بهزی

جست و جو در بهزی...

انواع ماکارونی فرمی و کاربرد

زمان مطالعه 1 دقیقه

انواع ماکارونی فرمی و کاربرد
انواع مختلفی از ماکارونی، یا به قول ایتالیایی‌ها پاستا وجود دارد. اما برای ما ایرانی‌ها، ماکارونی به دو دسته، ماکارونی رشته‌ای و انواع ماکارونی شکلی یا فرمی تقسیم می‌شود؛ غافل از این‌که در دنیا، معمولا ماکارونی‌ها را به روش‌های مختلف دسته‌بندی می‌کنند. یکی از روش‌های رایج دسته‌بندی ماکارونی، در نظر گرفتن اندازه و شکل آنهاست، یعنی مثلا در دنیا ماکارونی‌هایی که بلند هستند یا شکل رشته‌ای دارند را با نام پاستای بلند یا پاستا لونگا (Lunga) می‌شناسند و ماکارونی‌های کوتاه‌شکل را پاستا کورتا (Corta) می‌نامند. اما واقعیت این است که دسته‌بندی ظاهری انواع ماکارونی، تنها یکی از روش‌های دسته‌بندی جهانی ماکارونی است چون ماکارونی بسته به روش تولید و حتی براساس منطقه تولید هم قابل دسته‌بندی است.

انواع مختلف و رایج ماکارونی شکلی

ماکارونی یکی از شگفت‌انگیزترین مواد اولیه‌‌ای است که معمولا با آرد سمولینا و در شکل‌های مختلف تهیه می‌شود. به عبارتی می‌توانیم بگوییم ماکارونی یکی از همه‌کاره‌ترین مواد اولیه آشپزی است که با وجود تنوع ظاهریش، فرصت پخت و تهیه انواع غذا از انواع سوپ گرفته تا انواع پاستا و سالاد را برایتان فراهم می‌کند.

🔴 ماکارونی صدفی شکل (Conchiglie)

یکی از انواع ماکارونی شکلی، ماکارونی صدفی یا گوش ماهی است. ماکارونی‌های صدفی موجود در بازار اندازه‌های مختلف دارند که معمولا نوع بزرگ آن را بیشتر برای پر کردن با موادی مثل گوشت چرخ‌کرده یا انواع سبزیجات استفاده می‌کنند. نوع کوچک ماکارونی صدفی هم معمولا بیشتر برای تهیه انواع سوپ و خورش به کار برده می‌شوند. نکته جالب در مورد این نوع ماکارونی این است که در کشورهای مختلف دنیا این نوع ماکارونی را با عناوین مختلفی همچون Conchiglie و Cavatelli می‌شناسند.

🔴 ماکارونی پاپیونی یا پروانه‌ای شکل (Farfalle)

ماکارونی پاپیونی یا پروانه‌ای یکی از بهترین گزینه‌ها برای تهیه سالاد ماکارونی و تهیه پنه است. این ماکارونی در دنیا با نام فارفاله شناخته می‌شود، اما این ماکارونی اسامی دیگری مثل Fiochetti ،Fiocconi ،Farfalloni ،Strichetti هم دارد. معمولا مناسب‌ترین زمان پخت این نوع ماکارونی ۸-۱۵ دقیقه است.

🔴 ماکارونی فوسیلی یا مارپیچی شکل (Fusilli)

ماکارونی فوسیلی یا فسیلی (Fusilli) نوعی پاستای شکل‌دار است که شکل مارپیچی دارد و به همین دلیل برخی به آن ماکارونی مارپیچی می‌گویند. معمولا زمان مناسب پخت این ماکارونی حدود ۱۰-۱۳ دقیقه است. پاستا فوسیلی از آن دسته ماکارونی‌هاست که با هر سس پاستایی خوب جور در می‌آید. بنابراین ماکارونی مارپیچی یکی از بهترین گزینه‌ها برای پخت ماکارونی ساده است.

🔴 ماکارونی پنه (Penne)

پنه هم یکی از انواع ماکارونی لوله‌ای است که طولش معمولا به پنج سانتی‌متر می‌رسد و دو قسمت انتهایی آن به صورت مورب بریده شده است. ماکارونی پنه در دو نوع پنه ریگاته (Penne Rigate) و پنه لیس (Penne Lisce) که به نام ماستاکیولی (Mostaccioli) هم شناخته می‌شود، وجود دارد. این ماکارونی برای تهیه انواع پاستا مناسب است چون مواد ماکارونی در این نوع ماکارونی خیلی خوب می‌لغزد.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.