بهزی

جست و جو در بهزی...

نکاتی در مورد سپر اتومبیل‌ شما

زمان مطالعه 1 دقیقه

نکاتی در مورد سپر اتومبیل‌ شما
همانطور که می‌دانیم، حادثه خبر نمی‌کند و ممکن هست برای هر کسی پیش آمده باشد، که در تصادفات یا اتفاقات دیگر، سپر اتومبیل‌ او دچار آسیب شده باشد. همیشه سپر اتومبیل‌ها ، به عنوان یک قطعه محافظتی برای بدنه کابین خودرو‌ها یاد می‌شوند. در این مقاله سعی داریم نکاتی در مورد سپر اتومبیل‌‌ها و ترمیم و تعمیر سپر اتومبیل‌ با شما در میان بگذاریم.

انواع سپر اتومبیل

همانطور که گفتیم از سپر اتومبیل‌‌ها همیشه به عنوان یک قطعه محافظتی یاد می‌شود؛ اما جالب است بدانیم که امروزه سپر اتومبیل‌‌ها در بحث آیرودینامیک مربوط به خودرو‌ها جایگاه ویژه‌ای دارند. امروزه طراحان و تولیدکنندگان خودرو، سپر اتومبیل‌‌ها را به انواع متفاوتی تقسیم کرده‌اند؛ این تقسیمات سپر اتومبیل‌ها نشأت گرفته از نوع اتومبیل و همینطور کاربرد و جامعه هدف آن خودرو است. در گذشته سپر اتومبیل‌ها را با استفاده از متریال‌های فلزی و به صورت یک پارچه و جدا از بدنه خودرو تولید می‌کردند. آلیاژ‌های فلزی به دلیل سهولت در تولید و مقاوم بودن، مورد استفاده در سپر اتومبیل‌ها قرار می‌گرفت. امروزه سپر‌های فلزی به دلیل وزن بالا و ترمیم سخت کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند ولی هنوز برخی از سپرهای اتومبیل‌های آفرود یا باگی‌ها از زیر مجموعه سپر‌های فلزی هستند.
سپر
با پیشرفت صنعت‌ پلاستیک‌ها و تولید انواع مختلف کامپوزیت‌های مقاوم،و همینطور بوجود آمدن سبک‌ها و متد‌های جدید در طراحی و تولید اتومبیل‌ها، کم کم مواد پلاستیکی و زیر مجموعه آن‌ها جای فلز را در تولید سپر اتومبیل‌ها گرفت. امروزه سپر اتومبیل‌ها با استفاده از کامپوزیت‌های مقاوم پلاستیکی و در اندازه و شکل‌های متفاوت، به صورت یک‌پارچه و یا جداگانه از بدنه اتومبیل، طراحی و تولید می‌شوند. به طور معمول در تولید سپر اتومبیل، از دو نوع کامپوزیت پایه فلزی MMC و پایه پلیمری PMC استفاده می‌شود، که به دلیل نوع و کاربرد سپر اتومبیل می‌تواند، متفاوت باشد، که در اتومبیل‌هایی که هدف از طراحی و تولید آن‌ها استفاده درون شهری است؛ معمولا از کامپوزیت‌های پایه پلیمری استفاده میشود.

تعمیر و ترمیم سپر اتومبیل‌ها

ترمیم سپر اتومبیل‌ها، با توجه به نوع و شدت ضربه وارد شده و همینطور جنس سپر اتومبیل متفاوت است. در اتومبیل‌هایی که سپر آن‌ها از آلیاژ‌های فلزی ساخته شده است فرآیند ترمیم سخت تری دارند؛ اگر نوع آسیب سپر اتومبیل، به صورتی باشد که فرو رفتگی بوجود نیامده باشد، می‌توان با استفاده از پولیش‌های مخصوص، جلا و شفافیت را به سپر اتومبیل برگرداند ولی اگر ضربه شدید باشد، به صورتی که فرو رفتگی در سپر اتومبیل ایجاد کند، سپر باید توسط متخصص چکش کاری شود و در نهایت با استفاده از محلول پولیش مخصوص، پولیش کاری شود تا اثری از ضربات چکش بر روی سپر دیده نشود. به صورت کلی می‌توان گفت؛ سپر‌های فلزی خودروها بعد از ترمیم تفاوت‌هایی با قبل از آسیب و ضربه دارند. سپر اتومبیل‌هایی که از جنس کامپوزیت پلاستیک هستند، معمولا از دو الی سه لایه فایبرگلاس ساخته می‌شوند؛ با توجه به تردی فایبرگلاس، سپر اتومبیل مقاومت بیشتری در برابر ضربات ملایم نشان می‌دهد و در صورتی که سپر اتومبیل دچار خراش شده باشد؛ می‌توان با پولیش کاری سپر را ترمیم کرد، ولی اگر شدت ضربه زیاد باشد، می‌تواند شکستگی در سپر اتومبیل بوجود بیاورد، در این صورت برای ترمیم سپر اتومبیل نیاز به انجام عملیات جوش پلاستیک است. در صورتی که به فایبرگلاس سپر اتومبیل فشار زیاد و در یک راستا وارد شود؛ امکان ایجاد فرورفتگی در سپر اتومبیل بوجود می‌آید، که در آن صورت یا با استفاده از تغییر دمای پیرامون فرورفتگی سپر اتومبیل و یا با اسفاده از عملیات چکش کاری ضعیف، فرورفتگی سپر اتومبیل از بین می‌رود.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.