کامیون های کشنده
خودرو های کامیون و کشنده به صورت کلی به سه دسته اصلی سبک ، نیمه سنگین و سنگین تقسیم می شوند که در دسته بندی نیمه سنگین و سنگین خود به دو زیر دسته کشنده نیمه سنگین و کامیون نیمه سنگین (قابلیت تردد در محور های مواصلاتی )و کشنده سنگین و کامیون سنگین(بیشتر در معادن و مسیرهای خارج از جاده های مواصلاتی یا در شرایط ویژه به همراه خودرو های اسکورت) قابل تقسیم بندی است . که در این مجال با این خودرو های بیشتر آشنا می شود و با هم به گفتگو مینشینیم. کامیون های سنگین و فوق سنگین(DUMP TRUCK)
به دسته ای از کامیون ها گفته میشود که دارای مخزنی فلزی با آلیاژی بالا و به فراخور محور و قدرت شاسی با تنآژ های متفاوت از 40 تن تا 400تن جهت استفاده در معادن و مسیر های خارج از جاده با حداکثر بارگیری و کمترین استحلاک .
کشنده های سنگین و فوق سنگین (به اصطلاح عام بوژیکش):
شرکت صنایع نیکولاس در شهرکی نزدیک شهر اوسر فرانسه واقع است که با تولید قویترین و بزرگتری کشندههای سنگین دنیا حرفهای زیادی برای گفتن دارد. این بوژیکشها که Tractomas نام دارند و در انواع مختلف کشنده شش در شش،کشنده هشت در هشت و کشنده ده در ده ساخته میشوند ، بهقدری عظیمالجثه و عضولانی هستند که وقتی یک کشنده ولوو 600 FH16 در کنار آنها قرار میگیرد همچون کودکی سر بزیر به نظر میرسد! نیکولاس برای این بوژیکش غولپیکر خود از کابین کشنده های رنو استفاده کرده است کشنده . D100 ده در ده نام دارد. وزن خالی این هیولای زیبا که پنج محور فعال دارد، برابر با ۴۱ تن بوده و رسماً نام آن بهعنوان بزرگترین کامیون کشنده جادهای دنیا در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است.
کشنده های نیمه سنگین و سنگین:
مبحث اصلی این مجال در خصوص این گروه از کامیون ها می باشد که چرخ اصلی صنعت حمل و نقل جاده ای و اقتصادی صنعت برروی دوشش است. با توجه به طیف وسیعی از تولیدکنندگان داخلی و خارجی و همچنین پیشرفت چشمگیر تکنولوژی در این حوزه م همچنین تنوع زیاد محصولات در جهان ، میتوان این گروه را به دو بخش کلی تقسیم کرد .بخش اول کشنده هایی فارغ از قدرت موتور و ظرفیت کشنده ، تولیدات تا سال 1995 و بخش دوم از سال 1995 تا کنون .علت این تقسیم بندی ظهور و پیدایش تکنولوژی مدرن در این ساخته ها ست که هرچه به قرن بیست و یک نزدیکتر میشد خدمات فنی بروز تر و به فراخور آن قدرت موتور بیشتر و مصرف سوخت کمتر در هر تناژ باعث مقبولیت و گستردگی متقاضیان می شد. به عنوان مثال اضافه شدن سیستم های هیدرولیکی از فرمان تا تنظیم ارتفاع و تزریق گریس و واسکازین به مجموعه گیربکس و اکسل عملا بار سنگینی از روی کاربر غیر متخصص برداشته میشد. در کنار خدمات فنی ، خدمات رفاهی داخل کابین نیز با همین سرعت پیشرف کرد و به مانند یک اتوکمپر مجهز خانه ای سیار در اختیار کاربر قرار میگرفت. در مبحث فنی خودرو با توجه به مشکلات آلایندگی سوخت دیزل و مصرف سوخت بالای موتور های این دسته ، تمرکز طراحان این صنعت بر روی برطرف کردن مشکل بالا رفت و با استاندارد های سختگیرانه اتحادیه اروپایی به مرور و سالیانه با بالابردن خلوص گازوییل و همچنین کیفیت موتور ها و همچنین با اضافه کردن ساز و کار ادبلو عملا میزان آلایندگی این دسته از کامیون ها به حداقل ممکن رسید