بهزی

جست و جو در بهزی...

🌹روش های کاشتن گل

زمان مطالعه 1 دقیقه

🌹روش های کاشتن گل

روش کاشتن گل:

در هر کشوری کاشتن گل و پرورش آن بنوعی مخصوص صورت می گیرد و هر باغبان یا کارشناس فنی سلیقه مخصوصی بکار می برد . این تفاوت روشها بستگی به منظور گلکار یا وسایلی را که در اختیار آنهاست دارد . هیچیک از عوامل مانند انتخاب خاک مناسب موثر در پرورش گل نیست . ولی همین عامل در مناطق مختلف غالبا متغیر است .چنانکه انگلیسیها برای گلدانهائیکه در آن به پرورش انواع سرخس می پردازند ، خاکی مخلوط از پوسیده سبزه و چمن و خاک رسی و شنی بکار می برند . در حالی که بلژیکیها برای همین نبات خاک برگ حاصله از پوسیده برگهای بلوط را مصرف مینمایند .که اولی جزء خاکهای سنگین و دومی از خاکهای سبک است . ▪ گلکاری به دو روش کلی انجام میشود :یکی در هوای آزاد . و دیگری در گلدان یا ظروف مختلف . طبیعی ترین و آسان ترین روش گلکاری ، طریقه اولی است . زیرا نباتاتی که در هوای آزاد کاشته میشوند گلهائی میباشند که بحالت وحشی و صحرائی وجود داشته و بدست بشر به باغات منتقل و تربیت شده اند و مواظبت فراوانی لازم ندارند . بر عکس نباتاتی که در گلدان یا ظروف دیگر کاشته میشوند ، لازمه پرورش آنها دقت زیاد و شناسائی به احوال و روش نگاهداری آنهاست . چون محوطه گلدان محدود است و خاکهائی که در گلدان ریخته میشود پس از مدتی بلا اثر میگردد . باید مواظب خاک و نمو ریشه های نبات بود و بموقع لزوم گلدان یا خاک را عوض کرد ولی امروز روش دوم مخصوصا در گلکاری تجارتی متداول تر و مورد عمل تر است . زیرا برای فروش و نقل و انتقال گلهای کاشته شده در گلدان ، حاضر بوده و خطر از بین رفتن آنهم به مراتب کمتر است . بعنوان مثال : تهیه و فروش اقسام گل سرخ یا میخک های آمریکایی – نخل ها و غیره . بین گلکاری تجارتی و آنچه راکه کارشناسان فن بطور خصوصی برای خود انجام می دهند تفاوت فراوانست . زیرا در گلکاری تجارتی منظور بدست آوردن مقدار زیاد برای عرضه در بازار و ارضاء میل مشتریان است در صورتیکه در گلکاری خصوصی ، خوبی نوع ، زیبائی گل و آنچه مورد توجه و پسند کارشناس است منظور نظر می باشد . و برای این کار و بدست آوردن گلهای عالی باید از خاکهای سبک که دارای مواد غذایی فراوان است استفاده کرده ضمنا برای پرورش آنها از شاسی یا گلخانه کمک گرفت .

بدست آوردن جورهای جدید گل :

مروزه در فن گلکاری ، بدست آوردن جورهای تازه ، رُل مهمی را بازی می کند . بعضی نباتات به آسانی و خود بخود جور جدیدی را بوجود می آورند . خواه از نظر بزرگی بوته مانند: جعفری فرنگی و خواه از لحاظ رنگ آمیزی گل مانند : داودی هندی . یا از نظر پر پَری که عموما نتیجه تبدیل پرچم به گلبرگ است مانند : گل سرخ و گل کاملیا . ولی بعضی اقسام نباتات بندرت ممکن است جور جدیدی را خود بخود بوجود آورند . در مواردی که خود نبات جور جدیدی را بوجود می آورد ، گلکار باید با دقت آنها را انتخاب و جدا نماید . به این معنی که تخم آنها را گرفته و در محل مخصوصی دور از اقسام قدیمی بکارد ،که از آنها غالبا نباتات جدید و کاملا قابل توجه و کم و بیش قوی بدست می آید . کارشناسان انتخاب جورهای جدید از هر قسم را مداومت می دهند تا از بین آنها یک جور کاملا متمایز و مورد توجه که تا کنون در دسترس نبوده بدست آورند و یکی از صفاتی را که بیشتر گلبازان دوست دارند ، درشتی قابل توجه گلهاست . کارشناسان این فن در سال های اخیر موفق به کشف هورمون هائیکه سبب بزرگی گلها میشوند شده اند و برای عاشقان گل در دسترس عموم گذاشته شده که با مصرف آنها میتوان نتایج قابل ملاحظه بدست آورد .
قصر گل

گلهای پُرپَر و نیمه پُرپَر :

گاهی در اثر تغییراتی که در عوامل پرورش گلها داده میشود ، مثل مصرف خاکهای قوی ، بدست آمده و بیشتر اوقات طبیعت با تغییر پرچم گلهای ساده به گلبرگ تولید مینماید . هروقت یک قسمت از پرچمها تبدیل به گلبرگ شود ، گل نیمه پُرپَر و اگر تمام پرچمها تبدیل به گلبرگ شد ، گل پُرپَر کامل درست میشود . طبیعی است که هرچه تعداد پرچمهای گل بیشتر باشد گل آن پُرپَرتر می گردد ( مانند گل سرخ – کاملیا- گل بگونیای تکمه دار و غیره ) . اگر گل فاقد پرچم باشد یا اگر مادگی گل در گلبرگ ها پوشیده شده و به آسانی گرد پرچم به آن نرسد گل باردار نمی شود . در گلهای کم پَر که گَردِ پرچم به آسانی در اثر عوامل طبیعی مانند باد یا حشرات بروی مادگی می نشیند ، بزودی باردار شده و گلبرگ ها پلاسیده ، گل از بین میرود . ولی در گلهای پُرپَر یا نیمه پُرپَر که عمل گشنگیری بواسطه نبودن پرچم صورت نمی گیرد ، دوام بیشتر شده و مدتی لطافت خود را نگه میدارد . بعضی گلها بجای آنکه پرچمشان تبدیل به گلبرگ شده و به این طریق پُرپَر گردند ، جام گل دوتا شده و یکی در دیگری جا می گیرد ( مانند گل پامچال باغی یا خرزهره هندی یا یاس خوشه ای ) یا آنکه کاسه گل تبدیل بجام شده و همان شکل و رنگ را بخود می گیرد ( مانند : گل استکانی پُرپَر).

تکثیر گیاهان زینتی :

آسان ترین راه برای داشتن گیاه در منزل خرید آن از گل فروشیها و مراکز پرورش گیاهان میباشد . با این ترتیب همیشه حق انتخاب داشته میتوان بهترین و سالم ترین آنها را تهیه نمود . لیکن اگر خود اقدام به ازدیاد و پرورش گیاهانی که در منزل دارید بنمائید ، با صرف مبلغ ناچیزی بابت گلدان و احتمالا خاک می توانید تعداد فراوانی گل و گیاه از انواع گوناگون تولید کرده حتی به دوستان خود نیز هدیه نمائید . برایز تکثیر گیاهان مختلف از روشهای متنوعی استفاده می شود که بطور اختصار ضمن معرفی هرگیاه در متن کتاب ، ذکری نیز از مناسب ترین روشهای تکثیر بعمل خواهد آمد .
شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.