بهزی

جست و جو در بهزی...

آشنایی با وسایل آزمایشگاه و کاربرد هر کدام

زمان مطالعه 1 دقیقه

آشنایی با وسایل آزمایشگاه و کاربرد هر کدام

معرفی انواع وسایل آزمایشگاه

۱. لوله آزمایش

از این لوله برای نگهداری مایعات و محلول ها و گرم کردن آن ها استفاده می شود و این لوله به صورت ته گرد ساخته می شود تا در برابر گرمای مستقیم آتش مقاومت داشته باشد. توجه داشته باشید که نباید در زمان گرم کردن مایعات بیشتر از ۱/۳ ظرفیت لوله آزمایش را پر کنید، از این لوله به منظور بررسی های کیفی نمونه ها و مقایسه آن ها مورد استفاده قرار گرفته می شود و به دلیل اینکه در آن ها مقایسه و بررسی تعداد زیادی از نمونه انجام گرفته می شود اکثراً در آزمایشگاه های بیوشیمی دیده می شود که برای نگهداری آن از قفسه های مخصوص کمک گرفته می شود و به منظور جا به جای این نوع از لوازم آرایشگاه از انبرک های مخصوص استفاده می شود.

۲. لوله شور یا برس لوله

از لوله شور برای تمیز کردن و شستن دیوارهای درونی لوله آزمایش استفاده می شود که برای شستن لوله آزمایش باید برس را درون لوله قرار دهید و بچرخانید.

۳. جای لوله آزمایش

جنس جای لوله آزمایش از چوب یا پلاستیک و فلز است که برای نگهداری لوله آزمایش از آن استفاده می شود.

۴. لوله گیر

برای ساخت این وسیله از فلز یا چوب استفاده می شود که برای نگهداری لوله آزمایش در هنگام گرم کردن مایعات می توانید از لوله گیر فلزی استفاده نمایید.

۵. بشر یا لیوان آزمایشگاهی

بشر یا همان لیوان آزمایشگاهی در دو جنس شیشه ای و پلاستیکی موجود است. از بشر برای برداشتن حجم مشخصی از مایعات و گرم کردن محلول و حل کردن مواد و ساخت محلول و انتقال محلول ها استفاده می شود. بشر در اندازه حجمی مختلف موجود است و این وسیله آزمایشگاهی را روی سه پایه و توری نسوز قرار می دهند و برای تبخیر و گرم کردن و صاف کردن و سایر فعالیت ها از آن استفاده می شود. بشر در انواع حجم های ۱۰۰ سی سی و ۲۵۰ سی سی و ۶۰۰ سی سی و … ساخته می شود.
۹. شیشه ساعت

۶. ارلن مایر

در این مرحله از آشنایی با وسایل آزمایشگاه نحوه کاربرد ارلن مایر را به شما عزیزان آموزش می دهیم که این وسیله آزمایشگاهی ظرف مخروطی شکل است که از آن برای گرم کردن مایعات و محلول ها استفاده می شود همچنین می توانید مایعات و محلول ها را درون این وسیله نگهداری کنید. از ارلن مایر برای همزدن مخلوط ها نیز استفاده می شود. ارلن مایر در اندازه حجمی مختلف نظیر ۱۰۰ سی سی و ۲۵۰ سی سی و ۶۰۰ سی سی و … ساخته می شود.
۹. شیشه ساعت

۷. قیف

از دیگر لوازم به منظور آشنایی با وسایل آزمایشگاه قیف است که به منظور منتقل کردن راحت تر مایعات به ظرف دیگر مورد استفاده قرار گرفته می شود که در اشکال مختلفی و به شکل پلاستیکی یا شیشه وجود دارند که بر اساس مایعی که داخل آن ریخته می شود در شکل های مختلف قابل خریداری است.

۸. دکانتور یا قیف جدا کننده

از این وسیله آزمایشگاهی برای جدا کردن مایعات مخلوط نشدنی نظیر آب و نفت استفاده می شود.

۹. شیشه ساعت

از شیشه ساعت برای تبخیر سریع محلول ها و مایعات استفاده می شود.

۱۰. بوته چینی

بوته چینی وسیله ای چینی یا فلزی است که برای ذوب کردن و سوزاندن مواد از آن استفاده می گردد و این وسیله را به کمک انبر یا پنس بوته می توانید بردارید و روی سه پایه و مثلث نسوز قرار دهید.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.