بهزی

جست و جو در بهزی...

تفاوت سیم کشی مسی و سیم کشی آلومینیومی

زمان مطالعه 1 دقیقه

تفاوت سیم کشی مسی و سیم کشی آلومینیومی
مس و آلومینیوم دو مورد از رایج‌ترین مواد مورد استفاده در سیم کشی برق هستند. هر دو فلز رسانا هستند، بنابراین الکتریسیته در هنگام عبور از آنها با مقاومت کمی روبرو می‌شود. به غیر از رسانا بودن، مس و آلومینیوم خصوصیت مشترک دیگری ندارند.

سیم کشی مسی

برای بیش از نیم قرن، سیم کشی مسی در سیستم‌های الکتریکی مسکونی و تجاری استفاده شده است. در واقع، به دلیل استحکام کششی بالا، اغلب به سیم کشی آلومینیومی ترجیح داده می‌شود. استحکام کششی مس تقریباً 40 درصد بیشتر از آلومینیوم است. با استحکام کششی بالاتر، سیم کشی مسی نسبت به سیم کشی آلومینیومی احتمال شکستگی کمتری دارد. ذکر این مورد مهم است که با توجه به اینکه سیم کشی برق اغلب با کشیدن آن از طریق پورت‌ها و فیدرها نصب می‌شود اگر سیم کشی ضعیف یا شکننده باشد، ممکن است در حین نصب بشکند. سیم کشی مسی دارای استحکام کششی بالایی برای محافظت در برابر شکستگی و همچنین سایر آسیب های فیزیکی است.
سیم کشی مسی همچنین نسبت به همتای آلومینیومی خود ضریب انبساط حرارتی کمتری دارد. به عبارت دیگر، وقتی در معرض گرما قرار می‌گیرد، به اندازه سیم کشی آلومینیومی منبسط نمی‌شود. دمای سیم کشی برق با عبور جریان برق از آن افزایش می‌یابد. سیم کشی آلومینیومی نسبت به سیم‌های مسی انبساط حرارتی بالاتری دارد. اگر سیم کشی بیش از حد منبسط شود، ممکن است باعث شکستن قسمت‌هایی شود که سیم کشی در آنها به هم متصل شده است.

سیم کشی آلومینیومی

مانند مس، آلومینیوم رسانا است، بنابراین به یک ماده رایج مورد استفاده در ساخت سیم کشی برق تبدیل شده است. متأسفانه سیم کشی آلومینیومی به اندازه سیم کشی مسی قوی نیست و همچنین دارای ضریب انبساط حرارتی بالاتری است.
سیم کشی آلومینیومی تقریباً همیشه کمتر از سیم کشی مسی هزینه دارد. هزینه سیم کشی آلومینیومی فقط نصف قیمت سیم کشی مسی است. با اینکه قیمت سیم کشی آلومینیومی پایین‌تر است.اما تا حدودی کار با سیم کشی مسی آسان‌تر و قوی‌تر است، بنابراین احتمال شکستگی و خرابی آن کمتر است. ذکر این نکته هم مهم است که سیم کشی آلومینیومی انعطاف پذیرتر است و کار با آن را در فضاهای کوچک آسان می‌کند.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.