرابی و همچنین کاربردهایی که این قطعه دارد، بیشتر توضیح خواهیم داد.
دیفرانسیل تراکتور چیست؟
دیفرانسیل تراکتور وظیفه تغییر جهت انتقال نیرو را بر عهده دارد و به عبارتی این قطعه از چندین چرخ دنده مخروطی تشکیل شده که نیروی موتور را از جعبه دنده گرفته و روی چرخها تقسیم میکنند تا هر قسمت چرخ را به گردش درآورند. در صورتی که در تراکتور دیفرانسیل وجود نداشته باشد، چرخها قفل میشوند و هنگام پیچیدن یک چرخ روی زمین کشیده میشود. در فرآیند انتقال قدرت، توان تولید شده در موتور برای ایجاد سرعت و گشتاور لازم به جعبه دنده انتقال داده میشود و خروجی آن با استفاده از میل گاردان به چرخها منتقل خواهد شد.
وظایف دیفرانسیل در تراکتور
دیفرانسیل در تراکتور وظایف مختلفی را بر عهده دارد که عبارتند از:
۱. برقراری هماهنگی میان چرخها در زمان دور زدن تراکتور در تراکتور موتور روی شاسی به صورت طولی قرار میگیرد ولی محور چرخها بایدبه صورت عرضی دوران داشته باشد که تغییر مسیر بین محور چرخها و محور موتور با دیفرانسیل امکانپذر خواهد شد.
۲. افزایش گشتاور چرخهای تراکتور با توجه به اینکه دیفرانسیل دارای دو چرخ دنده مخروطی با قطرهای مختلف است، گشتاور چرخها را افزایش میدهد و سرعت آنها را نسبت به محور خروجی دنده نیز کاهش خواهد داد.
۳. ایجاد هماهنگی بین چرخها در زمان دور زدن تراکتور
دیفرانسیل نیرونی دورانی دریافت شده را با توجه به وضعیت چرخهای محرک بین آنها تقسیم خواهد کرد. در زمان حرکت به صورت مستقیم به دلیل اینکه چرخهای محرمت وضعیت یکسانی دارند با سرعت مساوی خواهند چرخید ولی در زمان دور زدن سر پیچها، مسیری که چرخ داخلی را میپیماید کمتر از چرخ بیرونی است. بنابراین دیفرانسیل باید چرخ داخلی را با سرعت کمتر و چرخ خارجی را با سرعت بیشتر بچرخاند. این عمل امکان دور زدن را در سرپیچها ممکن میسازد.
۱. برقراری هماهنگی میان چرخها در زمان دور زدن تراکتور در تراکتور موتور روی شاسی به صورت طولی قرار میگیرد ولی محور چرخها بایدبه صورت عرضی دوران داشته باشد که تغییر مسیر بین محور چرخها و محور موتور با دیفرانسیل امکانپذر خواهد شد.
۲. افزایش گشتاور چرخهای تراکتور با توجه به اینکه دیفرانسیل دارای دو چرخ دنده مخروطی با قطرهای مختلف است، گشتاور چرخها را افزایش میدهد و سرعت آنها را نسبت به محور خروجی دنده نیز کاهش خواهد داد.
۳. ایجاد هماهنگی بین چرخها در زمان دور زدن تراکتور
دیفرانسیل نیرونی دورانی دریافت شده را با توجه به وضعیت چرخهای محرک بین آنها تقسیم خواهد کرد. در زمان حرکت به صورت مستقیم به دلیل اینکه چرخهای محرمت وضعیت یکسانی دارند با سرعت مساوی خواهند چرخید ولی در زمان دور زدن سر پیچها، مسیری که چرخ داخلی را میپیماید کمتر از چرخ بیرونی است. بنابراین دیفرانسیل باید چرخ داخلی را با سرعت کمتر و چرخ خارجی را با سرعت بیشتر بچرخاند. این عمل امکان دور زدن را در سرپیچها ممکن میسازد.