بهزی

جست و جو در بهزی...

پمپ آب کشاورزی و نحوه عملکرد انها

زمان مطالعه 1 دقیقه

پمپ آب کشاورزی و نحوه عملکرد انها

پمپ آب کشاورزی

از مهمترین و بهترین لوازم لازم برای پمپاژ آب از مخزن آب به زمین های زراعی یا محل استفاده می باشد. در این مقاله نحوه عملکرد پمپ آب کشاورزی، راهنمای انتخاب پمپ مناسب کشاورزی به صورت دقیق بررسی خواهد.

پمپ‌ها در كشاورزی

به ‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند تا آب را از منبع آب، كه می‌تواند رودخانه، سد، چشمه و یا چاه آب باشد، از طریق لوله‌ها به محل استفاده یا محل ذخیره‌سازی، مانند مخزن آب یا سیستم آبیاری منتقل كنند. در ایران و خیلی دیگر از کشورها، به دلیل هزینه بالای برق و یا عدم دسترسی به آن در تمامی مناطق کشاورزی، کشاورزها استفاده از پمپ آب گازوئیلی را ترجیح می‌دهند! البته این مسئله به سرعت به سمت برقی شدن سیستم آبیاری پیش می رود. در دسته بندی کلی، پمپ کشاورزی یا برقی است و یا با نیروی محرکه از الکتروموتور های دیگر فعالیت می کند. پمپ آب کشاورزی برقی با اتصال مستقیم برق فعالیت می کند و نیازی به نصب الکترو موتور ندارد. البته خرید و نصب تابلو برق برای اکثر پمپ ها جهت تامین برق و محافظت از نوسانات توصیه می شود. پمپ‌های کشاورزی برقی، به چند دلیل، از جمله هزینه تعمیر و نگهداری پایین، پتانسیل بیشتر برای کنترل خودکار و از راه دور، توانایی استفاده از انرژی خورشیدی به‌ عنوان تنها منبع تغذیه، ترجیح داده می‌شوند که بدین معناست که موتور پمپ کشاورزی برقی می‌تواند در شرایط درست مناسب‌تر باشد. در هر زمانی، اصول انتخاب و عملکرد پمپ یکسان است. کارایی مقرون ‌به ‌ صرفه به انتخاب شما در مدل پمپ و نگهداری صحیح شما بستگی دارد. ادامه مطالب به شما در خرید مناسب پمپ برای استفاده مورد نظر و همچنین اطلاع از انواع پمپ آب کشاورزی، کمک خواهد کرد.

پمپ آب کشاورزی چیست و چگونه عمل می کند؟

در صنعت پمپ و بوستر پمپ، پمپ آب‌های کشاورزی در دسته قوی‌ترین و حرفه‌ای ‌ترین پمپ‌ها قرار دارند زیرا که باید میزان قابل ‌توجهی آب را با فشار بالا و در مسافت‌های نسبتاً طولانی، منتقل کنند. به‌طور معمول سیالات عبوری از موتور پمپ آب کشاورزی دارای ریز جامدات نیز هستند. به خاطر این موارد، پمپ آب‌های کشاورزی باید باکیفیت و پردوام باشند تا در این شرایط سخت عملکرد خود را از دست ندهد. دو روش پمپاژ وجود دارد: پمپ‌های دینامیکی و پمپ‌های جابجایی مثبت پمپ آب کشاورزی دینامیکی: پمپ‌های دینامیکی عموماً کارایی و انعطاف‌پذیری بهتری دارند و برای کارهای بزرگ پمپاژ، مانند آبیاری جریب وسیع مناسب هستند. یک پمپ دینامیکی از مجموعه‌ای از تیغه‌های چرخان به نام پروانه برای افزایش یا کاهش فشار در تمام سیستم استفاده می‌کند. با چرخش تیغه‌های ساخته ‌شده مخصوص در جهت عقربه‌های ساعت یا خلاف عقربه ساعت، می‌توان جریان سیالات را تغییر داد، درنتیجه فشار آن مایع تغییرمی‌یابد. این نوع پمپ به دلیل قدرت بالایشان به‌عنوان موتور پمپ آب کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پمپ آب کشاورزی معمولی: تیغه‌های مخصوص به آن اجازه می‌دهد تا جریان هوای اطراف را تغییر داده و آن را در جهت خاصی قرار دهد. پمپ‌های جابجایی مثبت با تغییر میزان فشار در یک سیستم بسته کار می‌کنند. با کاهش حجم، فشار افزایش می‌یابد. با افزایش حجم، فشار کاهش می‌یابد. این تغییرات فشار باعث مکش مایع به سیستم می‌شود، سپس در جهت موردنظر خارج می‌شود. برای نشان دادن این مفهوم، یک بطری پلاستیکی باز را در نظر بگیرید، زیر آب نگه‌ داشته تا فشرده شود و از حجم آن کاسته شود. با آزاد شدن فشار بر روی بطری، حجم آن افزایش می‌یابد، فشار را کاهش می‌دهد و باعث مکش آب به داخل بطری می‌شود. سپس درب بطری را می‌گذارند و آن را از آب خارج می‌کنند. بطری مهر و موم‌ شده فشرده می‌شود، حجم آن کاهش می‌یابد و فشار روی محتوای آن افزایش می‌یابد. با باز شدن درب این فشار آزاد می‌شود و باعث می‌شود آب از دهانه بطری خارج شود. نکته معمولا پمپ کشاورزی از انواع طبقاتی و شناور برای چاه آب می باشد و قیمت این پمپ های حدودا از 8 میلیون تومان شروع و تا 30 میلیون تومان در بازار موجودا است. البته برای چاه های عمیق با زمین های زراعی باید پمپ هایی با قیمت حتی 120 میلیون تومان نیز خریداری شود. البته شمایی که می خواهید سیستم آبرسانی یک مزرعه را راه اندازی کنید، دو حالت ممکن است پیش آید؛ یکی این که برق دارید و می توانید به راحتی با خرید پمپ، الکتروموتور و یک تابلو برق مناسب همراه با لوله کشی مزارع، آب را از چاه یا رودخانه، به مزارع هدایت کنید. دوما شرایطی است که دسترسی به برق ندارید، در این حالت شما برای ایجاد نیروی مکانیکی جهت راه اندازی پمپ، به یک موتور دیزل گازوئیلی یا بنزینی نیاز خواهید داشت که قیمت آنها بستگی به نوع موتور از 15 میلیون تومان، تا 300 میلیون تومان متغیر خواهد بود.
پمپ آب

کاربرد پمپ فشار قوی در کشاورزی

آبیاری زمین بالای 10 هکتار، نیاز به پمپ فشار قوی دارد. پمپ فشارقوی، پمپ گریز از مرکز دارای تعدادی طبقات است که موجود بودن تعداد طبقات بیشتر نسبت به پمپ گریز از مرکز عادی باعث زیاد شدن فشار و هد می‌گردد. موارد استفاده از پمپ فشارقوی 1-موارد استفاده از پمپ فشارقوی برای آماده‌سازی آب شهری 2-پمپاژ آب و زهکشی 3-سیستم آب‌رسانی در بخش مصارف صنعتی 4-عمل بوستر پمپ 5-عمل آبیاری به حالت بارانی 6-عمل پمپاژ آب گرم و سرد در بخش تأسیسات صنعتی 7-آتش‌نشانی نحوه عملکرد پمپ فشارقوی به این صورت است که سیال از بخش درونی مکش و لوله داخلی وارد پمپ می‌شود از جایی که پروانه‌ها بر سطح محور هستند و در حال حرکت هستند، نیروی گریز از مرکز از حرکت پروانه با حرکت موتور معین باعث مکش سیال به داخل پروانه می‌گردد. سیال فشاری برابر صفر دارد و زمانی که به داخل پروانه جذب می‌شود با حرکت از پره‌های پروانه به‌طرف محیط خارجی پروانه فشار آن زیاد می‌گردد.

کاربرد پمپ کف کش در کشاورزی

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که بخواهید عمق چاه مزرعه خود را افزایش دهید و یا یک برکه آب جمع شده در یک گوشه زمین را تخلیه کنید، این دقیقا زمانی است که به یک پمپ کف کش مناسب احتیاج خواهید داشت. پمپ کف کش می تواند با توان و سرعت بالا آب را از منبع به نقطه دیگری تخلیه کند و کار را برای فعالیت شما هموار سازد. اگر نحوه استفاده صحیح از پمپ کف کش رعایت شود می‌تواند در جاهایی که طغیان زیرزمین به‌ طور منظم اتفاق می‌افتد، بسیار به‌دردبخور باشد و آب مضاعف را از زیرزمین خارج کند. پمپ کف کش آب را از خانه به هر مکانی که دیگر مشکلی ایجاد نمی‌کند، مانند محفظه تخلیه طوفان شهری یا چاه خشک می‌فرستند. از پمپ های کفکش، در مصارف غیر از کشاورزی نیز استفاده می شود. مشکل جمع شدن آب در منازل مسکونی و خطر تخریب آن در دراز مدت، نگرانی برخی از افرادی می باشد که در مناطق حاصلخیز مانند شمال کشور زندگی میکنند، خوشبختانه راهی دیگر برای رفع این مشکل ابداع‌ شده که هزینه و زمان بسیار کمتری مصرف می­کند و مشکل را به‌صورت دائم حل می­کند؛ استفاده از پمپ کف کش که از انواع کاربردی پمپ می باشد. پمپ کف کش (یا به انگلیسی sump pump) در زیر سطح زیرزمین شما، جایی که بیشترین رطوبت و آب وجود دارد نصب می­شود و زمانی که آب از یک حد معینی بالاتر بیاید، آن را پمپ کرده و از طریق یک شلنگ به بیرون خانه منتقل می­کند.
پمپ آب

انواع پمپ آب کشاورزی بر اساس نحوه نصب

1.پمپ آب کشاورزی سطحی این دسته از پمپ‌های آب کشاورزی روی زمینی بالاتر از سطح آب نصب می‌شوند. به طور مثال پمپ را در دیواره سد نصب می‌کنند تا آب را از سد پمپاژ کرده و به نقطه مورد استفاده برساند. 2.پمپ آب کشاورزی زیرآب برخلاف دسته قبلی، این نوع از پمپ را زیر سطح آب منبع نصب می‌کنند تا آب را مستقیماً از منبع به نقطه ذخیره منتقل کنند.

انواع پمپ آب کشاورزی بر اساس نحوه عملکرد

1.پمپ آب کشاورزی گریز از مرکز سطحی پمپ‌های گریز از مرکز که از سیستم سانتریفیوژ استفاده می‌کنند برای منابع آب سطحی یا منابع آب زیرزمینی کم عمق به کار می‌روند. به طور کلی دو نوع پمپ سانتریفیوژ برای عملکرد افقی یا عمودی طراحی شده‌اند که نوع اول هزینه تعمیر و نگهداری کمتری دارد و نصب و بازرسی آنها آسان‌تر است. اما قدرت زیادی برای پمپاژ ندارند و برای آبیاری‌های سبک می‌توانید از آنها استفاده کنید. از طرف دیگر پمپ‌های سانتریفیوژ عمودی روی چیز دیگری نصب می‌شوند و در نتیجه ورودی و پروانه همیشه زیر آب می‌ماند. به همین خاطر ممکن است نیاز به تعمیر و نگهداری بیشتری وجود داشته باشد؛ چراکه یاتاقان‌ها زیر آب هستند. 2.پمپ آب کشاورزی توربینی پمپ توربینی هم از انواع پمپ آب کشاورزی است که زیر آب نصب می‌شود و عملکرد خوبی هم دارد. از این دستگاه‌ها می‌توان در چاه، دریاچه یا برکه استفاده کرد. در هنگام نصب این پمپ‌ها باید اطمینان حاصل کنید که چاه مستقیم و ستون پمپ به صورت عمودی تراز شده باشند. همچنین فوندانسیونی بتنی که به اندازه‌ای بزرگ باشد که بتواند به نصب و حفاظت از آن کمک کند. این دسته از پمپ‌ها، از نظر قیمت مقرون به صرفه‌تر هستند اما ممکن است نیاز به روغن‌کاری داشته باشند. 3.پمپ آب کشاورزی شناور این پمپ که در واقع نوعی پمپ شناور گریز از مرکز ساده است، به یک جسم دیگر متصل می‌شود. از آن برای پمپاژ آب از سطح دریاچه یا برکه استفاده شده و معمولاً با انرژی الکتریکی کار می‌کند. اگر از منبع آب کم عمق می‌خواهید پمپاژ آب انجام دهید، این دستگاه گزینه مناسبی است. 4.پمپ آب کشاورزی پروانه‌ای این مدل پمپ‌ها را زمانی انتخاب می‌کنند که انرژی پایین و سرعت جریان آب بالا باشد. شما می‌توانید پمپ کشاورزی پروانه‌ای را به صورت افقی رو تریلر نصب کنید یا در یک سکوی پمپاژ متحرک به صورت عمودی قرار دهید. در بعضی مزارع از این دستگاه برای پمپاژ تالاب‌های ذخیره زباله استفاده می‌کنند. 5.پمپ آب کشاورزی دیزلی دسته کاملاً مجزای دیگری از انواع پمپ کشاورزی، انواع دیزلی هستند که خود به سه دسته گازوئیلی، بنزینی و گازسوز تقسیم می‌شوند. به علاوه از نظر اندازه به دو دسته دیزلی موتور بزرگ و موتور کوچک دسته بندی شده‌اند. قدرت این پمپ‌ها بالا است و می‌توانند تا 4 اینچ خروجی آب داشته باشند.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.