بهزی

مراقبتهای لازم از پروتز دندان

زمان مطالعه 1 دقیقه

مراقبتهای لازم از پروتز دندان

تفاوتی نمی‌کند کدام‌یک از انواع پروتز ثابت و متحرک را جهت درمان دندان‌پزشکی به‌کار گرفته‌اید. مراقبت از این پروتزها پس از اتمام پروسه، بسیار پراهمیت است. نگهداری و حفظ بهداشت دهان و دندان موجب افزایش طول عمر پروتزهای مورد نظر شده و کیفیت استفاده و کارکرد آن‌ها را بالا می‌برد.

لازم است تا چندین روز پس از ترمیم انجام شده،‌ از مصرف غذاهای خشک و سفت پرهیز کنید. پروتزها غالباً شکننده هستند و حفظ استحکام آن‌ها نیازمند مراقبت است.

حفظ بهداشت با استفاده از مسواک و نخ دندان ضروری است. پس از هر وعده، پروتزها را تمیز کرده و کاملاً بشورید. ماندگاری غذا بر روی پروتز،‌ از کیفیت این مواد می‌کاهد.علاوه بر این نیازی به استفاده از خمیردندان در هربار شستشو نبوده و باید از برسی بسیار نرم، مخصوص دندان‌های مصنوعی استفاده کرد. لای دندان‌ها را با کمک نخ دندان پاک کرده و از به‌جا ماندن مواد غذایی جلوگیری کنید.

پروتزها برای سالم ماندن نیاز به رطوبت داشته و لازم است داخل لیوانی آب با دمای محیط قرار بگیرند. در صورت عدم رسیدگی و رطوبت کافی، پروتز خشک شده و میزان شکنندگی آن بالا می‌رود.

مراقبتهای لازم از پروتز‌های متحرک چیست؟

پروتز‌های متحرک را باید به صورت روزانه دو مرتبه مسواک زد.

خارج کردن دندان مصنوعی از درون دهان هنگام خواب مختص روزهای اول استفاده از آن است.

برای مسواک زدن از مسواک‌های مخصوص دندان مصنوعی استفاده کنید.

علاوه بر تمیز کردن و مسواک زدن دندان مصنوعی رعایت بهداشت دهان و لثه نیز واجب است و باید با استفاده از مسواک نرم لثه‌ها هم مسواک زده شوند.

برای زمان‌هایی که دندان مصنوعی را از دهان بیرون میآورید و استفاده نمیکنید باید آن را تمام مدت درون آب نمک بگذارید.

از محلول ضد عفونی کننده مخصوص برای تمیز کردن دندان مصنوعی استفاده کنید و سعی داشته باشید در هر هفته ۱ نوبت آن را ضدعفونی کنید.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.