در واقعیت، عملیات سوختگیری در نهایت توسط مشتری انجام میشود و این مشتری است که تعیین میکند چه مقدار سوخت توسط دیسپنسر از مخزن به باک خودرو تحویل داده شود. این فرآیند کنترلی توسط نازل پمپ بنزین (Nozzle) انجام میشود.
مشتری با استفاده از نازل پمپ بنزین می تواند به راحتی و دقیق مقدار سوخت تحویلی به باک خودروی خود را تعیین کند. در واقع میتوان گفت نازل پمپ بنزین یک کنترلر برای سیستم توزیع سوخت است که توسط مشتری عمل میکند. در این مقاله ساختار نازل سوخت و انواع آن بررسی خواهد شد.
همانطور که بالا گفته شد مشتری مقدار سوخت مورد نظر خود را دقیقا از دیسپنسر سوخت دریافت میکند. اما به نظر میرسد مشتری تمام سوختی را که از پیمانه گر در زمان روشن بودن دیسپنسر عبور میکند دریافت نمیکند. این قضیه با دقیق بودن سوخت تحویلی به مشتری در تناقض است.
در ادامه به این تناقض را توجیه خواهیم کرد اما ابتدا نازل را به عنوان یک کنترلر اولیه سیستم توزیع سوخت مطرح می کنیم. به صورت خلاصه نازل پمپ بنزین با سه تابع کنترلی ابتدایی کار میکند:
1. کنترل سوخت تحویلی
2. جلوگیری از بیش از حد پر شدن مخزن
3. از تخلیه مایع درون شلنگ پس از پایان عملیات سوختگیری جلوگیری میکند.
نازل سوخت (Nozzle) پمپ بنزین میتواند با استفاده از تجهیزاتی که روی آن نصب میشود عملکرد های کنترلی دیگری نیز داشته باشد. برای مثال نازل پمپ بنزین میتواند مجهز به مکانیزمی باشد که تا وقتی نازل درون لوله پرکننده باک قرار نگرفته است اجازه عبور سوخت داده نشود. یا بعضی از نازل ها به سنسور فشار مجهز میشوند که تا زمانی که سیستم سوخت رسان به فشار مناسب نرسیده اجازه عبور سوخت از نازل داده نمیشود.
دو مورد آخر تابع های کنترلی که در بالا ارائه شده اند کاملا اتوماتیک انجام میشوند و نیازی به دخالت اپراتور ندارند. زمانی که نازل بسته است سوخت فقط در قسمت هایی از پمپ مکش جریان دارد و شیر خروجی نازل است که جریان سوخت را در کل سیستم انتقال سوخت بر قرار میکند. این شیر مقدار دبی سوخت خارج شده از نازل را نیز باید تنظیم کند. بنابراین باید بازهی باز شدن آن پیوسته باشد.
همچنین دیسپنسر های مورد استفاده در جایگاه های سوخت باید به دستگاه قطع کن خودکار که از پر شدن بیش از اندازه باک جلوگیری میکند، مجهز شوند. استفاده از این شیر ها احتمال سر ریز شدن باک و ریختن سوخت بر بروی زمین که بسیار خطرناک بوده را کاهش میدهند.