بهزی

آشنایی با انواع سیستم‌های عامل

زمان مطالعه 1 دقیقه

آشنایی با انواع سیستم‌های عامل
به زبان ساده سیستم عامل ‌‌ها رابط میان سخت افزار تلفن با کاربر هستند؛ فضای گرافیکی که به وسیله شرکت های گوناگون تولید کننده با پوست های متفاوت از یکدیگر ایجاد شده اند تا هر کدام تجربه مناسبی را در اختیار کاربران قرار دهند. زمانی که سخن از دنیای کامپیوتر ها و لپ تاپ ها می شود سیستم عامل ویندوز حرف اول را میزند و تقریباً در هر خانه یک کامپیوتر وجود دارد که از ویندوز استفاده می کنند اما در دنیای تلفن های هوشمند شرایط کاملاً برعکس و متفاوت است و سیستم عامل مایکروسافت در تولید گوشی های هوشمند مورد استقبال عمومی قرار نگرفته و به صورت رسمی کنسل گردید.
وقتی که سخن از سیستم عامل های پرطرفدار در تلفن های هوشمند به میان می آید آن ها به دو دسته تقسیم می شوند که مطمئناً به گوش همه شما خورده است:

iOS

دومین سیستم‌عامل پرطرفدار در جهان، «آی‌اواس» (iOS) است که سیستم‌عامل انحصاری شرکت اپل می باشد. انحصاری بودن این سیستم عامل بدین معناست که فقط در تولید گوشی های آیفون مورد استفاده قرار گرفته است. این انحصاری بودن سیستم عامل آی او اس امتیازاتی برای کاربران آن دارد. از جمله آنکه برنامه نویسان این سیستم عامل اختصاصاً به بهینه سازی و بهبود آن برای تلفن های هوشمند آیفون اقدام می کنند بنابراین موبایل های ‏آی‌اواس، نسبتاً عملکرد بهتر و کم نقصی خواهند داشت. به عنوان مثال چنانچه شما صاحب یک آیفون قدیمی باشید که دو سه سالی از آن استفاده کرده اید، متوجه خواهید شد که گوشی شما هنوز هم پس از چند سال قادر خواهد بود که اکثر بازی ها و برنامه های سیستم عامل آی‌اواس را بدون هیچ مشکلی به اجرا درآورد. دیگه آنکه تلفن های آیفون از پشتیبانی نرم‌افزاری کم نظیری برخوردارند برای مثال آیفون ۵ که با ششمین نسخه آی او اس عرضه گردید تا چهار سال پس از ساخت آن نیز تمام بروزرسانی های این سیستم عامل را دریافت نمود. امتیاز دیگری که این سیستم عامل از آن برخوردار است مربوط به بخش امنیت آن است که شرکت اپل دقت و حساسیت خاصی در مورد آن به خرج می دهد.
از سوی دیگر اگر بخواهیم یک ایراد اصلی از سیستم عامل آی‌اواس بگیریم این است که تنها به تلفن‌های آیفون اختصاص دارد، بنابراین با توجه به انحصاری بودن آن خریداران و علاقه‌مندان به این سیستم‌عامل معمولاً باید هزینه بیشتری برای خرید این گوشی‌های هوشمند اپل پرداخت کنند. با توجه به بسته بودن منبع آی‌اواس کاربران برای شخصی سازی آن با محدودیت های جدی مواجه‌اند. همین طور آی‌اواس آزادی عمل کمتری به کاربران خود نسبت به سایر سیستم عامل ها می دهد که از مولفه های تاثیرگذار به حساب می آید. این محدودیت ها در سیستم عامل آی‌اواس در بعضی موارد مشکل ساز نیز خواهند شد مثلاً کاربران آیفون مجبور به پرداخت هزینه بیشتری برای دریافت اپلیکیشن های موردنظرشان خواهند بود در حالیکه ممکن است برخی از آنها را در سایر سیستم عامل ها بتوانند به صورت رایگان دریافت کنند.
چه کسانی می‌توانند سیستم عامل آی‌اواس را برگزینند؟
آی‌اواس سیستم عاملی با رابطه کاربری نسبتاً آسان و اصطلاحاً کاربرپسندی میباشد. این سیستم برای افرادی که یک تجربه روان و لذت بخش را در دراز مدت می پسندند و حوصله پیچیدگی های تنظیمات اندرویدی را ندارند بهترین گزینه برای خرید و استفاده خواهد بود.

اندروید

اندروید پرطرفدارترین سیستم‌عامل در دنیای تلفن‌های هوشمند است و بیشتر از ۸۰ درصد از گوشی‌ها در سرتاسر جهان، از این سیستم عامل برخوردار هستند. از تلفن های ارزان قیمت رده پایین گرفته تا گوشی های لوکس پرچم دار چندین میلیون تومانی همگی از سیستم اندروید بهره مند هستند. چرا که این سیستم عامل اصطلاحاً سیستم عاملی با کد باز محسوب می گردد که به کاربران و توسعه دهندگان ویژگی های مختلف شخصی سازی و ویرایش برحسب علاقه و میل آن ها ارائه می دهد. همچنین در اندروید برخلاف ios برای انتقال فایل های تان نیازی به نصب نرم افزار مجزا نخواهید داشت و تنها کافیست آن را با استفاده از کابل به کامپیوتر شخصی خود متصل کنید تا به حافظه گوشی خود دسترسی پیدا کنید. در حالی که اگر گوشی شما آیفون باشد پس از اتصال به کامپیوتر شما فقط به تصاویر و عکس های ذخیره سازی شده با دوربین گوشی تان دسترسی پیدا می‌کنید.
همچنین شما در نصب برنامه در تلفن‌های اندرویدی، با هیچ گونه محدودیتی روبرو نخواهید بود؛ و به راحتی میتوانید سایر برنامه ها مانند بازار را نصب و استفاده کنید. برنامه مد نظرتان را از طریق کامپیوتر شخصی تان دانلود و فایل نصبی آن را به گوشی انتقال داده و سپس نصب نمایید. البته آی او اس نیز برای این که از این رقابت عقب نماند در جدیدترین آپدیت های خود قابلیت های مشابهی را در اختیار کاربران خود قرار داده است که از طریق آن قادر خواهند بود از فروشگاه‌های جانبی برای دانلود برنامه های مد نظرتان استفاده نمایید. این آپشن جدید در گوشی های آیفون به کاربران اپلیکیشن های ایرانی با توجه به حذف برخی از آنها از اپ استور کمک شایانی نمود.
اما در مقابل، باید اعتراف کرد که تلفن های اندرویدی پشتیبانی نرم افزاری کمتر و کوتاه تری در قیاس با گوشی های آیفون دارند؛ علاوه بر این با توجه به گستردگی استفاده از گوشی‌های اندرویدی، برنامه های این سیستم عامل به حدی که باید بهینه نشده‌اند، و چنانچه میخواهید در یک گوشی اندرویدی از تجربه کاربری بهینه‌تری برخوردار باشید باید هزینه بیشتری نموده و محصولات متوسط به بالای اندروید را با ویژگی‌های سخت افزاری مناسب خریداری و استفاده نمایید.
اندروید سیستم عامل محبوب توسعه‌دهندگان ایرانی است و تعداد بیشماری از اپلیکیشن های ایرانی مبتنی بر این سیستم عامل رشد و توسعه یافته‌اند. با توجه به این واقعیت با در نظر گرفتن نیازهای خاص کاربران ایرانی، آنها می توانند اپلیکیشن های متناسب تری با نیازهایشان را در اندروید بیابند.

چه کسانی باید به سراغ اندروید بروند؟

اندروید سیستم عامل نسبتاً منعطفی است که برای افرادی که میخواهند به همه قسمت های تلفن اندرویدی خود دسترسی و تسلط داشته باشند گزینه مناسبی محسوب می شود. همچنین با توجه به قیمت گوشی های اندرویدی این تلفن ها گزینه‌ای جذاب و در عین حال ارزان برای کسانی خواهد بود که می خواهند با بودجه اندک تلفنی هوشمند داشته باشند. همانطور که قبلاً نیز اشاره شد با توجه به فعالیت گسترده توسعه‌دهندگان ایرانی در فضای اندروید، گوشی های آن گزینه‌ای مناسب برای کاربران ایرانی خواهند بود.
در حال حاضر، می توان گفت حدوداً ۹۹.۷ درصد از بازار فروش تلفن های هوشمند را سیستم عامل‌های اندروید و آی‌اواس اشغال نموده‌اند؛ و تنها تقریباً ۰.۱ درصد از کل گوشی های بازار را سیستم عامل ویندوز تشکیل داده است، همانطور که مشخص است ویندوز برخلاف سلطه کامل بر دنیای کامپیوترها در حوزه گوشی های هوشمند با استقبال چندانی روبرو نشده است. علت این استقبال پایین را هم میتوان عدم پشتیبانی مایکروسافت و به تبع آن عدم استقبال شرکت‌های تولیدکننده برای ساخت گوشی هایی با سیستم عامل ویندوز و تعداد پایین برنامه های این سیستم عامل در رقابت با اندروید و آی‌اواس دانست.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.