بهزی

جست و جو در بهزی...

مراقبت های درمانی

زمان مطالعه 1 دقیقه

مراقبت های درمانی
پیرایش و اصلاح سم:کوتاه کردن سم یک مراقبت ضروری برای سلامت گوسفند است، که باید توسط شخصی که وظیفه نگهداری گله را برعهده دارد، به طور منظم آن را انجام شود. تکنیک نامناسب اصلاح سم می تواند برای این حیوانات دردناک باشد یا حتی به گوسفند آسیب برساند.
مدیریت بیماری های پا:پوسیدگی پا یا گندیدگی سم دو بیماری رایج در گوسفندان است. اگر این بیماری درمان نشود، می تواند به پایین پا گسترش یابد و باعث آسیب دائمی شود. درمان بستگی به نوع عفونت و میزان پیشرفت در پای گوسفند دارد. اگر بر تکنیک های صحیح مراقبت از پا و سم تسلط نداشته باشید، ممکن است با مشکلات سلامتی جدی تری نسبت به خود عفونت مواجه شوید.
مراقبت های درمانی
درمان کنه‌ها، مگس‌ها، انگل‌ها و شپش‌ها: اگرچه ممکن است درمان گوسفند برای این مشکلات ساده به نظر برسد، اما باید از کسی بخواهید که نحوه درست دوز و اجرای درمان‌ها را به شما نشان دهد تا زمانی که کاملاً راحت شوید (همچنین مهم است بدانید چه زمانی نه برای درمان، برای جلوگیری از گسترش سویه های مقاوم باید آمادگی داشته باشید). برخی از افراد در صورت قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفت کش ها یا داروهای کنترل آفات می توانند به شدت بیمار شوند یا بمیرند. مگس ها در محیط نگهداری گوسفند نیز باید به طور موثر کنترل شوند، زیرا می توانند بیماری های جدی را گسترش دهند.
واکنش به نفخ گوسفند: شما باید دقیقا بدانید که اگر گوسفندی از نفخ یا اسیدوز رنج می برد، چه کاری باید انجام دهید، از جمله ارزیابی وضعیت و واکنش سریع به این بیماری باید قبل از دامپزشک به دلیل حاد بودن مشکل، انجام بگیرد. اگر گوسفندی نشانه‌های پریشانی شدیدی را نشان می‌دهد، ممکن است فقط چند دقیقه فرصت داشته باشید تا درمان نجات‌بخش را انجام دهید. بعید است که دامپزشک بتواند به موقع به محل برسد، بنابراین نگهبانان گله باید از قبل آموزش ببینند که در مواقع اضطراری چه کاری انجام دهند.
مراقبت های درمانی
تجویز داروهای خوراکی و تزریقی و لوله گذاری به اندام توخالی مانند مری یا نای : باید بیاموزید که چگونه یک قرص را به طور ایمن به گوسفند بدهید، بدون اینکه باعث استرس بی مورد یا خطر خفگی تصادفی آن شوید. همچنین لازم است نحوه تجویز و استفاده از محلول های تزریقی را یاد بگیرید. اگرچه استفاده از داروهای خوراکی اغلب به داروهای تزریقی ترجیح داده می‌شود و مصرف آنها هم برای گوسفندان و هم برای پرورش دهندگان استرس کمتری دارد، اما گاهی اوقات تزریق ضروری است. بنابراین باید یاد بگیرید که چگونه آن را به درستی انجام دهید. لوله گذاری معده (مثلاً در صورت نفخ یا اسیدوز) هم باید حتماً توسط متخصص آموزش داده شود. خطرات مرگ و میر به دلیل بیولوژیکی در گوسفند بسیار زیاد است.
تجویز مایعات زیر جلدی: گوسفند بیمار ممکن است دچار کم آبی شود که می تواند خطرناک باشد. برای حفظ هیدراتاسیون مناسب در گوسفندی که به خودی خود نمی نوشند، باید یاد بگیرید که مایعات را به صورت زیر جلدی برای آنها مصرف کنید.
مراقبت های درمانی
مداخله سریع برای درمان سنگ های ادراری: اگرچه گوسفند نسبت به بز به ندرت دچار سنگ کلیه می‌شود اما در بیشتر گوسفندان نر شاید گوسفندی وجود داشته باشد که نمی تواند به خوبی ادرار کند و در خطر مرگ قرار بگیرد. شما باید علائم هشدار این مشکل را به خوبی بشناسید و در صورت لزوم بتوانید به سرعت از دامپزشک کمک بگیرید.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.