بهزی

جست و جو در بهزی...

فواید ماساژ روزانه برای بدن

زمان مطالعه 1 دقیقه

فواید ماساژ روزانه برای بدن

فواید ماساژ

فواید ماساژ بسیار گسترده است که به همراه معرفی انواع ماساژ و ماساژ درمانی برایتان شرح می دهیم.قدیم ترها این شکلی بود که توی حمام های عمومی همیشه عده ای حضور داشتند که پروسه حمام رفتن افراد را با انجام دادن «مشت و مال» کامل کنند. قبول داریم، قدیمی ها یک مقدار خشن بودند که حتی این فرایند شیرین را هم با مشت همراه می کرده اند و احتمالا سال ها بعد تازه کلمه لطیف «ماساژ» به گوش شان خورد. اما همان موقع هم همه می دانستند که یک ماساژ جانانه چطور به قول خودشان استخوان ها را نرم می کند و خستگی را در میبرد. سال ها بعد که کم کم همه چیز رنگ و بوی علمی گرفت، ماساَژ درمانی وارد گروه طب مکمل شد و محققان شروع کردند به پیدا کردن تاثیراتش بر مشکلات آدم ها. خبر خوب اینکه دست خالی هم برنگشتند و برای خیلی از مشکلات رایج امروزی، ماساژ را به عنوان یک روش مناسب که در بعضی موارد درد را تخفیف می دهد و در موارد دیگر، آن را از بین می برد، پیشنهاد دادند.
ماساژ

مزایای ماساژ

ماساژ بدن معمولاً به عنوان بخشی از طب جایگزین و مکمل در نظر گرفته می‌شود. تعداد مراکزی که ماساژ را به عنوان درمانی استاندارد برای تسکین عارضه‌ها و ناراحتی‌های مختلف، به ویژه آرام کردن درد، ارائه می‌دهند رو به افزایش است.
بر اساس پژوهش‌های انجام شده ماساژ درمانی به تسکین عارضه‌های زیر نیز کمک می‌کند: اضطراب فیبرومیالژی سر درد سندرم درد میوفاسیال آسیب‌دیدگی یا کشیدگی بافت نرم آسیب‌های ورزشی درد مفصل گیجگاهی ـ فکی ماساژ بدن علاوه بر خاصیت درمانی برای بسیاری لذت‌بخش نیز هست، چون احساس راحتی، آرامش، مورد توجه بودن و ارتباط دوستانه را تقویت می‌کند. اگر چه ماساژدرمانی فواید متعددی دارد، اما نمی‌توان آن را به عنوان جایگزینی برای درمان‌های معمول پزشکی محسوب کرد. بنابراین اگر می‌خواهید ماساژ درمانی را امتحان کنید، حتماً ابتدا با پزشک معالج خود مشورت کنید.ماساژدرمانی کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد و درد ناشی از فیبرومیالژی را کاهش می‌دهد. پایین آوردن سطح اضطراب، بهبود کیفیت خواب، تسکین درد و ارتقاء کیفیت زندگی از فواید ماساژ درمانی به شمار می‌رود.

ماساژ درمانی برای تسکین درد مزمن

ماساژ درمانی یکی از بی‌شمار روش‌هایی است که برای مدیریت و تسکین درد مزمن از آنها بهره گرفته می‌شود. درد مزمن انجام فعالیت‌های ضروری یا مورد علاقه را مختل می‌کند، اما ماساژ عملکرد بیمار را به سطح معمول برمی‌گرداند. چنانچه عارضه مزمن باشد، باید تعداد جلسات ماساژدرمانی بیشتری در فواصل کمتر انجام شود تا بهترین نتیجه ممکن به دست آید. درد مزمن غالباً با علائم افسردگی، اضطراب و اختلال خواب همراه است، خوشبختانه کارآمدی ماساژتراپی در کنترل این عارضه‌ها به اثبات رسیده است.فواید ماساژ درمانی برای سلامتی بدن

ماساژ چگونه درد را تسکین می‌دهد؟

ماساژ
نتایج ماساژ درمانی‌های انجام شده بر روی بیماران دچار درد استخوانی و عضلانی، سر درد، درد عمیق داخلی، فیبرومیالژی و درد نخاعی گواه آن است که ماساژدرمانی برای تسکین درد موثر است. ماساژ درمانی در مقایسه با روش‌های دیگری مانند طب سوزنی و فیزیوتراپی نیز تاثیرگذار است و عوارض جانبی انگشت شماری به دنبال دارد.ماساژ بدن علاوه بر تسکین درد اضطراب بیمار را کاهش و کیفیت زندگی را بهبود می‌دهد. مشخص نیست که ماساژ دادن یا به عبارتی دستکاری بافت نرم چگونه درد را تخفیف می‌دهد، اما به نظر می‌رسد سازو کارهای متعددی از قبیل عامل‌های زیر باعث سودمندی ماساژتراپی باشد.
زیست مکانیکی روانی عصبی فیزیولوژیک البته هنوز راه درازی مانده است تا ماساژدرمانی، که در گذشته درمانی موثر برای صدمه‌ها یا آسیب‌دیدگی‌های ورزشی دانسته می‌شد، به روش جدیدی برای تسکین درد تبدیل شود.

کاهش التهاب موضعی و از بین بردن استرس

مزایای ماساژ درمانی در تسکین درد به حدی شناخته شده هست که به طور گسترده در فیزیوتراپی و توان‌بخشی مورد استفاده قرار بگیرد. ماساژ تراپی التهاب را کاهش می‌دهد و بیوژنز (زیست‌زایی) میتوکندری را در دستگاه عضلانی ـ استخوانی تحریک می‌کند. فشار متوسط ماساژ افسردگی، اضطراب، ضربان قلب و میزان کورتیزول را کاهش می‌دهد و الگوهای نوار مغز EEG را تغییر می‌دهد که این تغییر نشان دهنده آرام شدن بدن در نتیجه ماساژ است. این فشار متوسط فعالیت عصب واگ را افزایش و میزان کورتیزول را کاهش می‌دهد. داده‌های عملکردی به دست آمده از ام آر آی (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) مؤید آن است که ماساژ با فشار متوسط بر ناحیه‌های مختلفی از مغز چون آمیگدال (بادامه)، هیپوتالاموس و قشر کمربندی قدامی یعنی ناحیه‌هایی اثر می‌گذارد که در بروز استرس و تعدیل حسی نقش دارند.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.