بهزی

جست و جو در بهزی...

انواع مختلف پروفیل‌ها

زمان مطالعه 1 دقیقه

انواع مختلف پروفیل‌ها

" پروفیل ساختمانی "

پروفیل ساختمانی شامل سه دسته به نام پروفیل نورد گرم، پروفیل نورد سرد و پروفیل مرکب می‌شود. به این ترتیب، پروفیل نورد گرم، از نورد گرم شمش فولادی ساخته می‌شود و به شکل قوطی است. اما پروفیل نورد سرد از شکل دادن ورق‌های فولادی از طریق خم کردن و پرس شدن ایجاد می‌شود و ناودانی شکل است. این پروفیل‌ها تنها برای کارهای سبک ساختمانی مانند ناودانی‌ها، تیرهای تکیه گاهی، سقف کاذب و از این قبیل کارهای سبک مناسب هستند. پروفیل‌ مرکب، نیز به پروفیلی گفته می‌شود، که از اتصال چند پروفیل گرم و سرد ایجاد شده باشد. شکل و ابعاد پروفیل‌های ساختمانی نیز در دو نوع باز و بسته عرضه می‌شود. پروفیل لوله و قوطی، درب و پنجره ساختمانی، پروفیل درب‌های کرکره برقی و پروفیل یو پی وی سی به دلیل بسته بودن شکل ظاهری به پروفیل بسته معروف هستند. تیرآهن، تسمه، میلگرد، ناودانی، نبشی و چهارپهلو نیز به دلیل شکل ظاهری‌شان از جمله پروفیل‌های باز هستند.

" پروفیل کامپوزیتی "

امروزه پروفیل‌های کامپوزیتی به میزان زیادی در صنعت ساختمان ‌سازی به ویژه ساختمان‌ سازی در شرایط آب و هوایی مرطوب، که احتمال خوردگی در آن بسیار بالا است، رواج زیادی داشته است. دلیل عمده استفاده از این پروفیل‌ها و مزایای استفاده از این نوع پروفیل، جلوگیری از پدیده خوردگی و افزایش عمر سازه در برابر ارتعاشات و لرزش‌هایی همچون زلزله است. این نوع پروفیل به دلیل خاصیت غیر کشسانی که دارد، در برابر لرزش و خوردگی مقاوم‌تر است. علاوه بر این‌ها استفاده از پروفیل‌های کامپوزیتی باعث سبک‌تر شدن وزن نهایی بنا و ساختمان می‌شود.

" پروفیل آلومینیومی "

پروفیل آلومینیومی در دو قالب ساختمانی و صنعتی تولید می‌شود. از این پورفیل در ساختمان سازی به عنوان در، پنجره و غیره استفاده می‌شود. در سایر صنایع نیز از پروفیل آلومینیومی به عنوان قطعات مختلف صنعتی استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های پروفیل آلومینیومی با آهن در ساخت درب و پنجره آن است، که پنجره‌‌ها و در‌های آهنی انرژی بیشتری را هدر می‌دهند، اما پنجره‌های آلومینیومی در بهینه سازی مصرف انرژی نقش بالایی دارند. همچنین استفاده از پروفیل آلومینیومی به خاطر رنگ روشن و سفیدی که دارد، احساس تمیزی بیشتری به ساختمان و خانه می‌دهد.

" پروفیل گالوانیزه "

پروفیل گالوانیزه برای مقاوم سازی هرچه بیشتر درب و پنجره‌‌های یو پی وی سی کاربرد پیدا کرده است. از مزایای استفاده از پروفیل گالوانیزه در این نوع پنجره‌ها، جلوگیری از هرز شدن پیچ‌ ها و افتادگی بازشو ای درب و پنجره‌ است. از دیگر مزایای استفاده از پروفیل‌های گالوانیزه، افزایش مقاومت و استحکام در برابر فشارهای جوی در ارتفاعات بالا است. ساختمان‌ها و برج‌ها در ارتفاعات زیاد با نیروی باد مواجه هستند و این نیرو به طور قابل ملاحظه‌ای به پنجره‌ها فشار وارد می‌کند. در طبقات پایین‌تر نیز در اثر نشست ساختمان، ممکن است پنجرهها در معرض فشار قرار بگیرند. ضخامت پروفیل‌های گالوانیزه معمولا از یک میلی‌متر شروع می‌شود و برحسب استفاده تا دو میلی‌متر نیز افزایش پیدا می‌کند. نکته قابل توجه این است، که هرچه سطح پنجره بزرگ‌تر باشد، فشار وارده به پنجره نیز بیشتر می‌شود و به مراتب ضخامت پروفیل‌‌های گالوانیزه نیز باید افزایش یابد.
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.