بهزی

☑️ لنت ترمز ماشین چیست؟ آشنایی با انواع لنت و آنچه باید بدانید

زمان مطالعه 1 دقیقه

☑️ لنت ترمز ماشین چیست؟ آشنایی با انواع لنت و آنچه باید بدانید
☑️ تاریخچه لنت ترمز

تاریخچه لنت ترمز به دهه ۱۸۹۰ میلادی بر می‌گردد که اولین ایده و راه حل برای توقف سریع‌تر وسایل نقلیه طراحی گردید. همچنین اولین استفاده از لنت ترمز به قرن نوزدهم میلادی بر می‌گردد که برتا بنز مخترع معروف و همسر کارل بنز (بنیانگذار کمپانی مرسدس بنز) اولین لنت ترمز را از چرم ساخت که از آن زمان تا به امروز ساخت لنت ترمز با پیشرفت های بسیاری همراه بوده و فرمولاسیون تولید لنت ترمز نیز پیچیده تر شده است.

☑️ لنت ترمز چیست؟

شاید در ابتدا سوال “لنت ترمز چیست”، سوال ساده‌ای به نظر برسد، اما وقتی با وارد جزئیات می‌شوید، تفاوت را مشاهده می‌کنید. لنت‌های ترمز بخش کلیدی سیستم ترمز خودروی شما هستند. اگر لنت ترمز خودروی شما به درستی کار نکند، سایر عناصر سیستم ترمز خودروی شما مانند دیسک‌ها، روتورها و کالیپرها شروع به فرسودگی خواهند کرد. مراقبت از لنت ترمز و تعویض به موقع آن برای جلوگیری از تعمیرات بسیار گران قیمت سیستم ترمز خودرو و همچنین برای جلوگیری از تصادف مهم است. به همین دلیل مهم است که باید بتوانید تشخیص دهید چه زمانی باید لنت‌های ترمز قدیمی خودرو خود را تعویض کنید.

☑️ لنت ترمز چگونه کار می‌کند؟

نحوه عملکرد لنت ترمز به این شکل است که وقتی پدال ترمز را فشار می دهید، سیلندری فعال می شود که روغن ترمز را از طریق شیلنگ ها به کالیپر ترمز می فرسد. سپس کالیپرها، لنت های ترمز را درگیر می کنند و بعد لنت ترمز به روتور فشار وارد می کند. در نهایت این فشار اصطکاک ایجاد کرده و ماشین شما را متوقف می کند. 

☑️ آشنایی با انواع ترمز خودرو

۱٫ ترمزهای دیسکی خودرو لنت ترمز دیسکی، یک قطعه کلیدی در ترمزهای دیسکی است. در سیستم ترمز دیسکی، لنت ترمز بر روی دیسک ترمز قرار می‌گیرد و هنگام فشردن پدال ترمز، ایجاد اصطکاک با دیسک ترمز، کاهش سرعت و توقف خودرو را انجام می‌شود. مراحل دقیق کارایی لنت دیسکی خودرو را در ادامه مقاله به شما توضیح خواهیم داد. ۲٫ ترمزهای کفشکی یا کاسه‌ای خودرو شاید برای شما نیز سوال است که کفشک ترمز چیست؟ کفشک ترمز قطعه‌ای است که در سیستم ترمز خودروهایی استفاده می‌شود که از ترمزهای کاسه‌ای استفاده می‌کنند. در واقع کفشک ترمز، لنت ترمز برای ترمزهای کاسه‌ای است. معمولا کفشک‌ها از جنس از فولاد و فریت هستند که با یک لایه مواد اصلی و یک لایه مواد کاور پوشانده شده‌اند. کفشک‌های ترمز بدین گونه عمل می‌کنند که در زمان ترمز کردن، کفشک‌ها به دیسک ترمز فشار می‌آورند تا اصطکاک ایجاد شده توسط آن‌ها باعث کاهش سرعت خودرو شود. کفشک ترمز عموما در خودروهای سبک و وسایل نقلیه باربری سبک مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته در برخی از خودروهای سنگین نیز از سیستم ترمز با کفشک استفاده می‌شود که انتخاب و استفاده از کفشک ترمز برای یک خودرو بستگی به وزن خودرو، نوع رانندگی و شرایط عملکردی آن دارد. لنت ترمز کاسه‌ای یا لنت ترمز کفشکی بیشتر در ماشین‌های قدیمی و آن هم در چرخ‌های عقب خودرو استفاده می‌شد. البته با توجه به این که متاسفانه بسیاری از خودروهای ایرانی از تکنولوژی‌ها و متدهای خودروسازی روز دنیا فرسنگ‌ها فاصله دارند، هنوز هم در ایران از این نوع لنت‌ها در خودروهایی مانند پراید از ترمز کفشکی استفاده می‌کنند. بهتر است بدانید که قیمت لنت ترمز ماشین در این دو مدل متفاوت است. به طور کلی قیمت لنت ترمز دیسکی از کفشکی بیشتر است.

☑️ لنت ترمز ماشین چیست؟ آشنایی با انواع لنت و آنچه باید بدانید
☑️ با انواع لنت ترمز خودرو آشنا شوید

۱٫ لنت ترمزهای آزبست لنت‌های ترمز در ترمزهای دیسکی ابتدا از آزبست ساخته می‌شدند، ماده‌ای که گرما را جذب می‌کند و برای سایش لنت ترمز در هنگام ترمزگیری مناسب است. با این حال، آزبست یک ماده سرطان‌زای بسیار قوی است و در افرادی که در معرض طولانی مدت این ماده قرار گرفته‌اند، احتمال بروز سرطان به مقدار زیادی افزایش می‌دهد. هنگامی که لنت‌ ترمز از جنس آزبست فرسوده می‌شود، آزبست در هوا آزاد شده و رانندگان ناآگاهانه آن را استنشاق می‌کنند. سازندگان لنت ترمز متوجه شدند که آزبست ترکیبی امن برای استفاده در سیستم‌های ترمز نیست. در نتیجه، لنت‌های ترمز ارگانیک یا لنت‌های ترمز غیر آزبست آلی (NAO) ایجاد شدند. ۲٫ لنت ترمز ارگانیک شاید برایتان عجیب باشد، اما حدود ۶۷ درصد از خودروهای جدید فروخته شده در ایالات متحده به صورت استاندارد، دارای لنت ترمز ارگانیک هستند. این نوع لنت از مخلوطی از الیاف و موادی مانند لاستیک، ترکیبات کربنی، شیشه یا فایبرگلاس و کولار ساخته شده است و با رزین به هم متصل می‌شود. آن‌ها گرد و غبار کمتری نسبت به سایر انواع لنت ترمز مانند لنت‌های فلزی تولید می‌کنند و با قیمت پایین تری در دسترس هستند. بر خلاف لنت ترمز آزبست که عمدتا در وسایل نقلیه سنگین و با کارایی بالا استفاده می‌شود و اصطکاک زیادی ایجاد می‌کند، لنت ترمز ارگانیک اصطکاک متوسطی را بدون گرمای زیاد ایجاد می‌کند. این نوع لنت برای رانندگانی که از اتومبیل خود برای رانندگی و رفت و آمد روزمره استفاده می‌کنند، مناسب است. لنت‌های NAO نرم‌تر از سایر لنت‌های ترمز هستند، که باعث می‌شود، ساکت‌تر و بی صداتر از سایر لنت‌ها عمل کرده و فشار زیادی به روتورهای ترمز وارد نکنند، که این یک مزیت بسیار مهم است، زیرا تعمیر یا تعویض روتورهای ترمز در صورت آسیب دیدن معمولا هزینه بر خواهد بود. با این حال، لنت‌های ترمز ارگانیک در مقایسه با سایر انواع لنت ترمز دارای معایبی نیز هستند. لنت‌های ترمز ارگانیک به دلیل ماهیت ترکیبی خود می‌توانند سریع‌تر فرسوده شوند، به این معنی که ممکن است نیاز به تعداد دفعات تعویض بیشتری داشته باشند. این لنت‌ها همزمان با فرسوده شدن، ممکن است گرد و غبار تولید کنند. آن‌ها همچنین در محدوده دمایی کمتر می‌توانند بهترین عملکرد خود را بروز دهند. بنابراین لنت ترمزهای ارگانیک در آب و هوای خیلی گرم یا زمانی که خیلی تحت فشار قرار گرفته و بیش از حد گرم می‌شوند، عملکرد خوبی ندارند. از طرف دیگر لنت‌های ترمز ارگانیک سطح تراکم پذیری بالاتری دارند، یعنی اینکه راننده باید با فشار بیشتری روی پدال ترمز را فشار دهد تا آن‌ها را درگیر کند. در کل لنت‌های ترمز ارگانیک برای خودروهای سبک‌تر که نیازی به ترمز شدید زیادی ندارند، مناسب‌تر هستند. ۳٫ لنت ترمز سرامیکی لنت‌های ترمز سرامیکی از مواد بسیار شبیه به نوع سرامیک مورد استفاده در ساخت سفال و بشقاب ساخته می‌شوند. با این حال، لنت ترمز سرامیکی بادوام‌تر هستند. همچنین لنت ترمز سرامیکی دارای الیاف مسی ظریفی نیز است که به افزایش اصطکاک و البته به هدایت گرما کمک می‌کند. در بسیاری از ماشین‌های خارجی و داخلی از لنت ترمز سرامیکی استفاده می‌شود. از زمانی که لنت‌های ترمز سرامیکی در اواسط دهه ۱۹۸۰ ساخته شدند، به دلایل متعددی هر ساله به محبوبیت بیشتری دست پیدا کردند: میزان سر و صدا: لنت‌های ترمز سرامیکی بسیار کم صدا هستند و وقتی ترمز می‌گیرید صدای اضافی کمی تولید می‌کنند. ایجاد گرد و غبار: در مقایسه با لنت‌های ترمز ارگانیک، لنت‌های ترمز سرامیکی با فرسوده شدن، کمتر گرد و غبار و ذرات دیگر تولید می‌کنند. تطبیق پذیری با شرایط مختلف: در قیاس با لنت‌های ترمز ارگانیک، لنت‌های ترمز سرامیکی در شرایط آب و هوایی مختلف قابل اعتمادتر هستند و با انواع سبک های رانندگی هم سازگارند. در واقع برای اکثر برنامه‌های رانندگی معمولی ایده‌‌آل هستند. توان نگه داشتن خودرو: لنت‌های ترمز سرامیکی به خوبی ماشین را متوقف کرده و گرما را به خوبی پخش می‌کنند، علاوه بر این، آن‌ها گرد و غبار یا صدای بسیار کمی تولید کرده و ماندگاری طولانی دارند. لنت‌های ترمز سرامیکی عیب‌هایی نیز دارند. معایب لنت‌های سرامیکی عبارتند از: در درجه اول، هزینه آن‌ها بالا است. به دلیل هزینه‌های بالاتر تولید، لنت‌های ترمز سرامیکی گران‌ترین لنت ترمزها هستند. همچنین، از آنجایی که هم سرامیک و هم مس نمی‌توانند به اندازه سایر مواد گرما را جذب کنند، گرمای بیشتری که توسط ترمز ایجاد می‌شود از لنت‌های ترمز عبور می‌کند و به بقیه مواد سیستم ترمز خودرو وارد می‌شود. این مساله می‌تواند باعث ساییدگی و پارگی بیشتر سایر اجزای سیستم ترمز خودرو شود. همچنین ممکن است که باعث لبه دار شدن دیسک ترمز نیز شود. پیشنهاد می‌کنیم که عوارض لبه دار شدن دیسک ترمز را بدانید. در نهایت، لنت‌های ترمز سرامیکی بهترین انتخاب برای شرایط رانندگی شدید در نظر گرفته نمی‌شوند. اگر در هوای بسیار سرد یا در شرایط مسابقه‌ای رانندگی می‌کنید و بین لنت‌های ترمز سرامیکی و نیمه فلزی یکی را باید برگزینید، بهتر است از لنت‌های ترمز نیمه فلزی استفاده کنید.

۴٫ لنت ترمز نیمه فلزی

یکی از انواع لنت ترمز، لنت ترمز نیمه فلزی است. لنت ترمز نیمه فلزی با لنت ترمز فلزی متفاوت است، زیرا به جای استفاده از ۱۰۰٪ فلز از پرکننده‌ها برای ایجاد ترکیب مناسبی برای لنت استفاده می‌کند. لنت‌های ترمز نیمه فلزی کاملا از فلز ساخته نشده‌اند بلکه حدود نصف مواد سازنده آن‌ها فلز است. در ساخت لنت نیمه فلزی از فلزاتی شامل مس، آهن، فولاد استفاده می‌شود. این فلزات مختلف با روان کننده گرافیت و سایر پرکننده‌ها ترکیب می‌شوند تا لنت ترمز را تکمیل کنند. این نوع لنت‌ها برای رانندگی در ترافیک گرفته تا مسابقه پیست قابل استفاده هستند.

۵٫ لنت ترمز فلزی لنت‌های ترمز تمام فلزی معمولا برای ترمزهای شدید در حین رانندگی در نظر گرفته می‌شوند. لنت‌های فلزی قدرتمند هستند و به خوبی گرما را پخش می‌کنند. آن‌ها می‌توانند پر سر و صدا باشند و گرد و غبار بیشتری نسبت به لنت‌های ترمز سرامیکی ایجاد کنند. این نوع لنت همچنین با مواد اصطکاکی ساخته شده است که نسبت به سایر لنت‌ها سخت‌تر هستند، بنابراین ممکن است روتورهای ترمز خودروی شما را با سایش بیشتری مواجه کند.

☑️ مزایای لنت فلزی

برای بسیاری از رانندگان، به ویژه آن‌هایی که به کارایی بالا اهمیت می‌دهند، انتخاب بین لنت ترمز سرامیکی در مقابل لنت ترمز فلزی آسان است. رانندگان عملکرد محور لنت‌های ترمز فلزی تمایل دارند، زیرا این لنت‌ها عملکرد ترمز بهتری را در طیف وسیع‌تری از شرایط دما و … ارائه می‌دهند. از آنجایی که فلز رسانای خوبی برای گرما است، لنت‌های ترمز فلزی می‌توانند گرمای بیشتری را تحمل کنند و در عین حال به سیستم‌های ترمز کمک می‌کنند تا سریع‌تر خنک شوند، بنابراین طول عمر لنت بیشتر شدن و علت خالی کردن ترمز نمی‌شود. همچنین لنت‌های فلزی به اندازه ترمزهای ارگانیک فشرده نمی‌شوند، به این معنی که فشار کمتری باید روی پدال ترمز اعمال شود تا ترمز خودرو عمل کند. هر چند لنت‌های ترمز فلزی به لحاظ قیمتی از لنت‌های ارگانیک گران‌تر هستند ولی از لنت‌های سرامیکی ارزانتر هستند. اگر ماشین شما یک ماشین اسپرت با قدرت بالا است، یا حداقل خودروی خود را مانند یک خودروی اسپرت و با سرعت و دور موتور بالا می‌رانید، بهتر است لنت ترمز فلزی را انتخاب کنید. با این حال، وقتی صحبت از لنت ترمز فلزی در مقابل سرامیکی و ارگانیک می‌شود، معایبی هم وجود دارد.

☑️ معایب لنت ترمز فلزی نسبت به سرامیکی و ارگانیک

☑️ لنت‌های ترمز فلزی نسبت به نمونه‌های سرامیکی یا ارگانیک خود سر و صدای بیشتری دارند و ممکن است بعد از نزدیک شدن به سطح پایانی لنت، از دلایل سوت کشیدن ترمز ماشین شوند که بهتر است، خیلی زود این مشکل را برطرف کنید.

☑️ لنت‌های فلزی فشار بیشتری بر سیستم ترمز وارد می‌کنند و باعث سایش بیشتر روتورهای ترمز می‌شوند.

☑️ در صورتی که با خودروی خود رفت و آمدهای شهری زیاد انجام می‌دهید، لنت ترمز سرامیکی جامد گزینه بهتری است.

☑️ نکات تکمیلی راجع به انواع لنت‌ها

☑️ اگر با خودروی خود مسافت زیادی رانندگی نمی‌کنید، لنت ترمز ارگانیک بهترین گزینه ارزان قیمت برای شما است.

☑️ مهم تر از اینکه کدام نوع را انتخاب می‌کنید این است که ترمزهای خود را بررسی کرده و لنت‌های ترمز خود را به طور مرتب تعویض کنید.

☑️ با شنیدن صدای جیغ در پایه لنت هنگام تماس با روتور، متوجه خواهید شد که لنت‌های ترمز شما نیاز به تعویض دارند. اگر آن صدا را می‌شنوید، برای خرید لنت جدید خیلی معطل نکنید. تصمیم‌گیری بین نوع لنتی و برندی که می‌خرید به شما بستگی دارد. پیشنهاد می‌کنیم که حتما بهترین مارک لنت‌های ترمز را بشناسید.

☑️ چگونه لنت ترمز را تعویض کنیم؟

تعویض لنت خودرو امر بسیار مهم است و نباید هر زمان که دلتان می‌خواهد لنت ترمز را تعویض کنید. اگر بهترین زمان تعویض لنت خودرو را نمی‌دانید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما مقاله مرتبط با آن را بخوانید. در ادامه مراحل تعویض لنت را به شما خواهیم گفت: ۱٫ آماده سازی: تعویض لنت ترمز خودرو یکی از وظایف مهم نگهداری و تعمیر خودرو است که بهتر است توسط تکنسین‌های ماهر انجام شود. اما اگر قصد دارید که لنت ترمز خودرو را خودتان تعویض کنید، لازم است دقت و دانش لازم را داشته باشید. در ادامه راهنمایی‌های کلی را برای تعویض لنت ترمز خودرو در اختیارتان قرار داده‌ایم: قبل از هر کاری، خودرو را در یک محل ایمن و صاف پارک کنید و ترمز دستی را بکشید تا خودرو ثابت بماند. سیستم ترمز خودرو را خنک کنید؛ یعنی اینکه اگر به تازگی از خودرو استفاده کرده‌اید، حتما صبر کنید تا دیسک‌ها به طور کامل خنک شوند و سپس به سراغ انجام بقیه مراحل بروید.

۲٫ ابزار و قطعات لازم: مطمئن شوید که دارای ابزارهای لازم برای تعویض لنت ترمز هستید، از جمله جک، پیچ‌های مورد نیاز برای باز کردن چرخ، ابزار مورد نیاز برای باز کردن پیچ‌ها، آچار و قطعات جایگزین لنت ترمز جدید. قبل از شروع کار، اطمینان حاصل کنید که مشخصات لنت ترمز جدید مطابق با مشخصات لنت ترمز قبلی است.

۳٫ تعویض لنت ترمز: لنت ترمز را به همراه بازوهای ترمز باز کنید. این بازوها معمولا با یک پیچ یا سوئیچ قفل شده‌اند. لنت ترمز قدیمی را بازوهای ترمز خارج کنید و اگر نیاز به تمیز شدن داشتند، این کار را انجام دهید. لنت ترمز جدید را در بازوهای ترمز قرار داده و بازوها را بسته یا قفل کنید. اطمینان حاصل کنید که لنت ترمز به درستی قرار گرفته است و هیچ فضای خالی وجود ندارد. عملکرد ترمز را تست کنید. در یک محل خلوت و ایمن، تست ترمز را انجام دهید تا بدانید که ترمز به درستی عمل می‌کند. توجه داشته باشید که برخی مواقع بعد از تعویض لنت ممکن است که ترمز به خوبی عمل نکند، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که حتما بررسی نگرفتن ترمز بعد از تعویض لنت را در دستور کار خود قرار دهید.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.