بهزی

خرابی های رایج در دیزل ژنراتور

زمان مطالعه 1 دقیقه

خرابی های رایج در دیزل ژنراتور

جهت عیب یابی دیزل ژنراتور معمولا به 7 آیتم باید دقت کرد زیرا این موارد معمولا باعث از کار افتادن کلی ژنراتور می‌شود و به طبع تدوین برنامه نگهداشت برای این 7 آیتم در پیشگیری از خرابی و افزایش راندمان دیزل ژنراتور بسیار موثر است. این 7 آیتم شامل موارد زیر است:


✴️ تمام شدن سوخت دیزل ژنراتور ✴️

اولین مورد در عیب یابی دیزل ژنراتور کمبود سوخت است. کمبود سوخت می‌تواند به دلایل زیر باشد:

کمبود سوخت همچنین می‌تواند نشانه از نشتی سوخت در دیزل ژنراتور باشد که در اثر خطای انسانی یا خطای سیستم پمپ سوخت اتفاق می‌افتد.

همیشه این احتمال وجود دارد که نشانگر سوخت به درستی عمل نکند.

به دلیل ایستا بودن دیزل ژنراتور احتمال غلیظ شدن سوخت نیز وجود دارد بنابراین بهتر است سوخت دیزل ژنراتور بصورت روتین بررسی گردد.

✴️ خرابی هیتر در سیستم خنک سازی دیزل ✴️

در سیستم خنک سازی دیزل ژنراتور معمولا از روغن استفاده می‌شود و این روغن در سرتاسر موتور جریان دارد و نقس سیال خنک‌ساز را اجرا می‌کند. برای جلوگیری از غلیظ شدن این روغن در هوای سرد در دیزل ژنراتورها معمولا از یک هیتر استفاده می‌شود. از آنجایی که این هیتر دائما در مدار است امکان خرابی آن بالاست و می‌تواند یکی از مواردی باشد که در عیب یابی دیزل ژنراتور باید مورد بررسی قرار گیرد. این هیترها اکثرا در هوای سرد برای کمک به استارت دیزل ژنراتور بکار برده می‌شوند اما در هوای گرم نیز با تثبیت دما در سیستم خنک سازی دیزل از خرابی‌های بیشتر جلوگیری می‌کند.

خرابی های رایج در دیزل ژنراتور


✴️ عملکرد نامناسب سیستم خنک سازی دیزل ژنراتور ✴️

خرابی هیتر در سیستم خنک سازی باعث کاهش دمای روغن و تلغیظ روغن می‌شود. در نتیجه این امر سیستم خنک سازی در دیزل ژنراتور بخوبی کار نکرده و افزایش دما در دیزل ژنراتور اتفاق می‌افتد. نشتی داخلی و یا خارجی در سیستم خنک سازی نیز عملکرد این سیستم را کاهش می‌دهد. نشتی‌ها معمولا در شیلنگ هیتر اتفاق می‌افتد. بعضی از دیزل ژنراتورها به دلیل خنک سازی نامناسب آلارم مخصوص این خطا را به صدا در آورده یا خاموش می‌شوند.

✴️ خرابی باتری ✴️

باتری دیزل ژنراتورها معمولا چهار سال (کمتر یا بیشتر) عمر می‌کنند. نگهداشت روتین معمولا به تشخیص زمان تعویض باتری کمک شایانی می‌کند.

NOT ON AUTO

در صورت آلارم خرابی “NOT IN AUTO” در دیزل ژنراتور یا بریکر دستگاه قطع است و یا شاسی قطع اضطراری فعال شده است. برای رفع این آلارم باید دستگاه بصورت فیزیکی ریست شود (یعنی بریکر وصل و یا دکمه قطع اضطراری غیرفعال گردد).

✴️ وجود هوا در سیستم سوخت رسانی ✴️

از مواردی که حتما در عیب یابی دیزل ژنراتور باید در نظر گرفته شود و جز خرابی های رایج در دیزل ژنراتور است، وجود هوا در سیستم سوخت رسانی است. هرگونه حباب هوا در انژکتورها باعث می‌گردد که تا احتراق بصورت کامل اتفاق نیفتد. این اختلال در انژکتورها دیزل ژنراتور حتی باعث استارت نخوردن دیزل می‌گردد. در دیزل ژنراتورهای قدیمی بروز چنین اتفاقی به معنی نشتی در سیستم سوخت رسانی است. در دیزل ژنراتورهای جدید نیز با توجه به کالیبراسیون سیستم سوخت رسانی تاثیر منفی هوای بسیار بیشتر است. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقی بهتر است هر هفته به مدت 5 دقیقه دیزل ژنراتور استارت خورده و کار کند.

خرابی های رایج در دیزل ژنراتور


✴️ اثرات محیطی و آب و هوایی ✴️

معمولا دیزل ژنراتورها در شرایط بد آب و هوایی که شبکه برق دچار قطعی شده است به کار برده می‌شوند، بنابراین مکان قرارگیری دیزل ژنراتور باید در مقابل تاثیرات آب و هوایی مقاوم باشد.

وجود آفت و حیوانات موذی نیز در محل نگهداری دیزل ژنراتور خطرناک است و اثرات کثیفی، جویدن و … را به همراه خواهد داشت. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی محل نگهداری دیزل ژنراتور باید بصورت روتین بازرسی شود.

در این مقاله 7 آیتم از خرابی های رایج در دیزل ژنراتور که باعث عدم راه اندازی این تجهیز می‌شود به همراه علل آن بیان شد. این 7 آیتم در بروز خرابی در دیزل ژنراتور بسیار پراهمیت بود و درعیب یابی دیزل ژنراتور باید در نظر گرفته شود. همانطور که پیش‌تر نیز بیان شد بهترین راهکار برای جلوگیری از این خرابی‌ها تنظیم برنامه نگهداشت روتین برای دیزل ژنراتور است.

شما اولین نفری باشید که در مورد این پست نظر می‌دهید.