بهزی

جست و جو در بهزی...

انواع محصولات صادراتی ایران

زمان مطالعه 1 دقیقه

انواع محصولات صادراتی ایران
امروزه صادرات بااهمیت بسیار بالایی در کشورهای مختلف دنیا انجام می‌شود و این اقدام در حوزه‌های مختلفی صورت می‌گیرد. از مهم‌ترین کالاهای صادراتی ایران می‌توان به این موارد اشاره کرد: صادرات مواد غذایی صادرات مواد دارویی صادرات مواد آرایشی و بهداشتی صادرات قطعات صنعتی صادرات خودرو و وسایل حمل‌ونقل صادرات مواد نساجی و پوشاک صادرات مواد خام معدنی صادرات انواع فلزات صادرات چوب صادرات لوازم الکتریکی و الکترونیکی و غیره محصولات صادراتی ایران محصولی است که در ایران نیز تولید آن انجام می‌شود. کالاهای صادراتی ایران نیز بسیار گسترده و متنوع می‌باشند. ایران یکی از قدیمی‌ترین کشورهای دنیا در حوزه صادرات می‌باشد. بر طبق اسناد تاریخی ایرانیان حداقل از هزاره سوم قبل از میلاد به‌صورت جدی درزمینه صادرات با همسایگان خود مشغول بوده‌اند و بی‌شک این اقدام سابقه‌ای بیش از این دارد و صادرات کالا در ایران هم‌زمان با ورد بشر به خاک این کشور اتفاق افتاده است.

نفت بزرگ‌ترین کالای صادراتی ایران

کالای صادراتی نفت به‌عنوان پایه اقتصاد ایران شناخته می‌شود و درآمد نفتی به‌عنوان پایه‌های محکم اقتصاد ایران شناخته می‌شوند. نفت خام تنها یکی از کالاهای صادراتی ایران است و در زیرمجموعه آن نیز محصولات دیگری وجود دارند که آن‌ها نیز در مجموعه کالای صادراتی قرار دارند، و در حالت کلی به‌تمامی این مجموعه صادرات نفتی گفته می‌شود. صادرات نفت ایران در سالیان اخیر به دلیل تحریم‌ها علیه ایران نوسانات زیادی داشته است و میزان صادرات نفت ایران در سال 1398، بالغ‌بر ۴۹۰ هزار بشکه بوده است. کشورهای مختلف در سراسر دنیا خواهان نفت ایران هستند و این کالای صادراتی به کشورهای مختلفی مثل هند، چین ، ایتالیا ، فرانسه ، یونان ، هلند و ونزوئلا صادر می‌شود. متأسفانه از دهه‌ها قبل اقتصاد ایران متکی بر نفت بوده و همواره یکی از دغدغه‌های مسئولین و دولت‌های مختلف خارج کردن کشور از این اقتصاد تک‌بعدی بوده است. به همین دلیل همواره راهکارهایی جدیدی در این حوزه معرفی می‌شود که تاکنون هیچ‌کدام از آن‌ها موفق نبوده و همچنان نفت به‌عنوان مهم‌ترین کالای صادراتی ایران اقتصاد کشور را در دست دارد.

زعفران بی‌رقیب‌ترین کالای صادراتی ایران

کالای صادراتی محصولی است که بیش از همه شامل مواد غذایی می‌شود. کشاورزی در ایران سابقه‌ای چند هزارساله دارد و یکی از قدیمی‌ترین و بی‌رقیب‌ترین انواع کالای صادراتی ایران و بهترین کالا برای تولید در ایران زعفران است. زعفران تا دهه گذشته عمدتاً در استان‌های خراسان تولید می‌شد اما به دلیل سیاست‌های جدید سازمان جهاد کشاورزی، امروزه کشت ایران محصول در نقاط مختلف کشور انجام می‌شود اما همچنان بهترین و معتبرترین زعفران ایرانی همان زعفران خراسان است. ایران در حال حاضر به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده زعفران جهان شناخته می‌شود اما متأسفانه در سالیان اخیر به دلیل کوتاهی مسئولین مربوطه، پیاز زعفران که قبلاً صادرات آن ممنوع شده بود، به‌صورت قاچاق از کشور خارج‌شده و امروزه در کشورهای مختلفی ازجمله چین و افغانستان نیز زعفران تولید می‌شود، اما همچنان بازار جهانی زعفران ایرانی را می‌پسندد و می‌توان با برنامه‌ریزی در این حوزه جایگاه بی‌رقیب ایران در تولید زعفران را برای همیشه تثبیت کرد. سالانه نزدیک به 120 هزار کیلو زعفران ایرانی به بیش از 25 کشور دنیا صادر می‌شود که این میزان سودآوری قابل‌توجهی نصیب کشور کرده است.

پسته یک کالای صادراتی محبوب

کالای صادراتی محصولی است که به‌صورت گسترده از محصولات کشاورزی ایران انجام می‌شود. پسته یکی از ارقام کشاورزی ایران است و در حال حاضر ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده پسته دنیا شناخته می‌شود. پسته در مناطق کویری ایران ازجمله استان کرمان، بخش‌هایی از استان خراسان ، استان سمنان و همچنین استان فارس تولید می‌شود. بزرگ‌ترین و بهترین تولیدکننده پسته ایران استان کرمان است. این کالای صادراتی در ارقام مختلفی تولید می‌شود که از بهترین ارقام پسته ایرانی که قابلیت صادرات دارند می‌توان به کله قوچی، فندقی، احمد آقایی ، اکبری و بادامی اشاره کرد. همچنین مغز پسته یکی از محصولاتی است که صادرات آن در کنار پسته انجام می‌گیرد. پسته ایران در حال حاضر به بیش از 75 کشور دنیا صادر می‌شود. ویتنام به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده پسته ایران در جهان است و در اروپا نیز آلمان بزرگ‌ترین خریدار پسته ایرانی می‌باشد. همچنین بر طبق آمار صورت گرفته در این حوزه پسته به‌عنوان ارزآورترین محصول کشاورزی ایران شناخته‌شده است. متأسفانه پسته نیز همانند زعفران از کمبود توجه‌ها درزمینه صادرات رنج می‌برد و اخیراً کشور آمریکا نیز به‌عنوان یکی از کشورهای تولیدکننده پسته در بازار جهانی خود را مطرح کرده، و لازم است برای این کالای صادراتی ارزآور، از سوی مسئولین برنامه‌های ویژه‌ای اجرا شود تا ایران همچنان بزرگ‌ترین صادرکننده پسته دنیا باشد.

فرش دستباف یک صنایع‌دستی یک کالای صادراتی

کالای صادراتی محصولی است که از میان صنایع‌دستی نیز انجام می‌شود. ایران به‌عنوان یکی از مهدهای تمدن بشر در دل خود صنایع‌دستی مختلفی دارد که تعداد محدودی از آن‌ها در روزگار امروز نیز انجام می‌گیرند ، و توانسته‌اند با صادرات ارزآوری خوبی را برای کشور داشته باشند. یکی از صنایع‌دستی ایران که به‌عنوان یک کالای صادراتی مهم شناخته می‌شود ، فرش دستباف است. یافته‌های تاریخی نشان می‌دهد که ایران مهد فرش‌بافی دنیا است، و قدیمی‌ترین فرش دستباف جهان که ایرانی است ، به‌طور شگفت‌آوری سالم مانده و بانام پازیریک در موزه آرمیتاژ مسکو نگهداری می‌شود. البته امروزه موزه‌های کشورهای مختلف دنیا مزین به فرش‌های ایرانی هستند و داشتن فرش ایرانی برای تمامی مردم دنیا یک افتخار محسوب می‌شود. صادرات رسمی این کالای صادراتی برای اولین بار در دوران قاجار انجام گرفت و پس‌ازآن اروپا و آمریکا بافرش ایرانی آشنا شدند و شرکت‌های چندملیتی کار تولید و صادرات فرش از ایران را آغاز کردند. فرش دستباف به‌عنوان یک کالای صادراتی در کشورهای دیگری چون هند ، ترکیه ، افغانستان و چین نیز تولید می‌شود ،که مقام اول جهانی همواره بین کشورهای هند، ایران و ترکیه جابجا می‌شود و خوشبختانه کفه ترازو بیشتر به نفع ایران بوده است. بازار جهانی همچنان فرش ایرانی را بهترین فرش دستباف دنیا می‌شناسد و می‌توان با یک برنامه‌ریزی اصولی در این زمینه جایگاه نخست فرش دستباف ایرانی را در بازار جهانی تثبیت کرد. صادرات فرش دستباف ایرانی سالیانه نزدیک به 430 میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه دارد، و از مهم‌ترین مشتریان این کالای صادراتی می‌توان به آمریکا، لبنان ، آلمان ، انگلیس ، ژاپن و امارات متحده عربی اشاره کرد.

برنج ایرانی یک کالای صادراتی بی‌نظیر

کالای صادراتی هر چه مرغوب‌تر و محبوب‌تر باشد مشتریان بیشتری برای آن وجود دارد. یکی از محصولات کشاورزی ایران که از شهرت جهانی برخوردار می‌باشد ، برنج است. برنج‌های اصیل ایرانی در رقم‌های مختلفی تولید می‌شوند و کیفیت برنج‌های ایرانی در سراسر دنیا زبانزد است. البته تولید برنج در نقاط مختلفی از دنیا انجام می‌گیرد اما برنج هیچ نقطه‌ای از دنیا کیفیت برنج ایرانی را ندارد. برنج ایرانی در ارقام مختلفی مثل طارم ، دابو ، صدری ، کاظمی ، هاشمی ، بی‌نام و غیره تولید می‌شود و همه این ارقام به دلیل کیفیت عالی در پخت و طعم ، قابلیت صادرات دارند. کالای صادراتی برنج در نقاط مختلفی از کشور تولید می‌شود و از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان برنج ایرانی می‌توان به استان‌های مازندران ، گیلان ، گلستان و فارس اشاره کرد.این چهار استان سالانه حدود دو میلیون و دویست هزار تن انواع برنج را تولید می‌کنند که قسمت قابل‌توجهی از این میزان به مصرف داخلی رسیده و مابقی صادر می‌شود. خرید برنج ارزان اینترنتی نیز یکی از انتخاب های هر ایرانی می تواند باشد با اینکه صادراتی نیستند. برنج ایرانی نسبت به دیگر محصولات صادراتی ایران بازار مشتاق‌تری دارد. برنج به‌عنوان غذای نیمی از مردم دنیا به شمار می‌رود، و با توجه به اینکه بسیاری از تولیدکنندگان این محصول برای صادرات خود محدودیت‌هایی اعمال کرده‌اند می‌توان با صادرات این محصول به بازار جهانی ، ارزآوری خوبی را برای کشور فراهم کرد. همچنین عطر و کیفیت عالی برنج ایرانی از پیش‌زمینه بازاریابی این محصول را انجام داده و به‌راحتی می‌توان در این زمینه موفق شد. تولیدکنندگان برنج ایرانی می‌توانند به پشتوانه اعتبار برنج ایرانی ، به بازارهای جهانی راه پیدا کنند، و توصیه می‌شود برای این کار از شرکت‌های معتبر در این حوزه کمک گرفته شود. یکی از این شرکت‌های معتبر، مجموعه گیلان کشت است که می‌تواند برای صادرات برنج ایرانی باعلاقه مندان همکاری نمایید.

چرم یک کالای صادراتی لوکس

کالای صادراتی از میان محصولات لوکس و گران‌قیمت ایرانی نیز انتخاب می‌شود و یکی از این کالاها چرم طبیعی است. ایران یکی از کشورهای قدیمی و مشهور دنیا درزمینه تولید چرم طبیعی است. البته میزان تولید چرم در ایران نسبت به برخی کشورهای دنیا کاهش چشمگیری داشته اما هنوز هم کشورهای متعددی وجود دارند که خواهان چرم ایرانی هستند، و همین مسئله باعث شده که چرم به‌عنوان یک کالای صادراتی شناخته شود. بر طبق آمارگیری موجود در این حوزه سالانه حدود 26 میلیون جلد چرم طبیعی در ایران تولید می‌شود که بیش از هشتاد درصد آن به‌عنوان کالای صادراتی به کشورهای مختلف دنیا صادر می‌شود. کالای صادراتی چرم ایران به کشورهای مختلفی صادر می‌شود که از مهم‌ترین واردکنندگان این کالای صادراتی می‌توان به جمهوری آذربایجان ، افغانستان ، عراق ، ارمنستان و ترکمنستان اشاره کرد. درواقع چرم ایرانی به‌عنوان یک کالای صادراتی برای رقابت در بازار جهانی رقبای قدرتمندی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها کشور ترکیه است که با برنامه‌ریزی درست در ایران ، و حمایت از تولیدکنندگان چرم ایرانی می‌توان از این کشور درزمینه صادرات سبقت گرفت.

کشمش یک کالای صادراتی با بازار مشتاق جهانی

کشمش صادراتی
کالای صادراتی کشمش یکی از خشکبار محبوب است که بازار جهانی مشتاقی برای آن وجود دارد. کشمش و انگور ایرانی پس از نفت و پسته به‌عنوان سومین کالای صادراتی کشور شناخته می‌شود. کشمش محصولی است که در کنار انگور تولید می‌شود و شهرستان تاکستان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده کشمش ایران شناخته می‌شود ، و این شهرستان به‌تنهایی حدود 60 تا 70 هزار تن کشمش در سال تولید می‌شود. البته علاوه بر تاکستان این کالای صادراتی در نقاط دیگری از کشور همچون استان‌های خراسان و استان اصفهان و آذربایجان تولید می‌شود. در حالت کلی نیز سالانه حدود 200 هزار تن کشمش در گونه‌های مختلف در ایران تولید می‌شود که حدود یک‌پنجم آن به مصرف داخل کشور رسیده، و چیزی حدود 150 تا 160 هزار تن از این محصول صادر می‌شود. حدود 54 کشور جهان خریدار کشمش ایرانی هستند که ازجمله آن‌ها می‌توان به اسپانیا ، هلند ، عراق ، کانادا ، آلمان ، استرالیا ، برزیل ، اسلواکی ، اتریش ، امارات و کشور آمریکا اشاره کرد. متأسفانه در چندساله گذشته صادرات کشمش ایرانی سقوط قابل‌ملاحظه ای داشته که برای بازگرداندن آن به شرایط ایده آل توجه مسئولین را نیاز دارد.

خرما ایرانی یک کالای صادراتی

کالای صادراتی خرما ، ازجمله محصولات کشاورزی ایران است که از سالیان گذشته موردتوجه بازرگانان ایران بوده و در حال حاضر ایران در صدر صادرکنندگان جهانی خرما قرار دارد. خرما ایرانی در رقم‌های مختلفی تولید می‌شود و این محصول باکیفیت در نقاط مختلفی از کشور تولید می‌شود. از مهم‌ترین مناطق تولیدکننده این کالای صادراتی می‌توان به استان‌های کرمان ، خوزستان، هرمزگان ، سیستان و بلوچستان ، فارس و بوشهر اشاره کرد. همچنین از میان ارقام مختلف خرما ایران 12 رقم آن به بازارهای جهانی صادر می‌شود که مرغوب‌ترین آن‌ها ارقام مضافتی و پیارم هستند. به‌طور میانگین سالانه نزدیک 950 هزار تن انواع خرمای صادراتی در ایران تولید می‌شود که بخشی از آن به مصرف داخلی رسیده و مابقی صادر می‌شود. از مهم‌ترین کشورهای واردکننده خرمای ایرانی می‌توان به روسیه، مالزی، اندونزی، هند و چین اشاره کرد. متأسفانه هرساله تولیدکنندگان خرما در فصل برداشت و فروش با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند که این مورد گاها بر صادرات این محصول تأثیر منفی می‌گذارد و می‌توان با برنامه‌ریزی درست از افت صادرات این محصول جلوگیری کرد.

خاویار یک کالای صادراتی گران‌قیمت

کالای صادراتی خاویار یکی از گرانترین محصولات صادراتی ایران به شمار می‌رود. خاویار یکی از خوراکی‌های گران‌قیمتی است که در ایران مصرف کمی دارد اما مشتریان خارجی زیادی برای آن وجود دارد ، و به همین دلیل از دیرباز به‌عنوان یکی از کالاهای صادراتی ایران شناخته می‌شود. خاویار تخم ماهیان خاویاری است ، و بر طبق تحقیقات انجام‌شده در این حوزه به‌عنوان گران‌ترین خوراکی جهان شناخته می‌شود. دریای خزر به‌عنوان بهترین زیستگاه ماهیان خاویاری شناخته می‌شود که بیش از 90 درصد خاویار جهان را تأمین می‌کند و به همین دلیل ایران توانسته خود را به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان خاویار در جهان معرفی کند. ماهیان خاویاری گونه‌های مختلفی دارند و از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به چالباش ، فیل‌ماهی ، ماهی شیپ ، اوزن برون و تاس ماهی اشاره کرد. در ایران استان گیلان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده خاویار کشور شناخته می‌شود، و در حال حاضر مزرعه‌های مختلفی در گوشه و کنار کشور احداث‌شده که کار تولید این کالای صادراتی را انجام می‌دهند. و انتظار می‌رود تا سال 1400 خورشیدی میزان تولید سالیانه خاویار به 10 تن برسد ، که بیش از 95 درصد این میزان به صادرات می‌رسد.

انار یک کالای صادراتی فصلی و مهم

صادرات
کالای صادراتی انار یکی از کالاهای صادراتی فصلی ایران است که به دلیل تنوع و کیفیت انارهای ایرانی بازار جهانی مشتاقی برای آن وجود دارد. انار در نقاط مختلفی از ایران تولید می‌شود و در این میان استان فارس با داشتن مناطقی مثل نیریز، ایج، فاروق و ارسنجان به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده انار ایران شناخته می‌شود. از دیگر مناطق تولیدکننده انار در ایران می‌توان به شهرستان‌های ساوه، جلفا، کوه دشت، گیلان، فیروزکوه و استان‌های کرمان و خراسان اشاره کرد. انار ایرانی به دلیل پرآبی و کیفیت عالی مشتریان پروپاقرص زیادی در سراسر دنیا دارد، و از مهم‌ترین کشورهای خریدار این کالای صادراتی می‌توان به کشورهای کره جنوبی، چین، امارات سوئیس، گرجستان، ارمنستان و قطر اشاره کرد. در حال حاضر خوشبختانه ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور صادرکننده انار در دنیا شناخته می‌شود. بعد از ایران کشورهای ایالات‌متحده آمریکا و چین در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. با توجه به اینکه این کالای صادراتی از قیمت بالایی در بازارهای جهانی برخوردار است می‌توان ارزآوری از این محصول را بسیار مناسب قلمداد کرد و با حمایت از تولیدکنندگان داخلی سهم ایران از صادرات جهانی این محصول را افزایش داد.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.