بهزی

جست و جو در بهزی...

تاسیسات حرارتی و برودتی

زمان مطالعه 1 دقیقه

تاسیسات حرارتی و برودتی
در ساختمان ها معمولاً از سیستم تاسیسات حرارتی و برودتی در انواع مختلفی استفاده می شود. با توجه به نوع کاربری، شرایط محیطی و شرایط اقتصادی می توانید از سیستم مناسب بهره مند شوید.

انواع سیستم های تاسیسات حرارتی و برودتی

توجه داشته باشید آب سرد معمولاً توسط دستگاه‌های چیلر و آب گرم توسط دیگ تولید خواهد شد. درصنعت آب گرم شده به دو روش مورد استفاده قرار می گیرد. روش اول آب سرد یا آب گرم با توجه به پمپ فن کویل، هواساز و چیلر و … در حال گردش می باشد. عبور هوا از کویل ها هوای سرد و گرم را تولید خواهد کرد که این هوای تولید شده توسط سیستم کانال کشی به فضاهای مورد نظر انتقال داده می‌شود. اما در روش دوم آب سرد یا آب گرم که تولید شده است توسط پمپ بین کویل و چیلر در گردش خواهد بود. معمولاً کویل ها در اتاق های مختلف تعبیه خواهد شد که هوای اتاق توسط سیستم کانال کشی عبور کرده و باعث می شود تا هوای اتاق سرد شود. در ادامه این قسمت برخی از انواع سیستم های تاسیسات حرارتی و برودتی را ذکر می کنیم. کولر گازی یکی از انواع سیستم های تاسیسات حرارتی و برودتی کولر گازی می باشد. بهتر است بدانید کولر گازی ها دارای دو عملکرد گرمایشی و سرمایشی می باشد که شما به راحتی می توانید در فصول مختلف سال از تهویه مطبوع مناسب آن بهره مند شوید. توجه داشته باشید کولرگازی ها معمولاً در انواع مختلف و ظرفیت های متنوعی تولید و روانه ی بازار می‌شود. شما می‌توانید با توجه به نوع کاربری و متراژ ساختمان، موقعیت جغرافیایی و … نوع مناسب آن را تهیه کرده و از آن بهره مند شوید. نکته دیگری که باید مد نظر قرار دهید این است که کولر گازی ها معمولاً در مدل های مختلف توسط برندهای شناخته شده تولید و روانه بازار می‌شود. برخی از انواع کولر گازی ها عبارتند از: کولر گازی پرتابل کولر گازی پنجره ای کولر گازی دیواری کولر گازی مولتی اسپلیت کولر گازی ایستاده و .. شما می‌توانید با توجه به شرایط مدنظر خود نوع مناسب با آن را تهیه کرده و از آن بهره مند شوید. کولر آبی به کولر آبی معمولاً کولر تبخیری نیز گفته می شود که برای خنک کردن منازل و اماکن تجاری، اداری و … مورد استفاده قرار می گیرد. کولر آبی شامل قسمت های بدنه، موتور الکتریکی ، فن یا بادبزن، الکتروموتور، پمپ جریانی آب، پوشال ها و صفحات قرارگیری آن ها، تشتک آب، شیر شناوری، سرریز و تخلیه آب و … می باشد. طرز کار کولر آبی به این صورت است که آب توسط الکتروپمپ معمولاً از تک به ناودان های موجود در پوشال ها هدایت خواهد شد. سپس بر روی پوشال ها می‌ریزد و باعث می‌شود تا آن ها خیس شود. الکتروفن هوا را از روی پوشال های مرطوب عبور داده و به طرف کانال یا داخل سالن هدایت خواهد شد. عبور هوا از روی پوشال های مرطوب باعث تبخیر آب پوشال ها شده که باعث می‌شود تا هوا خنک شود. هوای خنک با رطوبت حدود ۹۰ درصد وارد سالن خواهد شد که دارای آب و هوای خشک می باشند. کولرهای آبی راندمان کاری خوبی دارند. توجه داشته باشید کولرهای آبی تنها دارای عملکرد برودتی و سرمایشی می باشد که می توانید در فصول سال فصول تابستان از آن بهره مند شوید.
سیستم چیلر و بویلر یکی دیگر از انواع سیستم های تاسیسات حرارتی و برودتی؛ سیستم چیلر و بویلر می باشد. این سیستم بر پایه آب سرد و آب گرم کار می کند. چیلرها دستگاه هایی می باشند که توسط ایجاد آب سرد فعالیت دارند و بویلر ها نیز جهت ایجاد آب گرم استفاده می‌شوند. آب سرد و آب گرم توسط لوله کشی به فن کویل های هواسازهای ساختمان پمپاژ خواهد شد که در لوله‌های کویل به گردش درآمده و چرخش هوا توسط فن از اطراف لوله ها هوا را سرد یا گرم خواهد کرد. بهتر است بدانید چیلرها در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شود. به عنوان مثال می‌توان گفت چیلر تراکمی آب خنک یا همان چیلر آبی و چیلر تراکمی هوا خنک یا همان چیلر هوایی و چیلر جذبی می باشند. بویلرها نیز سیستم های آب گرم یا بخار داغ می باشند که توسط مشعل گازسوز ایجاد خواهد شد طراحی و تولید می‌شوند. می توانید با توجه به نوع کاربری، ظرفیت مورد نظر و … محصول مناسبی را انتخاب کرده و از آن بهره مند شوید.
فن کویل یکی دیگر از انواع سیستم های تاسیسات حرارتی و برودتی که امروزه از محبوبیت بالایی برخوردار شده است؛ فن کویل ها می باشد. از فن کویل در تمام فصول مختلف سال جهت تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید فن کویل معمولاً از دو قسمت فن و کویل تشکیل شده است که هر یک از آن وظیفه و کاربرد خاص خود را دارد. در صورتی که شما محصول مناسبی را تهیه کرده و از آن بهره مند شوید بدون شک می توانید از عملکرد مناسب آن برخوردار شوید. توجه داشته باشید این دستگاه‌ها در ظرفیت‌های مختلفی موجود می باشد که شما باید با توجه به شرایط آب و هوایی موقعیت جغرافیایی متراژ ساختمان و … ظرفیت مناسب محصول را انتخاب کرده و از آن بهره مند شوید. مینی چیلر مینی چیلر یکی دیگر از انواع سیستم های تاسیسات حرارتی و برودتی می باشد که امروزه با توجه به ابعاد کمی که دارند از محبوبیت بالایی برخوردار شده است. توجه داشته باشید در ساختمان هایی که دارای متراژ پایین می باشند همچنین در ادارات و … می‌توانید از این دستگاه استفاده کرد. مینی چیلر صنعتی نیز وجود دارند که جهت خنک کاری فرایند و سیستم‌های صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.